دسته بندی ها

راهکارهای افزایش فروش در فصل های کم رونق: استراتژی های اثبات شده
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 3 دقیقه
یکی از چالشهای همیشگی فروشگاههای اینترنتی، مواجهه با فصلهای کمرونق یا زمانهایی از ساله که تقاضای خرید به دلایل مختلف پایین میاد؛ مثلاً بعد از تعطیلات نوروز، اواخر تابستون یا حتی ماههایی که به نظر میرسه اوضاع بازار راکده. اما واقعاً چارهای نیست جز صبر کردن؟ نه، راهکارهایی وجود داره که بتونی از همین بازههای کمرونق هم به خوبی استفاده کنی و فروش رو بالا ببری. تو این پست با یه سری استراتژی اثبات شده آشنا میشی که میتونی در فصلهای کساد هم چرخ فروشت رو بچرخونی و حتی فرصتهای جدیدی خلق کنی. در آخر هم نشون میدیم فروشینو چطور میتونه در این مسیر کمکت کنه.
چرا فصل های کم رونق پیش میان؟
۱. تقویم فرهنگی و مناسبتها: مثلاً بعد از عید نوروز که مردم کلی خرید کردن، یه مقدار از شوق خریدشون کم میشه. یا بین تعطیلات پیاپی که مردم سفر میرن و کمتر وقت خرید دارن.
۲. تغییرات آب و هوایی: فصلهایی هست که خرید بعضی محصولات کمتر میشه؛ مثل لباس زمستونی که تو اوج گرما مشتری نداره.
۳. وضعیت اقتصادی عمومی: گاهی هم رخدادهای اقتصادی میتونه دلایل کمرونق بودن باشه.
هرکدوم از این عوامل باشه، باید بدونی اصل داستان اینه که تو نباید دست روی دست بذاری تا دوباره بازار گرم بشه. بلکه باید فعالانه ایده بگیری و فروش رو تحریک کنی.

۱. ارائه تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه
حتماً این جمله رو شنیدی: “وقتی بازار کساده، با تخفیفها و پیشنهادهای ویژه میشه رونق ایجاد کرد.”
- تخفیف پلکانی: اگه دو تا محصول بخرن، ۱۰٪ تخفیف، سه تا بخرن ۱۵٪ و... اینطوری مشتری برای خرید بیشتر تشویق میشه.
- پکیجهای مناسبتی: حتی اگه مناسبت خاصی تو تقویم نباشه، خودت میتونی یه کمپین یا رویداد ساختگی داشته باشی. مثلاً «فستیوال تابستونی فروش» یا «جشنواره پایان تعطیلات».
به یاد داشته باش که باید صادقانه مدیریت کنی؛ یعنی درست طبق قولی که دادی تخفیف رو اجرا کنی و بعد از مهلت مشخص، قیمت به حالت عادی برگرده.
۲. تخفیف بازگشتی برای مشتریان قدیمی
فصل کم رونق بهترین فرصت برای نزدیک شدن به مشتریان قدیمی و وفاداره. بهشون میتونی ایمیل یا پیام بدی که:
- «شما مشتری خاص ما هستین، این تخفیف مخصوصتونه تا بتونین محصولات جدیدمون رو هم امتحان کنین.»
وقتی مشتری ببینه ارزشش رو میدونی، هم احتمال برگشتش بیشتر میشه، هم ممکنه به دوستاش هم بگه که دوباره ازت خرید کنن.
۳. بستهبندی و باندل محصولات
وقتی یه بسته حاوی چند محصول مرتبط درست میکنی، مشتری حس میکنه که یه پکیج کامل داره میخره و به صرفهتر درمیاد. مثلاً اگه فروشگاه لباس داری، میتونی یه ست لباس تابستونی با کیف و اکسسوری رو در یه بسته پیشنهاد بدی که قیمت کلی از خرید تکی پایینتر باشه. یا فروش لوازم آرایشی داری؟ میتونی یه پکیج “مراقبت پوست تابستونی” درست کنی. این حرکت هم فروش رو افزایش میده، هم محصولات کمتر فروشت رو به یه بسته پرفروش اضافه میکنی.

۴. بازاریابی محتوایی و آموزش
اگه مشتریا در فصل کمرونق بیشتر تو خونهان یا کمتر به دنبال خرید روزمره هستن، این فرصت خوبیه که با محتوای آموزشی یا سرگرمکننده جذبشون کنی:
- پست وبلاگی یا ویدئویی در مورد استفاده خلاقانه از محصولاتت.
- لایو آموزشی تو اینستاگرام که نشون بدی چطوری از فلان محصول میشه استفاده کرد.
- راهنمای “چگونه برای فصل پاییز آماده شویم” و محصولاتی که تو این پکیج پیشنهاد میکنی.
محتوای کاربردی یا الهامبخش باعث میشه مردم با پیج یا سایتت بیشتر ارتباط بگیرن و در نهایت منجر به فروش بشه.
۵. همکاری با اینفلوئنسرهای کوچک تر
تو فصل کمرونق ممکنه بودجه تبلیغاتت کمتر باشه. پس میتونی به جای بلاگرهای گرون، سراغ میکرواینفلوئنسرها بری که جامعه مخاطب کوچیکتر ولی وفاداری دارن. تو این بازه، میتونی با هزینه منطقی، تبلیغات موثری بگیری. گاهی حتی میشه به صورت همکاری یا ارسال هدیه عمل کرد. هرچه تبلیغاتت جذابتر باشه، احتمال جذب مشتری بالاتر میره.
۶. چالش و مسابقه اینستاگرامی
اگه بازار کساده، مشتریا حوصلهشون سر رفته یا شاید کمتر آنلاین باشن؟ یه چالش یا مسابقه میتونه دوباره مشارکت و تعامل رو بالا ببره. مثلاً یه قرعهکشی تابستونی یا یه مسابقه عکس مرتبط با محصول که برنده جایزه خاصی بگیره. این کار هیجان ایجاد میکنه و آدمها رو ترغیب میکنه پیجتو فالو کنن و محصولاتت رو ببینن.
۷. بهروزرسانی ظاهری سایت و ارائه حس جدید
تو فصل کمرونق میتونی وقت بذاری برای تغییرات ظاهری سایت یا پیج. مثلاً رنگ و تم تابستونی، پاییزی یا هر حس جدیدی که دلخواهت باشه تا مخاطب حس نکنه همهچیز یکنواخت شده. وقتی با یه طراحی تازه روبهرو بشه، کنجکاوتر میشه بگرده و ممکنه محصولاتی رو پیدا کنه که قبلاً ندیده یا بهشون بیتوجه بوده.
۸. استفاده از سیستمهای وفاداری
یه ایده خوب واسه زمانی که فروش کم میشه، اینه که سیستم امتیازی یا باشگاه مشتریان راه بندازی. مشتریا برای هر خرید امتیاز بگیرن و بعد بتونن از این امتیازها برای تخفیف استفاده کنن. این روش باعث میشه مشتری حتی تو فصل کمرونق هم انگیزه خرید پیدا کنه؛ چون میخواد امتیازشو بالاتر ببره تا بعداً تخفیفهای بیشتر بگیره.
نقش فروشینو در اجرای استراتژیها
شاید بپرسی ایدهها زیاده، اما پیادهسازی چطوریه؟ اینجاست که یه سیستم مدیریتی میتونه حسابی دستت رو بگیره. فروشینو دقیقاً همون سیستمیه که نهتنها فرآیند دریافت پول رو با لینک پرداخت اختصاصی ساده میکنه، بلکه مدیریت سفارشها رو هم برات آسون میکنه:
- ایجاد لینک پرداخت تخفیفدار: اگه قراره یه تخفیف فصل کمرونق بذاری، میتونی با فروشینو برای محصول یا پکیج خاصی لینک پرداخت جدا درست کنی که قیمت تخفیفی رو اعمال کنه.
- صدور فاکتور آنلاین: بعد از خرید، بلافاصله فاکتور حرفه ای صادر میشه و مشتری حس میکنه با یه برند جدی طرفه. این تو فصل کمرونق میتونه اعتمادشو جلب کنه.
- مدیریت موجودی: اگه یه پکیج ویژه فصلی ساختی، با فروشینو میتونی موجودی اقلام مختلفش رو لحظهای کنترل کنی که محصولی تموم نشه و مشتری ناراضی نمونه.
- پیامک اطلاعرسانی: هر مرحله سفارش رو میتونی پیامک بدی، مخصوصاً وقتی خرید تو فصل کساده، این پیگیری بیشتر حس خوب میده.
- وبسایت فروشینو: اگه دنبال راهاندازی یا بهروزرسانی یه سایت هستی، وبسایت فروشینو هم این امکان رو بهت میده. میتونی یه تم و دیزاین جدید بزنی تا حس تازهای برای فصلهای مختلف ایجاد کنی.

نکات مهم در اجرای این استراتژیها
۱. شناخت بازار هدف: هر فصل کمرونق ممکنه واسه یه گروه از محصولات یا بازار هدف باشه. ایدهها رو بر اساس سلیقه و نیاز مشتریانت شخصیسازی کن.
۲. بازاریابی محتوایی پیوسته: حتی اگه فروش کمه، نباید دست از تولید محتوا بکشی. حضور همیشگی باعث میشه مشتری یه دفعه با یه پیشنهاد جذاب سورپرایز بشه.
۳. بررسی و تحلیل نتایج: ببین کدوم کمپینت بهتر جواب داده. اینطوری دفعه بعد فصل کمرونق میشه بهترین تاکتیک رو پیاده کنی.
۴. خلاقیت: یه جشنواره قلابی یا یه رویداد ساخته ذهن خودت هم میتونه جواب بده. لزومی نداره همیشه به یه مناسبت رسمی تکیه کنی.
جمعبندی
فصل کمرونق میتونه تبدیل بشه به فرصتی برای خلاقیت و جذب مشتریهای وفادار. با تخفیفها و پکیجهای ویژه، ارائه محتوای آموزشی، مسابقات و چالشهای جذاب، یا ایجاد باشگاه مشتریان میشه تحرکی تو بازار کساد به وجود آورد. در این مسیر، داشتن یه سیستم یکپارچه مثل فروشینو باعث میشه بتونی لینک پرداخت اختصاصی بسازی، مدیریت سفارشات رو راحت کنی، موجودی رو کنترل کنی و پیامک اطلاعرسانی بدی. این ایدهها در کنار یه اجرای دقیق و منظم، میتونه تو بدترین فصل فروش هم دروازههای موفقیت رو برات باز کنه. پس دست به کار شو و یه برنامه جذاب برای فصل کمرونق بعدی تدارک ببین!
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.