دسته بندی ها

۱۰ ترفند ساده برای جذب اولین مشتریهای فروشگاه آنلاین (ویژه تازهکارها)
ترفندها و آموزش های کاربردی | زمان مطالعه 3 دقیقه
شروع یک فروشگاه آنلاین، هیجانانگیز و البته پر از چالش است. شاید از راهاندازی سایت یا پیج اینستاگرام گرفته تا وارد کردن اولین محصولات و تنظیم قیمتها، همه چیز خوب پیش رفته باشه، اما وقتی پای جذب اولین مشتریها وسط میاد، خیلیها دچار استرس و سردرگمی میشن.
دغدغه اصلی همه تازهکارها اینه:
چطور باید اولین مشتریها رو جذب کنم و فروش اولیه رو استارت بزنم؟
خبر خوب اینه که قرار نیست با بودجههای کلان تبلیغاتی یا روشهای پیچیده شروع کنی. تو این مقاله، ۱۰ ترفند ساده، عملی و امتحانشده رو یاد میگیری که به کمکشون میتونی خیلی زود اولین فروشهاتو ثبت کنی و راهت رو برای رشد آینده هموار کنی.
۱. شروع با دایره آشنایان و دوستان
خیلی از ما فکر میکنیم برای فروش باید مستقیم سراغ غریبهها بریم، اما واقعیت اینه که اولین مشتریهای هر کسبوکار معمولاً از بین دوستان، خانواده و آشنایان میان.
-
محصولاتت رو بهشون معرفی کن
-
با افتخار از اونا بخواه خریدشون رو به بقیه پیشنهاد بدن
-
میتونی یک تخفیف ویژه یا کد هدیه مخصوص برای این گروه در نظر بگیری
این کار هم اعتماد اولیه ایجاد میکنه، هم انگیزه رشد و ادامه راه رو بهت میده.
۲. ارائه تخفیف و پیشنهاد ویژه برای اولین خرید
مردم عاشق تخفیف هستن، مخصوصاً وقتی میبینن یک فروشگاه تازه راه افتاده و دنبال اولین مشتریهاشه.
-
بنویس: «اولین خریدت با ۲۰٪ تخفیف!»
-
یا: «خرید اول با ارسال رایگان»
حتی تخفیف کوچک هم میتونه شک و تردید رو از ذهن مشتری برداره و اونو به خرید ترغیب کنه.
۳. تولید محتوای واقعی و معرفی محصول با زبان ساده
از کلیشهها دور شو. به جای عکسهای تبلیغاتی، خودت محصول رو توی خونه یا محل کارت استفاده کن و عکس بگیر.
-
ویدیوی کوتاه از نحوه باز کردن بستهبندی یا تست محصول بذار
-
تجربه واقعی خودت یا دوستات رو به اشتراک بذار
این مدل محتواها باعث اعتماد بیشتر مخاطب میشه چون حس میکنه با یه فروشنده واقعی طرفه، نه یک برند سرد و بیاحساس.
۴. استفاده درست از هشتگ و کلیدواژهها
اگه تو اینستاگرام یا پلتفرمهای مشابه فعالیت داری، حتماً از هشتگهای مرتبط و پربازدید استفاده کن.
-
#خرید_آنلاین
-
#فروشگاه_اینترنتی
-
#تخفیف
-
#حمایت_از_کسب_و_کار_کوچک
هشتگهای محلی و منطقهای هم خیلی به کارت میاد، چون معمولاً رقابت کمتر و جذب مشتری راحتتره.
۵. همکاری با پیجهای کوچک و تبادل تبلیغات
لازم نیست با اینفلوئنسرهای گرانقیمت کار کنی. میتونی با پیجهای همسطح یا حتی کسبوکارهای کوچک محلی تبادل تبلیغ انجام بدی.
-
یک پست معرفی توی پیجشون بذار
-
در عوض تو هم براشون پست بذار
این روش هزینهای نداره و باعث میشه هر دو طرف به مخاطب جدید دسترسی پیدا کنن.
۶. برگزاری مسابقه یا چالش ساده
مسابقه همیشه جواب میده!
-
یک جایزه کوچک مثلاً تخفیف خرید بعدی یا ارسال رایگان بذار
-
از مخاطبها بخواه دوستاشون رو منشن کنن یا پستت رو استوری کنن
این کار هم تعامل رو بالا میبره، هم دایره مشتریهای بالقوهات بزرگتر میشه.
۷. نمایش رضایت مشتریها و تجربه خرید واقعی
از همون مشتریهای اولیه بخواه که تجربه خریدشون رو برات بنویسن یا حتی عکس بفرستن.
-
اسکرینشات پیامها یا استوری مشتریها رو تو پیجت بذار
-
یک هایلایت مخصوص نظرات و تجربیات مشتری درست کن
اعتمادسازی یعنی نیمی از راه فروش رو رفتی!
۸. استفاده از پیامک و دایرکت برای یادآوری و پیگیری
اگه مخاطب یا مشتری توی لیستت هست که محصول رو دید ولی هنوز نخریده، براش پیام یادآوری محترمانه بفرست.
-
میتونی یه پیامک ساده یا دایرکت تو اینستا بدی
-
مثلاً: «سلام، هنوز محصول فلان رو تو سبد خریدت داری! اگه سوالی داشتی همینجا بپرس»
خیلی وقتها مشتری فقط یه تلنگر لازم داره تا خرید رو کامل کنه.
۹. طراحی سایت یا پیج حرفهای، حتی با امکانات اولیه
شکل و ظاهر فروشگاه تاثیر مستقیم روی اعتماد مخاطب داره.
-
حتی اگه تازهکاری، از قالبهای آماده و ساده استفاده کن تا همهچیز مرتب و قابل فهم باشه
-
عکس محصولات رو با کیفیت مناسب بذار
-
اطلاعات تماس، قوانین خرید و شرایط ارسال رو شفاف بنویس
مشتری دوست داره با خیال راحت خرید کنه، پس هر چی ظاهر سایت یا پیج مرتبتر باشه، شانس فروش بیشتره.
۱۰. درخواست حمایت و معرفی از مخاطبها
خیلی از مخاطبها حاضرن به کسبوکار کوچک کمک کنن، فقط باید مستقیم و محترمانه ازشون بخوای.
-
تو کپشن یا استوری بنویس: «اگه از محصولات ما خوشت اومد، لطفاً ما رو به دوستات معرفی کن»
-
یک تشکر ساده بابت حمایت مخاطبها بنویس تا حس صمیمیت بیشتری ایجاد بشه
همین معرفیهای کوچک میتونه شروع رشد جدی فروشگاهت باشه.
ابزار حرفهای برای رشد سریع: فروشینو
اگه میخوای کار جذب مشتری و مدیریت سفارشاتت رو راحتتر و حرفهایتر انجام بدی، فروشینو رو امتحان کن!
فروشینو با امکاناتی مثل صدور فاکتور آنلاین، لینک اختصاصی محصول، مدیریت پیامکهای اطلاعرسانی و گزارشهای دقیق فروش، یه گزینه عالی برای تازهکارهاست.
با فروشینو میتونی مشتری رو از اولین خرید تا هر بار خرید مجدد، راضی نگه داری و همه مراحل رو راحت و بدون دردسر مدیریت کنی.
جمعبندی
جذب اولین مشتریهای فروشگاه آنلاین شاید چالشبرانگیز باشه، اما با همین ترفندهای ساده و کاربردی میتونی مسیر رشد رو خیلی سریعتر و راحتتر شروع کنی.
فراموش نکن که همه کسبوکارهای بزرگ هم یه روز از همین نقطه شروع کردن و کلید موفقیت، تلاش و استمرار توی همین قدمهای اولیهست.
کافیه با برنامه و صبر، همین راهکارها رو اجرا کنی و هر روز یک قدم به جلو برداری.
برای اینکه حرفهایتر فروشگاهتو مدیریت کنی و اولین مشتریهات رو راضی و وفادار نگه داری، همین الان فروشینو رو نصب کن و از امکاناتش استفاده کن. با فروشینو، جذب مشتری تازهکارها خیلی راحتتر و سریعتر میشه!