دسته بندی ها

چرا برخی آنلاین شاپها در ایجاد هویت برند موفق نمیشوند؟
دیجیتال مارکتینگ | زمان مطالعه 4 دقیقه
شاید دیده باشی بعضی از کسبوکارهای آنلاین با همهی تلاشهاشون برای تولید محصول و تبلیغات، باز هم نتونستن یه «هویت برند» قوی داشته باشن و مخاطبشون رو جذب کنن. نتیجه اینه که هر چقدر هم تبلیغات کنن، باز مردم یادشون نمیمونه که این پیج یا سایت چی بود و چرا باید ازش بخرن. هویت برند فقط یه لوگو یا یه رنگ قشنگ نیست؛ یه مفهوم عمیقه که توی ذهن و دل مشتری جا میگیره و باعث میشه برند تو خاص و متفاوت دیده بشه. توی این مقاله میخوایم ببینیم چرا بعضی از آنلاین شاپها تو ایجاد هویت برند شکست میخورن و چطوری میشه با راهکارهای ساده، برند رو تو ذهن مخاطب حک کرد. در آخر هم میبینی که فروشینو چطور مسیر برند شدن رو برات راحتتر میکنه.
۱. تصور غلط از هویت برند: فقط یه لوگو و رنگ قشنگ
خیلی از آنلاینشاپها فکر میکنن اگه یه لوگو طراحی کنن و یه رنگ انتخاب کنن، دیگه تمومه. اما هویت برند خیلی فراتر از این حرفهاست.
- شخصیت برند چیه؟ لحن کپشنهات چطوره؟ دوستانه، رسمی، بانمک یا جدی؟
- ارزشهایی که برندت براشون میجنگه چیا هستن؟ مثلا حمایت از تولید داخلی، ارگانیک بودن، دستساز بودن؟
- تجربهای که مشتری از برخورد با برندت میگیره چیه؟ آیا حس صمیمیت، کیفیت بالا یا نوآوری داره؟
اگر اینا رو شفاف نکنی و توی همه جای پیج و سایت و بستهبندی و برخورد با مشتری تکرار نکنی، هویت برندت شکل نمیگیره.

۲. نداشتن داستان یا روایت پشت برند
مردم عاشق داستانن. اگه برند تو یه داستان جالب داره — مثلا چطوری شکل گرفته، با چه سختیهایی روبهرو بوده، یا از یه ایدهی شخصی شروع شده — اونو به اشتراک بذار. این داستانه که حس نزدیکی و هم ذات پنداری رو ایجاد میکنه.
- بعضی از آنلاینشاپها همه چیز رو خیلی خشک و رسمی میگن.
- اگر بگی «من از یه اتاق کوچیک تو خونم شروع کردم به دستساز کردن محصول و کمکم گسترش دادم…» یا «ایدهی این برند از یه مسافرت جالب به ذهنم رسید…» مخاطب حس میکنه با یه آدم واقعی روبهروئه نه یه کارخانه بیروح.
۳. بیثباتی در ظاهر و لحن پیج
اگر یه روز لوگوت فلان شکل باشه، روز بعد عوضش کنی، یا یه روز رنگ پستهات سفید و مینیمال باشه، روز بعد خیلی شلوغ و تیره، مخاطب گیج میشه و یادش نمیمونه چه جوری باید برندتو به خاطر بسپره. برند قوی یکپارچه عمل میکنه:
- رنگ و فونت و سبک گرافیکی پستها ثبات داشته باشه.
- لحن نوشتن کپشنها یا استوریها از یکی از سبکهای دوستانه، رسمی یا بانمک بالانس باشه (نه یه روز خیلی خشک، یه روز خیلی خودمونی).
- همه محصولاتتو در یه قالب کلی نمایش بده که مخاطب بدونه این همون برند قبلیه.
۴. نبود ارتباط عمیق با مخاطب
برند قوی اونیه که مخاطب حس میکنه بخشی ازش شده. اگر تو فقط یه اسم باشی و جنس بفروشی، برند نیستی، فقط یه فروشندهای. وقتی مخاطب حس کنه صدات رو میشناسه، ارزشهات رو میدونه و میتونه بهت اعتماد کنه، تازه برند شکل میگیره.
- نظرسنجی در استوری، پرسش و پاسخ با فالوورها، اشتراک گذاشتن نظرات مشتریها و بازخوردها همش به شناخت بهتر کمک میکنه.
- وقتی از مخاطب ایده میگیری یا براش احترام قائل میشی، حس میکنه تو فقط فروشنده نیستی، یه دوست یا مشاور هستی. این حس، بخش مهمی از هویت برنده.

۵. مسیر خرید سخت و گیجکننده
فرض کن پیجت یه هویت گرافیکی و داستان قشنگ هم داره، اما مشتری وقتی میخواد بخره گیج میشه: باید بره دایرکت، شماره کارت بگیره، واریز کنه، فیش بفرسته، منتظر بمونه… این فرایند طولانی و اعصابخردکنه. یک برند خوب فقط به ظاهر توجه نمیکنه، تجربه خرید رو هم جذاب میسازه.
اینجا فروشینو به کمک میآد:
- لینک خرید اختصاصی برای هر محصول درست میشه. این یعنی مشتری با یه کلیک روی لینک اختصاصی وارد صفحه پرداخت میشه.
- فاکتور آنلاین میگیره که حس میکنه خریدش با یک فاکتور آنلاین رسمی و حرفهایه.
- پیامک اطلاعرسانی از زمان سفارش تا ارسال کالا بهش خبر میده و سردرگم نمیمونه.
- گزارش فروش و مدیریت موجودی هم یه پنل کامل داره که بتونی مشکلات دوبارهفروشی یا اشتباه در سفارش رو نداشته باشی.
وقتی مشتری ببینه یه برند نهتنها ظاهر و داستان خوبی داره، بلکه روش خریدشم راحت و حرفهایه، هویت برند رو قوی حس میکنه و احتمالاً مشتری وفادار میشه.
۶. تبلیغات زیاد، اما بیهدف
بعضیا فکر میکنن اگه زیاد تبلیغ کنن، برند میشن. اما اگه تبلیغت بیهدف باشه و با ارزشها و شخصیت برند هماهنگ نباشه، شاید مردم فقط بگن «اه این پیج چقدر تبلیغ میکنه» و رد شن. بهتره تبلیغات هم سبک و هویت بصری برندتو نشون بده و راستای همون ارزشها باشه.
- مثلاً اگه برندت مینیماله، تبلیغاتت شلوغ و رنگارنگ نباشه.
- اگه دیزاینای ساده رو دوست داری، تبلیغاتت هم بهتره همین حس رو منتقل کنه.
۷. از نظرات مشتریان غافل نشو
برند قوی مشتریهای قبلیش رو فراموش نمیکنه. تجربههای خوب مشتریان قبلی تبدیل میشه به سوخت موشکی برای برندت. اونها رو هایلایت کن یا در پست و استوری نشون بده. این کار باعث میشه مخاطبای جدید حس کنن جمعی شکل گرفته که به برندت وفادارن.

فروشینو؛ راهی برای تبدیل هویت برند به فروش واقعی
حالا شاید بپرسی: «خب من هویت برندمو ساختم، ظاهر پیجم مرتبه، اما چجوری اینو به فروش تبدیل کنم؟» اینجا فروشینو میتونه بخش مهمی از داستانت باشه.
- لینک خرید اختصاصی باعث میشه مشتری با یه کلیک سفارش بده، بدون کارت به کارت و دردسرهای قدیمی.
- وبسایت فروشگاهی اختصاصی که میتونین تمام محصولاتتون رو توش قرار بدین و مشتری به راحتی بتونه ازتون خرید کنه.
- فاکتور آنلاین صادر میشه و مشتری حس میکنه با یه برند رسمی طرفه. برند رسمی یعنی اعتماد بیشتر.
- پیامک اطلاعرسانی از لحظه ثبت سفارش تا ارسال کالا حس خوبی به مشتری میده که زحماتت رو در ساخت هویت برند تکمیل میکنه.
- مدیریت موجودی و سفارش به صورت یکپارچه و بدون خطا. اگر یه پیج شلوغ داری، نیاز به یه سیستم منظم داری که اشتباه فروختن محصول ناموجود پیش نیاد.
این امکانات فروشینو با هویت برندت هم هماهنگه، چون مشتری میبینه نهتنها رنگ و لوگو و داستان قشنگی داری، بلکه مسیر خرید هم ساده و حرفهایه.
جمعبندی
برخی آنلاینشاپها با وجود تبلیغات زیاد، نمیتونن یه هویت برند قوی بسازن، چون فکر میکنن فقط یه لوگو یا یه رنگ کافیه. اما راز هویت برند موفق در داستانگویی، ثبات در ظاهر و لحن، احترام به ارزشها و تجربه خرید لذتبخشه. اگر اینا رو نباشه، تبلیغات هرچقدر زیادم باشه نتیجه نمیده.
با فروشینو هم میتونی فرایند خرید رو ساده کنی، هم حس حرفهایبودن رو به مشتری بدی. اینطوری هویت برندت تنها به اسم و ظاهر محدود نیست، بلکه در عمل هم نشون میدی یه برند جدی و کاربلد هستی. پس همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.