دسته بندی ها

پرفروشترین محصولات در بازار ایران؛ چطور از این ترندها برای افزایش سود استفاده کنیم؟
فروشینو نیوز | زمان مطالعه ۶ دقیقه
پرفروشترین محصولات در بازار ایران همیشه در حال تغییر و تحولاند، اما بعضی از دستهها همیشه طرفدار خودشون رو دارن. اگه یه فروشگاه اینترنتی داری یا میخوای راه بندازی، شناخت این محصولات میتونه کلید افزایش سودت باشه. ولی فقط دونستن اینکه چه محصولی پرفروشتره کافی نیست؛ باید بدونی چطور از این ترندها به نفع کسبوکارت استفاده کنی. توی این مقاله، بررسی میکنیم چه محصولاتی در حال حاضر در بازار ایران بیشترین تقاضا رو دارن و چطور میشه با انتخاب هوشمندانه و راهکارهای بازاریابی دقیق، فروش رو بالا برد.
چرا شناخت محصولات پرفروش مهمه؟
چه تازه فروشگاهت رو راه انداخته باشی چه مدتها در حال فروش باشی، انتخاب محصولات پرفروش میتونه تاثیر بزرگی روی درآمدت داشته باشه. چرا؟ اولاً وقتی محصولی تقاضای زیادی داره، ریسک سرمایهگذاری روش پایینتره و احتمال فروش سریعش بیشتره. دوماً میتونی استراتژیهای بازاریابی ویژهای براش در نظر بگیری که باعث جلب توجه مشتریها بشه. سوماً وقتی کالایی رو عرضه کنی که اکثر مردم بهش احتیاج دارن، پیدا کردن مشتری جدید هم راحتتر میشه.
محصولات پرفروش در بازار ایران
با توجه به تنوع سلیقههای مردم و نیازهای روزمره، محصولات مختلفی در دستههای گوناگون در ایران پرطرفدار هستند. در ادامه به چند مورد از این دستهها و دلایل پرفروشیشون اشاره میکنیم:
۱. محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی، بهویژه کرمهای مراقبت از پوست، شویندههای تخصصی، لوازم آرایشی و عطر و ادکلن همیشه توی بازار ایران فروش بالایی دارن. دلیلش اینه که فرهنگ مراقبت از پوست و زیبایی در سالهای اخیر رشد زیادی پیدا کرده و مشتریها حاضرن برای کیفیت بهتر هزینه بیشتری کنن. همچنین تبلیغات تاثیرگذار در شبکههای اجتماعی، به محبوبیت این محصولات کمک کرده.
۲. پوشاک و اکسسوری
لباس، کیف و کفش، زیورآلات و انواع اکسسوریهای فشن برای خانمها و آقایان جزو پرفروشها در بازار آنلاین هستن. علت اصلی این پرفروشی، تنوع سلیقه و نیاز دائمی مردم به پوشاکه. علاوه بر این، بسیاری از خریداران به دنبال مدلهای جدید و بهروز هستن و فروشگاههای اینترنتی با عرضه طرحهای متنوع میتونن نیازشون رو برآورده کنن.
۳. لوازم جانبی دیجیتال
با گسترش استفاده از موبایل و لپتاپ، فروش لوازم جانبی دیجیتال مثل کابل شارژر، پاوربانک، گلس، قاب محافظ، هدفون و... هم حسابی بالا رفته. دلیل این امر، نیاز مداوم کاربران به محافظت و استفاده راحتتر از وسایل دیجیتاله. همچنین معرفی مدلهای جدید گوشی باعث میشه که کاربران به دنبال تهیه لوازم جانبی متناسب باشن.
۴. خوراکیها و محصولات ارگانیک
این روزها خیلیها به دنبال خوراکیهای سالم و ارگانیک هستن. خشکبار، دمنوشهای گیاهی، عسل طبیعی، شکلاتهای خاص و مواردی از این دست، جزو محصولات پرتقاضا هستن. فروش آنلاین این محصولات هم راحتتر شده؛ چون مردم ترجیح میدن بدون خروج از خونه، خوراکیهای باکیفیت رو تحویل بگیرن.
۵. کتاب و محصولات فرهنگی
با اینکه خیلیها تصور میکنن کتاب چاپی دیگه فروش نداره، اما هنوز هم کتابدوستها در ایران زیاده. فروش کتابهای حوزه موفقیت، رمانهای پرفروش، کتابهای کودک و کتابهای تخصصی همچنان بالاست. ضمن اینکه لوازم آموزشی مثل فلشکارتها و پکیجهای ویدئویی هم پرطرفدارن.
۶. اسباببازی و محصولات کودک
خانوادهها حاضرن برای شادی و آموزش بهتر بچهها هزینه کنن. این موضوع باعث شده که انواع اسباببازیهای فکری، لگو، پازل و حتی وسایل سرگرمکننده آموزشی فروش بالایی داشته باشن. والدین به دنبال سرگرمیهایی هستن که توام با یادگیری و رشد مهارتهای کودک باشه و فروش آنلاین این دسته هم رو به افزایشه.
چطور از این ترندها برای افزایش سود استفاده کنیم؟
حالا که فهمیدیم چه دستههایی پرطرفدارن، سوال اصلی اینه که چطور از این اطلاعات برای رشد فروشگاه آنلاین و افزایش سود بهره ببریم؟ در ادامه چند راهکار عملی رو میبینیم:
۱. شناسایی محصولات پرفروش و معرفی آنها در ویترین
اگه دیدی محصولات آرایشی یا لوازم جانبی دیجیتال پرطرفدار شدن، میتونی اون دسته رو توی صفحه اصلی فروشگاهت برجسته کنی. مثلاً میتونی یه بنر ویژه برای "جدیدترین قابهای گوشی" یا "پرفروشترین محصولات مراقبت پوست" بذاری تا چشم مشتریها رو بگیره. اینطوری احتمال خرید بالاتر میره.
۲. تولید محتوای جذاب و مرتبط
اگه تصمیم گرفتی روی محصولات آرایشی تمرکز کنی، بهتره محتوای آموزشی درباره مراقبت پوست، روش انتخاب کرم مناسب و نکات زیبایی تولید کنی. این محتوا باعث میشه مشتریها به برندت اعتماد کنن و در نهایت خرید کنن. مثلاً اگه کتاب میفروشی، مقالاتی درباره نقد و بررسی کتابها یا لیست کتابهای پیشنهادی بنویس.
۳. فروش چندکاناله
فقط اتکا به سایت ممکنه کافی نباشه. میتونی محصولات پرفروشت رو توی پیج اینستاگرام معرفی کنی و برای خرید، لینک مستقیم بدی. یا اینکه از مارکتپلیسهایی مثل ترب یا دیجیکالا کمک بگیری تا محصولاتت رو بیشتر دیده شن. با این کار، به مشتریانی که عادت دارن از اون پلتفرمها خرید کنن هم دسترسی پیدا میکنی.
۴. ارائه تخفیفهای هوشمندانه
برای جذب مشتری بیشتر میتونی روی محصولات پرفروش، تخفیف ویژه بدی. اما دقت کن که تخفیف خیلی زیاد هم حاشیه سود رو پایین میاره. بهتره کمپینهای کوتاهمدت تعریف کنی، مثلاً "تخفیف ۲۰ درصدی فقط تا آخر هفته". اینطوری مشتری احساس فوریت میکنه و سریعتر خرید میکنه.
۵. همکاری با اینفلوئنسرهای مرتبط
اگه تمرکزت روی اسباببازیهای فکریه، با یه بلاگر حوزه کودک و تربیت همکاری کن. اگه محصولات آرایشی داری، با یه میکاپآرتیست اینستاگرامی همکاری کن تا محصولاتو معرفی کنه. اینفلوئنسر مارکتینگ، اگه درست اجرا بشه، میتونه فروش رو حسابی بالا ببره.
۶. بستهبندی و ارسال حرفهای
وقتی محصولی پرطرفداره، مشتری انتظارات بالاتری داره. پس حتماً روی بستهبندی شیک و ارسال سریع تمرکز کن. اگه مشتری ببینه بسته با تاخیر ارسال شده یا ظاهرش جذاب نیست، ممکنه دفعه بعد از جای دیگه خرید کنه.
۷. مدیریت حسابداری و هزینهها برای سود بیشتر
اگه محصولی پرطرفداره، نباید حاشیه سودت رو فراموش کنی. برخی محصولات با اینکه فروش بالایی دارن، سود خالص کمتری دارن. باید حساب و کتابت رو دقیق داشته باشی تا بدونی کدوم محصول در نهایت برات سود بیشتری میاره.
فروشینو چی کار میکنه؟ با حسابداری دقیق فروشینو، میتونی ببینی که کدوم محصولات پرطرفدار سود بیشتری دارن و رو همونا سرمایهگذاری کنی.
۸. معرفی محصولات جانبی
وقتی یه محصول پرطرفدار شد و مشتریا سراغش میان، میتونی محصولات جانبی یا تکمیلی هم پیشنهاد بدی. مثلاً اگه قاب گوشی میفروشی، میتونی گلس صفحه نمایش هم بغلش پیشنهاد کنی. این کار فروش سبدی رو بالا میبره و سودت رو بیشتر میکنه.
۹. ایجاد باشگاه مشتریان برای وفادارسازی
محصولات پرفروش ممکنه رقابت زیادی داشته باشه. اگه میخوای مشتریا همیشه از تو خرید کنن، راهاندازی یه باشگاه مشتریان یا سیستم وفاداری خیلی کمک میکنه. مثلاً هر خرید امتیاز داره و امتیازها قابل تبدیل به تخفیف یا هدیه هستن.
۱۰. تحلیل دادهها و بهبود مستمر
موفقیت در فروش اینترنتی بدون تحلیل و بررسی دادهها ممکن نیست. باید بدونی کدوم محصولات بیشتر فروخته میشه و کدوم کمتر. این اطلاعات کمکت میکنه محصولات کمتحرک رو تخفیف بزنی یا از سبد حذف کنی و روی پرفروشها سرمایهگذاری کنی.
فروشینو چی کار میکنه؟ گزارشهای حسابداری فروشینو کمک میکنه که بفهمی کدوم محصولات پرفروش هستن و چقدر سود خالص داری.
جمعبندی
پرفروشترین محصولات توی بازار ایران شامل دستههایی مثل آرایشی و بهداشتی، پوشاک و اکسسوری، لوازم جانبی دیجیتال، خوراکیها و اسباببازیهای کودکانه هستن. اما دونستن اینکه چی پرطرفداره، یه طرف ماجراست؛ مهمتر اینه که چطور از این اطلاعات برای رشد فروشگاهت استفاده کنی. با بهینه کردن استراتژی فروش، تبلیغات، نحوه ارسال و مدیریت حسابداری، میتونی از این ترندها بهترین استفاده رو ببری و سودت رو افزایش بدی.
اگه میخوای همه این فرایندها رو حرفهای و بدون دردسر انجام بدی، بد نیست نگاهی به امکانات فروشینو بندازی؛ چون با داشتن حسابداری دقیق، مدیریت سفارش، پیامک اطلاعرسانی و سیستم لینک خرید مستقیم، رشد فروشت خیلی راحتتر میشه.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.