دسته بندی ها

چرا مشتری پیام میده ولی خرید نمیکنه؟ ۵ دلیل اصلی + راهحلها
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 3 دقیقه
تا حالا برات پیش اومده که یه مشتری کلی سوال بپرسه، محصول رو بررسی کنه، حتی بگه که بهش نیاز داره ولی در نهایت خرید نکنه؟ این یکی از بزرگترین مشکلاتی هست که خیلی از فروشگاههای اینترنتی باهاش مواجه میشن. چرا این اتفاق میافته؟ مشکل از مشتریه یا از نحوه فروش ما؟
حقیقت اینه که مشتریها همیشه منطقی تصمیم نمیگیرن. بعضی وقتا یه دلیل ساده مثل سخت بودن روند خرید باعث میشه که وسط راه بیخیال خرید بشن. بعضی وقتا هم اعتماد کافی ندارن یا حس میکنن قیمت مناسبی پرداخت نمیکنن.
توی این مقاله، ۵ دلیل اصلی که باعث میشه مشتری پیام بده ولی خرید نکنه رو بررسی میکنیم و راهحلهای عملی برای رفع این مشکل رو بهت میگیم. در آخر هم نشون میدیم که چطور فروشینو میتونه توی این مسیر کمکت کنه تا نرخ تبدیل مشتریهای پیامدهنده به خریدار رو افزایش بدی.
۱. مشتری به فروشگاهت اعتماد نداره
یکی از مهمترین دلایلی که مشتری بعد از پیام دادن خرید نمیکنه، عدم اعتماده. مخصوصاً اگه فروشگاهت تازهکاره یا مشتری قبلاً ازت خرید نکرده باشه.
نشانههای این مشکل:
- مشتری کلی سوال در مورد اصالت محصول، نحوه ارسال، روش پرداخت و ضمانت میپرسه.
- ازت میخواد که بیشتر توضیح بدی، اما در نهایت میگه "باشه، بعداً خبر میدم" و دیگه جوابی نمیده.
راهحلها:
- داشتن وب سایت فروشگاهی حرفهای که اطلاعات تماس، درباره ما و شرایط ارسال رو شفاف توضیح داده باشه.
- ارائه فاکتور آنلاین و رسمی که نشون بده یه کسبوکار جدی و معتبر هستی.
- نمایش نظرات و تجربه خریداران قبلی در سایت و شبکههای اجتماعی.
- استفاده از سیستم پیامک تأیید سفارش تا مشتری مطمئن بشه که سفارشش ثبت شده.
چطور فروشینو کمکت میکنه؟
- با فروشینو میتونی خیلی راحت یه فروشگاه اینترنتی راه بندازی که حرفهای و معتبر به نظر برسه.
- میتونی فاکتورهای آنلاین و شخصیسازیشده برای مشتری ارسال کنی.
- با سیستم پیامکی، مشتری رو در جریان وضعیت سفارش قرار بدی تا حس اطمینان بیشتری داشته باشه.

۲. قیمت یا هزینه ارسال برای مشتری بالاست
گاهی مشتری بعد از پرسیدن قیمت، دیگه برنمیگرده. این یعنی یا قیمت بالا بوده، یا انتظار یه تخفیف رو داشته.
نشانههای این مشکل:
- مشتری بعد از شنیدن قیمت، سکوت میکنه یا میگه "ممنون، بعداً خبر میدم".
- سوالهایی مثل "تخفیف هم دارید؟" یا "هزینه ارسال چقدره؟" زیاد پرسیده میشه.
راهحلها:
- ارائه تخفیفهای هوشمند مثل "ارسال رایگان برای خرید بالای ۵۰۰ هزار تومان".
- ساخت بستههای ترکیبی مثل "۳ محصول بخر، یکی هدیه بگیر".
- توضیح دادن درباره ارزش محصول و دلیل قیمت (مثلاً کیفیت بالا، گارانتی، ارسال سریع).
چطور فروشینو کمکت میکنه؟
- امکان تنظیم تخفیفهای هوشمند روی محصولات تا مشتری حس کنه خرید بهصرفهای انجام میده.
- امکان تنظیم شرایط ارسال رایگان برای خریدهای بالای یه مبلغ خاص.
۳. فرآیند خرید سخت یا زمانبره
خیلی وقتا مشتری پیام میده ولی وقتی میفهمه برای خرید باید شماره کارت بگیره، پول واریز کنه، رسید بفرسته، تأیید بشه، دیگه منصرف میشه.
نشانههای این مشکل:
- مشتری میپرسه "چطور باید سفارش بدم؟" و بعد از توضیح، دیگه برنمیگرده.
- بعضیها میگن "یه راه سادهتر نداره؟" یا "حوصله ندارم شماره کارت بگیرم و فیش بفرستم".
راهحلها:
- ارائه لینک خرید مستقیم که مشتری بدون دردسر، سفارش بده.
- کوتاه کردن مراحل خرید و حذف پیچیدگیهای اضافی.
- ارائه گزینههای پرداخت متنوع (درگاه آنلاین، کارتبهکارت، پرداخت در محل).
چطور فروشینو کمکت میکنه؟
- لینک اختصاصی خرید محصول که مشتری رو مستقیم به صفحه پرداخت میبره.
- امکان فعالسازی پرداخت در محل یا آنلاین برای راحتتر شدن خرید.

۴. مشتری هنوز تصمیم قطعی نگرفته و داره مقایسه میکنه
بعضی وقتا مشتریها فقط میخوان قیمت و مشخصات محصولتو با رقبا مقایسه کنن.
نشانههای این مشکل:
- سوالهایی مثل "چرا باید از شما بخرم؟" یا "فرق این محصول با بقیه چیه؟" زیاد پرسیده میشه.
- مشتری میگه "یه دور ببینم، بعد برمیگردم".
راهحلها:
- توضیح دادن درباره ویژگیهای خاص محصول که توی رقبا کمتر دیده میشه.
- ارائه پیشنهاد محدود که فقط برای مدت خاصی فعاله.
- نمایش نظرات مثبت مشتریهای قبلی.
چطور فروشینو کمکت میکنه؟
- امکان تنظیم پیشنهاد ویژه و محدود که مشتری سریعتر تصمیم بگیره.
- ارسال پیامک یادآوری به مشتریهایی که پیام دادن ولی خرید نکردن.

۵. مشتری خرید رو فراموش کرده!
خیلی وقتا مشتری قصد خرید داشته، ولی به دلیل مشغله روزانه، یادش رفته سفارشش رو تکمیل کنه.
نشانههای این مشکل:
- مشتری پیام داده، ولی بعد از دریافت اطلاعات، دیگه خبری ازش نشده.
- یه مشتری بعد از چند روز برمیگرده و میگه "آره، یادم رفت سفارش بدم".
راهحلها:
- ارسال یادآوری از طریق پیامک یا ایمیل.
- ارائه یه پیشنهاد ویژه برای مشتریهایی که سبد خرید نیمهکاره داشتن.
چطور فروشینو کمکت میکنه؟
- امکان ارسال پیامک یادآوری به مشتریهایی که خریدشون رو نیمهکاره گذاشتن.
- قابلیت مدیریت مشتریان و پیگیری سفارشات نیمهکاره.

جمعبندی: چطور کاری کنیم که مشتری بعد از پیامدادن، خریدش رو انجام بده؟
- اعتماد مشتری رو جلب کن (فروشگاه حرفهای، فاکتور رسمی، نظرات مشتریان قبلی).
- قیمت و هزینه ارسال رو منطقی کن (پیشنهاد تخفیف و ارسال رایگان).
- مراحل خرید رو راحت کن (لینک خرید مستقیم، گزینههای پرداخت متنوع).
- مزیتهای محصولت رو برجسته کن (چرا مشتری باید از تو خرید کنه؟).
- مشتریهای مردد یا فراموشکار رو پیگیری کن (ارسال پیامک و پیشنهاد ویژه).
چطور فروشینو بهت کمک میکنه؟
فروشینو یه فروشگاهساز کامل برای مدیریت حرفهای فروشته.
- ارائه لینک خرید مستقیم برای سریعتر شدن فرآیند خرید.
- فاکتور حرفه ای و پیامک تأیید سفارش برای افزایش اعتماد مشتری.
- تنظیم تخفیفهای هوشمند و پیشنهادهای ویژه برای ترغیب مشتری.
- سیستم یادآوری برای مشتریهایی که خریدشون رو نیمهکاره گذاشتن.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.