دسته بندی ها

نرخ تبدیل چیه و چرا برای فروشگاه آنلاین شما مهمه؟
مطالب آموزشی | زمان مطالعه 4 دقیقه
احتمالاً اگه یه فروشگاه آنلاین داشته باشی یا به فروش اینترنتی علاقهمند باشی، واژه «نرخ تبدیل» به گوشت خورده. شاید فکر کنی نرخ تبدیل یه اصطلاح پیچیده و تخصصیه که فقط به درد بازاریابها میخوره، ولی حقیقت اینه که دونستن مفهوم نرخ تبدیل، برای همه کسایی که آنلاینشاپ دارن خیلی مهمه. حالا چرا؟ چون نرخ تبدیل مستقیماً روی میزان فروشت تأثیر میذاره و اگه بتونی درست اندازهگیری و تحلیلش کنی، میتونی کلی سود کنی و مشتری بیشتری جذب کنی.
توی این مقاله با زبون خیلی ساده و کاربردی توضیح میدم که نرخ تبدیل دقیقاً چیه، چرا اهمیت داره و چطوری میتونی نرخ تبدیل فروشگاه آنلاینتو افزایش بدی.
نرخ تبدیل دقیقاً چیه؟
نرخ تبدیل یا Conversion Rate یعنی درصدی از بازدیدکنندهها یا مخاطبهای سایت و فروشگاهت که دقیقاً کاری که تو میخوای رو انجام میدن. حالا این کار میتونه خرید باشه، ثبتنام باشه یا حتی پر کردن فرم تماس.
به عبارت سادهتر، اگه روزانه ۱۰۰ نفر بیان توی فروشگاه آنلاین تو، ولی فقط ۳ نفر خرید کنن، نرخ تبدیلت ۳ درصده.
محاسبه نرخ تبدیل خیلی ساده است:
نرخ تبدیل = (تعداد خریدارها ÷ تعداد کل بازدیدکنندهها)× ۱۰۰
چرا نرخ تبدیل برای فروشگاهت اهمیت داره؟
خیلی ساده است؛ چون با فهمیدن نرخ تبدیل میفهمی فروشگاهت چقدر خوب عمل میکنه. حتی اگه بازدیدکننده زیادی داری ولی نرخ تبدیلت پایینه، یعنی یه جای کار ایراد داره. شاید توضیحات محصولاتت کافی نیست، شاید فرایند خریدت سخت و پیچیده است، یا شاید حتی قیمتگذاری محصولاتت اشتباهه. پس دونستن نرخ تبدیل کمکت میکنه مشکل رو سریع پیدا کنی و سریع هم حلش کنی.
نرخ تبدیل خوب چقدره؟
شاید این سوال توی ذهنت باشه که نرخ تبدیل چند درصد باشه خوبه؟
معمولاً نرخ تبدیل بین ۲ تا ۵ درصد برای فروشگاههای آنلاین نسبتاً خوبه. یعنی از هر ۱۰۰ نفری که وارد فروشگاهت میشن، اگه ۲ تا ۵ نفرشون خرید کنن، داری خوب عمل میکنی. البته این عدد خیلی بستگی به نوع محصول، قیمت، صنعت و حتی کیفیت فروشگاهت داره. تو بعضی حوزهها، نرخ تبدیل ۱ درصد هم خیلی خوبه و تو بعضی دیگه ممکنه بالاتر از ۱۰ درصد هم بره.
چه عواملی روی نرخ تبدیل تأثیر دارن؟
۱. کیفیت تصاویر و توضیحات محصولات
تصویر واضح و توضیح دقیق، مشتری رو قانع میکنه. توضیحات ناقص و عکسهای بیکیفیت مشتری رو سردرگم میکنه و نرخ تبدیل رو پایین میاره.
۲. سرعت و راحتی فرآیند خرید
هرچی مشتری راحتتر و سریعتر بتونه خریدش رو نهایی کنه، نرخ تبدیل بالاتر میره. اگه فرایند خرید طولانی یا پیچیده باشه، مشتری منصرف میشه و میره.
۳. اعتماد مشتری به فروشگاهت
اگه مشتری احساس اعتماد و اطمینان داشته باشه، احتمال خریدش بیشتر میشه. مواردی مثل وجود فاکتور حرفهای، روشهای پرداخت مطمئن و امکان پیگیری سفارش به اعتماد مشتری کمک میکنه.
۴. قیمتگذاری درست
قیمتهای خیلی بالا یا خیلی پایین، هر دو میتونن مشتری رو منصرف کنن. قیمتهای رقابتی و مناسب باعث میشه مشتریها راحتتر تصمیم به خرید بگیرن.
چطوری نرخ تبدیل فروشگاه آنلاینتو بالا ببری؟
حالا میرسیم به مهمترین بخش مقاله. چطوری کاری کنی که بازدیدکنندهها بیشتر خرید کنن؟
۱. فرآیند خرید ساده و سریع
اگه بتونی فرآیند خرید رو سادهتر کنی و مشتری بدون مراحل اضافی خریدش رو انجام بده، نرخ تبدیلت به شدت میره بالا. مثلاً استفاده از ابزارهایی مثل فروشینو که به مشتری اجازه میده با یه کلیک ساده به صفحه پرداخت و فاکتور آنلاین برسه، میتونه خیلی مؤثر باشه.
۲. توضیحات واضح و قانعکننده
محصولاتت رو کامل معرفی کن. بنویس دقیقاً چی میفروشی، چه ویژگیهایی داره و چرا مشتری باید این محصول رو بخره. هرچقدر توضیحاتت بهتر باشه، نرخ تبدیلت بیشتر میشه.
۳. ارائه خدمات عالی به مشتریها
مشتری وقتی میبینه تو براش ارزش قائلی و بهش سریع پاسخ میدی، اعتماد بیشتری بهت میکنه و احتمال اینکه خریدش رو کامل کنه خیلی بیشتر میشه.
۴. ارسال پیامک یادآوری
خیلی وقتها مشتریها سبد خرید رو نصفهکاره رها میکنن. یه پیامک یادآوری ساده که فروشینو هم این قابلیت رو داره، میتونه خیلی از این مشتریها رو دوباره برگردونه و نرخ تبدیلت رو بالا ببره.
فروشینو چطور به افزایش نرخ تبدیل کمک میکنه؟
فروشینو یه پلتفرم کامله که دقیقاً برای فروشندههای آنلاین طراحی شده تا بتونن نرخ تبدیل فروشگاهشون رو بالا ببرن. با فروشینو میتونی:
-
لینک پرداخت سریع و مستقیم ایجاد کنی.
-
فاکتور آنلاین حرفهای صادر کنی تا اعتماد مشتری بالا بره.
-
سیستم پیامک یادآوری فعال کنی تا مشتریهایی که سفارش رو نصفه رها کردن، دوباره برگردن.
-
وضعیت سفارش رو لحظهای اطلاعرسانی کنی تا مشتری اعتماد بیشتری بهت کنه.
همه این امکانات کنار هم، بهت کمک میکنن که مشتری رو از دست ندی و بازدیدکنندهها رو به خریدار واقعی تبدیل کنی.
جمعبندی
دونستن و تحلیل نرخ تبدیل برای موفقیت هر فروشگاه آنلاینی حیاتی و مهمه. نرخ تبدیل بهت نشون میده دقیقاً کجا نیاز به بهبود داری و چطور میتونی فروشت رو چند برابر کنی. استفاده از ابزارهای ساده و مؤثر مثل فروشینو باعث میشه مشتریها راحتتر خرید کنن و توی فروش آنلاین موفقتر باشی.
اگه میخوای همین امروز نرخ تبدیل فروشگاه آنلاینتو افزایش بدی و فروش بیشتری داشته باشی، فروشینو رو امتحان کن و ابزارهای حرفهای اون رو توی فروشگاهت به کار بگیر!