دسته بندی ها

چگونه از بازاریابی ویروسی برای افزایش فروش استفاده کنیم؟
دیجیتال مارکتینگ | زمان مطالعه 3 دقیقه
حتماً تا حالا ویدیوها، چالشها یا کمپینهایی رو دیدی که توی شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و توییتر دستبهدست میشن و در عرض چند روز کلی آدم در موردشون صحبت میکنن. این همون بازاریابی ویروسی که میتونه باعث بشه محصول یا برندت ناگهان دیده بشه و فروش بالایی برات بیاره. اما چطور میتونی از این روش برای افزایش فروش استفاده کنی؟ آیا این نوع بازاریابی فقط شانسی اتفاق میافته یا راهکارهایی داره که میشه ازش استفاده کرد؟ توی این مقاله یاد میگیری چطور با یه استراتژی درست، یه کمپین ویروسی بسازی و فروشت رو چند برابر کنی.
بازاریابی ویروسی چیه و چطور کار میکنه؟
بازاریابی ویروسی به هر نوع محتوایی گفته میشه که اونقدر جذابه که آدمها خودشون دوست دارن اون رو با بقیه به اشتراک بذارن. این یعنی نیازی نیست که تبلیغات مستقیم یا پرهزینه انجام بدی؛ بلکه مخاطبای خودت این کار رو برات انجام میدن.
وقتی یه محتوا ویروسی میشه، در مدت کوتاهی کلی آدم دربارهاش حرف میزنن، اون رو منتشر میکنن و حتی وارد چالشهایی میشن که تو برای برندت طراحی کردی. نتیجه؟
- افزایش آگاهی از برند. خیلیا که قبلاً اسمت رو نشنیده بودن، حالا با برندت آشنا میشن
- افزایش تعامل و درگیری مخاطب. وقتی مردم یه محتوا رو به اشتراک میذارن، بیشتر دربارهاش حرف میزنن و درگیرش میشن
- افزایش فروش بدون هزینه سنگین تبلیغات. یه کمپین ویروسی خوب میتونه مثل یه بمب تبلیغاتی عمل کنه، بدون اینکه لازم باشه بودجه تبلیغات زیادی خرج کنی

چه چیزی باعث میشه یک کمپین بازاریابی ویروسی بشه؟
هیچ تضمینی وجود نداره که هر کمپینی ویروسی بشه، اما یه سری عوامل هستن که احتمال این اتفاق رو بالا میبرن
۱. محتوای احساسی ایجاد کن
مردم چیزایی رو به اشتراک میذارن که روی احساساتشون تأثیر میذاره. این احساسات میتونه خنده، هیجان، تعجب، انگیزه یا حتی همدردی باشه.
- یه ویدیوی طنز از محصولت میتونه خنده بیاره و دست به دست بشه
- یه داستان الهامبخش از پشت صحنه کسبوکارت میتونه حس همدلی ایجاد کنه
- یه چالش هیجانانگیز باعث میشه مردم مشارکت کنن و بقیه رو هم دعوت کنن
۲. چالش و مسابقه راه بنداز
یه روش عالی برای ویروسی شدن، ایجاد یه چالش یا مسابقه ایه که مردم بخوان توش شرکت کنن و بقیه رو هم دعوت کنن
- یه چالش ساده که مردم بتونن انجامش بدن، مثل یه حرکت خاص، یه ویدیو کوتاه یا یه جمله بامزه
- یه مسابقه که افراد باید یه کاری انجام بدن، یه ویدیو بسازن یا از محصولت استفاده کنن و بعد دوستاشون رو تگ کنن
مثال: چالش سطلی که سالها پیش راه افتاد و کلی آدم معروف و معمولی توش شرکت کردن، یه نمونه از یه کمپین موفق ویروسی بود
۳. از قدرت اینفلوئنسرها استفاده کن
اگه بتونی یکی از اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب و کارت رو درگیر کنی، اون میتونه کمپینت رو سریعتر به هزاران نفر معرفی کنه.
- یه محصول رایگان براشون بفرست و ازشون بخواه تجربهشون رو به اشتراک بذارن
- یه چالش طراحی کن که اینفلوئنسرها شروعکنندهاش باشن و بقیه مردم دنبال کنن
- یه همکاری باهاشون داشته باش که محتوای سرگرمکننده یا خاصی بسازن که مردم به اشتراک بذارن
۴. از محتوای تولیدشده توسط کاربر استفاده کن
اگه بتونی کاری کنی که خود مردم برای تبلیغت محتوا تولید کنن، هم تعامل بالا میره، هم احتمال ویروسی شدن بیشتر میشه
- از مشتریات بخواه یه ویدیو یا عکس از محصولت بفرستن و بهترینشون رو منتشر کن
- یه مسابقه برگزار کن که مردم خودشون محتوا بسازن و توی مسابقه شرکت کنن
۵. پیشنهادهای خاص و محدود بده
اگه یه پیشنهاد محدود ارائه بدی، مردم سریعتر به اشتراک میذارن
- «فقط ۲۴ ساعت برای خرید با این تخفیف فرصت دارید»
- «اولین ۵۰ نفر که این لینک رو به اشتراک بذارن، کد تخفیف میگیرن»

چطور بازاریابی ویروسی به افزایش فروش کمک میکنه؟
هدف بازاریابی ویروسی فقط این نیست که دیده بشی، بلکه باید نتیجهاش فروش باشه. برای اینکه این اتفاق بیفته، باید چند کار رو انجام بدی
۱. یه مسیر خرید واضح بساز
اگه یه نفر از طریق کمپینت با برندت آشنا شد، باید خیلی راحت بتونه ازت خرید کنه. یعنی
- لینک پرداخت مستقیم براش فراهم باشه
- فرایند خرید سخت و پیچیده نباشه
اینجاست که فروشینو بهت کمک میکنه. با لینک پرداخت اختصاصی که میتونی توی دایرکت، بیو یا حتی داخل مسابقه قرار بدی، خرید رو برای مشتری جدید سریع و بیدردسر میکنی
۲. مشتریهای درگیر رو به خریدار تبدیل کن
وقتی یه نفر در کمپینت شرکت میکنه، باید ترغیبش کنی که حتماً خرید هم بکنه
- اگه مسابقه گذاشتی، به شرکتکنندهها تخفیف خرید بده
- به آدمایی که محتوای تو رو به اشتراک گذاشتن، پیشنهاد ویژه خرید بده
۳. از سیستم پیامکی و پیگیری استفاده کن
خیلی از آدمایی که وارد کمپینت شدن ممکنه یادشون بره که خرید کنن. پس باید یه یادآوری هوشمندانه براشون داشته باشی
- پیامک «یادت نره تخفیفت رو استفاده کنی»
- ایمیل «همین حالا سفارشت رو نهایی کن»
اینجا فروشینو میتونه بهت کمک کنه، چون بعد از خرید، پیامک تایید سفارش برای مشتری ارسال میشه که حس حرفهای بودن کسبوکار رو بهش میده
۴. محصولت رو درست پرزنت کن
یه محتوای ویروسی خوب باید محصولت رو هم توی خودش جا بده. نباید طوری باشه که آدمها فقط ویدیو رو ببینن ولی اصلاً توجهی به برند یا محصولت نکنن
- لوگوی برندت رو توی محتوا بذار
- محصولت رو در روند چالش یا مسابقه نشون بده
- یه پیام مشخص توی کمپینت داشته باش که یاد مشتری بمونه

نقش فروشینو در اجرای بازاریابی ویروسی
وقتی یه کمپین ویروسی اجرا میکنی، ممکنه ناگهان حجم سفارشات زیاد بشه و نیاز به یه سیستم منظم برای مدیریت فروشت داشته باشی. فروشینو بهت کمک میکنه که همه چیز مرتب پیش بره
- لینک پرداخت مستقیم. وقتی مشتری جدیدی جذب شد، فقط کافیه لینک پرداخت رو براش بفرستی که خریدش رو انجام بده
- مدیریت سفارشات. همه سفارشها رو یکجا داری و نیازی نیست دستی چک کنی که کی پرداخت کرده و کی نکرده
- پیامک تایید خرید. بعد از خرید، مشتری حس میکنه که یه برند حرفهای رو انتخاب کرده، چون سریع پیام تایید دریافت میکنه
- وبسایت فروشگاهی. اگه مشتری از شبکههای اجتماعی وارد شده، میتونی مستقیم به وبسایتت هدایتش کنی و تجربه خریدش رو راحتتر کنی
جمعبندی
بازاریابی ویروسی یه روش کمهزینه اما فوقالعاده برای افزایش فروشه. اگه محتوای احساسی، چالشبرانگیز یا تعاملی بسازی، مردم خودشون اون رو پخش میکنن و برندت به سرعت رشد میکنه. اما برای اینکه این موج ویروسی به فروش واقعی تبدیل بشه، باید مسیر خرید رو کاملاً مشخص و ساده کنی. اینجاست که فروشینو کمکت میکنه تا لینک پرداخت اختصاصی بدی، سفارشات رو مدیریت کنی و خرید رو برای مشتری جدید راحت کنی. پس اگه دنبال یه رشد سریع در فروشت هستی، همین حالا یه کمپین ویروسی طراحی کن و بذار کسبوکارت مثل یه ویروس پخش بشه!
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.