دسته بندی ها

ارسال رایگان سفارشها: مزایا و معایبش برای فروشگاههای آنلاین چیه؟
ترفندها و آموزش های کاربردی | زمان مطالعه 4 دقیقه
اگه یه فروشگاه آنلاین داری، حتماً بارها به این فکر کردی که ارسال رایگان رو فعال کنی یا نه؟ این روزا بیشتر فروشگاهها برای جلب توجه مشتری و رقابت بهتر، سفارشها رو رایگان ارسال میکنن. مشتری هم که عاشق کلمه «رایگان» هست و با دیدنش وسوسه میشه سریعتر خرید کنه. ولی خب، آیا ارسال رایگان همیشه به نفعته؟ آیا ارزش داره هزینه اضافی رو تقبل کنی تا فقط مشتریهای بیشتری جذب کنی؟ توی این مقاله دقیق بررسی میکنیم که ارسال رایگان سفارشها برای فروشگاه آنلاین چه مزایا و معایبی داره تا بتونی بهترین تصمیم رو برای کسبوکارت بگیری.
مزایای ارسال رایگان سفارشها چیه؟
۱. افزایش نرخ تبدیل (فروش بیشتر)
اولین و مهمترین مزیت ارسال رایگان، افزایش نرخ تبدیله. مشتریها معمولاً وقتی میبینن ارسال محصول رایگانه، حس میکنن یه فرصت ویژه و محدود پیدا کردن و احتمال خریدشون بالا میره. خیلی وقتها مشتری تا مرحله نهایی خرید میره ولی به خاطر هزینه ارسال منصرف میشه. وقتی این هزینه رو حذف کنی، احتمال نهایی شدن خرید بهشدت بالا میره.
۲. افزایش میانگین مبلغ خرید
ارسال رایگان باعث میشه مشتریها وسوسه بشن محصولات بیشتری رو به سبد خرید اضافه کنن تا احساس کنن خریدشون مقرونبهصرفهتر شده. مثلاً فرض کن هزینه ارسال معمولاً ۳۰ هزار تومنه. مشتری پیش خودش میگه اگه به جای یه محصول، دو یا سه محصول بخرم، در نهایت به نفعمه و بهصرفهتره. اینطوری میانگین مبلغ هر سفارش هم بالا میره.
۳. ایجاد مزیت رقابتی قوی
ارسال رایگان یه امتیاز ویژه محسوب میشه و فروشگاهت رو از بقیه رقبا متمایز میکنه. اگه محصولات مشابهی توی بازار داری، ارسال رایگان میتونه برگ برندهای باشه که مشتریها به سمت تو بیان و رقیب رو کنار بذارن.
۴. افزایش رضایت و وفاداری مشتریها
وقتی مشتری میبینه فروشگاهت براش ارزش قائله و هزینه ارسال رو به عهده گرفته، حس بهتری نسبت به برندت پیدا میکنه. همین حس خوب باعث میشه مشتری برای خریدهای بعدی هم به فروشگاهت سر بزنه و تبدیل به مشتری ثابت بشه.
معایب ارسال رایگان سفارشها چیه؟
۱. افزایش هزینههای فروشگاه
اولین و مهمترین عیب ارسال رایگان، افزایش هزینههای فروشگاهه. هزینه ارسال بالاخره یه جایی باید پرداخت بشه و اگه فروشگاهت کوچک باشه یا حاشیه سود محصولاتت پایین باشه، ممکنه سودت رو بهشدت کاهش بده و در نهایت نتونی ادامه بدی.
۲. احتمال جذب مشتریهای غیرواقعی یا بیوفا
وقتی ارسال رایگان ارائه میدی، ممکنه یه عده مشتریهایی رو جذب کنی که فقط بهخاطر رایگان بودن ارسال ازت خرید میکنن و هیچ وفاداری یا تمایلی برای ادامه خرید ازت ندارن. این مشتریها شاید فقط دنبال پیشنهادهای جذاب و تخفیفدار باشن و در بلندمدت هزینهای که بابتشون کردی برنگرده.
۳. بالا رفتن تعداد سفارشهای با مبلغ کم
گاهی اوقات ارسال رایگان باعث میشه مشتریها حتی برای یه سفارش کوچک و کمارزش هم بخوان ازش استفاده کنن. اگه این اتفاق بیفته، تعداد سفارشهای کوچیک با هزینه ارسال بالا زیاد میشه و ممکنه سود کلی فروشگاهت رو پایین بیاره.
۴. دشواری مدیریت هزینهها
مدیریت هزینه ارسال رایگان بهخصوص در شرایطی که قیمتها مدام در حال تغییره، کار سختیه. مثلاً اگه هزینه ارسال ناگهانی زیاد بشه، فروشگاه باید یا ضرر رو قبول کنه یا سریعاً شرایط ارسالش رو تغییر بده که این برای مشتریها خوشایند نیست.
چه زمانی ارسال رایگان به نفعت هست؟
حالا که مزایا و معایب رو بررسی کردیم، خوبه بدونی که چه زمانی ارسال رایگان میتونه به نفعت باشه و چه زمانی بهتره ازش استفاده نکنی:
-
اگه فروشگاهت حاشیه سود بالایی داره و هزینه ارسال تاثیر زیادی روی سودت نمیذاره، میتونی به راحتی ارسال رایگان رو فعال کنی.
-
اگه رقابت شدیدی تو بازار هست و میخوای سریع مشتری جذب کنی و برندت رو معروف کنی، ارسال رایگان گزینه خوبیه.
-
اگه بتونی یه حداقل مبلغ برای ارسال رایگان در نظر بگیری (مثلاً خرید بالای ۲۰۰ هزار تومن ارسال رایگان)، این باعث میشه مشتریها محصولات بیشتری بخرن و میانگین مبلغ خریدت بالا بره.
فروشینو چطوری بهت کمک میکنه؟
اگه تصمیم گرفتی ارسال رایگان رو امتحان کنی، فروشینو میتونه خیلی راحت این کار رو برات انجام بده. با فروشینو میتونی توی چند دقیقه شرایط ارسال رایگان رو مشخص کنی و به مشتری اعلام کنی. تازه بهراحتی میتونی وضعیت ارسال سفارشها رو از طریق پیامک اطلاعرسانی کنی و اعتماد مشتریها رو بالا ببری.
همچنین فروشینو ابزارهای مفید دیگهای مثل فاکتور آنلاین حرفهای، مدیریت موجودی کالا و لینک سفارش در اختیارت قرار میده تا فروشت رو بدون دردسر چند برابر کنی.
جمعبندی
ارسال رایگان سفارشها یه شمشیر دولبهست؛ از یه طرف باعث جذب مشتری، افزایش فروش و ایجاد رضایت میشه و از طرف دیگه ممکنه هزینهها رو بالا ببره و سودت رو کم کنه. بهترین روش اینه که ارسال رایگان رو بهشکل هوشمندانه و با شرطهای مشخص استفاده کنی تا هم رضایت مشتریها رو بالا ببری و هم بتونی فروشگاهت رو سودآور نگه داری.
اگه میخوای ارسال رایگان رو به روش درست فعال کنی، همین حالا فروشینو رو نصب کن تا به کمک امکانات مدیریت سفارش و ارسال، فروشت رو راحتتر مدیریت کنی و مشتریها رو راضی نگه داری!