دسته بندی ها

قیمتگذاری پلکانی و تخفیف پلکانی: استراتژیهای موثر برای فروشگاه اینستاگرامی
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 3 دقیقه
اگه صاحب یه فروشگاه اینستاگرامی باشی، احتمالاً تا حالا برات پیش اومده که دنبال روشی برای قیمتگذاری باشی که هم سودتو حفظ کنه، هم مشتریات احساس کنن خرید خوبی انجام دادن. واقعیت اینه که مشتریا خیلی حساسن روی قیمت. اگه حس کنن قیمت بالاست، ممکنه تو همون مرحله اول بیخیال خرید بشن؛ از اون طرف، اگه همیشه تخفیف بدی، ممکنه حاشیه سودت آسیب ببینه یا مشتری عادت کنه فقط با تخفیف خرید کنه. اینجاست که قیمتگذاری پلکانی و تخفیف پلکانی میتونن به دادت برسن.
تو این پست میخوایم توضیح بدیم که اصلاً این روشهای پلکانی چی هستن، چجوری باید ازشون استفاده کنی و چرا استفاده از یه سیستم مدیریت فروش حرفهای مثل فروشینو میتونه بخش زیادی از دردسرهای قیمتگذاری رو کم کنه.
چرا قیمتگذاری مهمه؟
قیمتگذاری یکی از کلیدیترین بخشهای هر کسب و کار آنلاینیه؛ مخصوصاً برای فروشگاه اینستاگرامی که مخاطب با یه اسکرول ساده میتونه بره سراغ پیج بعدی. اگه قیمت مناسب نباشه، مشتری هم سریع میره. قیمت نه باید اونقدر بالا باشه که مشتری فرار کنه و نه اونقدر پایین که تو سود نکنی و کارت از نظر مالی پایدار نباشه. این وسط، ماجرای تخفیف هم مطرحه: همه مشتریا عاشق شنیدن واژه «تخفیف»ان، اما همیشه تخفیف دادن هم ممکنه برات گرون تموم بشه.

قیمتگذاری پلکانی یعنی چی؟
خیلی سادهست: توی این روش، محصولات یا بستههای متفاوت رو در رنجهای قیمتی مختلف ارائه میکنی تا مشتری حق انتخاب داشته باشه. برای مثال:
- پلن یا بسته ارزان: شامل محصولاتی با قیمت پایه یا سادهتر
- پلن متوسط: محصولات با امکانات یا کیفیت بهتر
- پلن لوکس: محصولات ردهبالا با امکانات ویژه
مزیت این روش اینه که مشتری وقتی وارد پیج میشه، میبینه میتونه متناسب با بودجهاش یکی از این قیمتها رو انتخاب کنه. مثلاً اگه لباس میفروشی، میتونی برای یه مدل خاص سه نسخه آماده کنی:
- نسخه پایه: پارچه ساده، قیمت پایینتر
- نسخه پریمیوم: کیفیت پارچه کمی بهتر، قیمت متوسط
- نسخه لاکچری: بهترین کیفیت پارچه و دیزاین خاص، قیمت بالا
این کار باعث میشه مشتری با خودش بگه «خب، اگه گرونترین رو نمیخوام، حداقل نسخه متوسط بهتر از نسخه پایهست» و در نهایت بیشترین فروش اغلب روی نسخه متوسط اتفاق میفته. به این مدل «پلن پلکانی» هم میگن که اغلب سه سطح اصلی داره: پایه، استاندارد و لوکس.
تخفیف پلکانی از چه قراره؟
تا حالا شده یه فروشگاه بهت بگه «با خرید ۲ تا از این محصول، ۱۰ درصد تخفیف میگیری، اما اگه ۳ تا بخری، ۱۵ درصد تخفیف داری»؟ همین قضیه «تخفیف پلکانی» هست. یعنی هرچی مشتری بیشتر بخره، درصد تخفیف بالاتری میگیره. این روش یکی از ترفندای محبوب برای فروش بیشتره؛ مخصوصاً برای فروشگاههای اینستاگرامی که مشتریا ممکنه به خرید جمعی از یه محصول تمایل داشته باشن (مثلاً چند رنگ مختلف لباس یا خرید گروهی لوازم آرایشی).
با این کار، مشتری با خودش میگه «اگه یکی دیگه هم بخرم، ارزونتر برام تموم میشه» و احتمال اینکه تعداد بیشتری از محصول رو سفارش بده، بالا میره. در نتیجه، حجم فروش تو هم میره بالا و حتی اگه حاشیه سودت از هر محصول یه ذره کم بشه، تو مجموع سود بیشتری میکنی چون تعداد بیشتری فروختی.

مزیتهای قیمتگذاری و تخفیف پلکانی
- ایجاد انتخاب برای مشتری: مشتری حس میکنه دستش بازه و میتونه بین گزینههای مختلف انتخاب کنه.
- افزایش درآمد: فروش نسخههای بالاتر یا تعداد بیشتر محصول میتونه سودتو بالا ببره.
- جذب مشتریان متنوع: بعضیا دنبال قیمت پایینن، بعضیا کیفیت متوسط، بعضیا لوکس. هر کدومو میتونی جذب کنی.
- ترغیب به خرید بیشتر: وقتی تخفیف پلکانی ارائه بدی، مشتری ممکنه بیشتر از نیازش بخره تا از تخفیف بهتر استفاده کنه.
یه مثال ساده:
فرض کن یه فروشگاه اینستاگرامی اکسسوری داری. میتونی سه مدل بسته (دستبند) ارائه بدی:
- بسته «اسپرت» با قیمت ۲۰۰ هزار تومان
- بسته «شیک» با قیمت ۳۰۰ هزار تومان
- بسته «لاکچری» با قیمت ۵۰۰ هزار تومان
و برای هر بسته هم میتونی یه تخفیف پلکانی بذاری: مثلا اگر دو تا از بسته اسپرت بخرن، میشه ۳۸۰ هزار تومن (۱۰ درصد تخفیف)؛ اگه سه تا بخرن، میشه با ۱۵ درصد تخفیف دیگه. اینجوری اگه یکی بخواد برای دوستاش هم خرید کنه، احتمالاً گول تخفیف پلکانی رو میخوره و بیشتر از یه دونه سفارش میده.
نقش «فروشینو» تو پیادهسازی قیمتگذاری پلکانی
حالا که فهمیدیم این روش چقدر میتونه وسوسهکننده باشه، مسئله بعدی اینه که چطور مدام موجودی و سفارشها رو مدیریت کنی؟ یا چجوری برای هر کسی که دو تا سفارش داد، ۱۰ درصد تخفیف بدی و برای سه تا سفارش، ۱۵ درصد؟ اگه بخوای دستی اینارو حساب کنی، ممکنه اشتباه بشه یا وقت زیادی بگیره. درست همینجاست که یه سیستم منسجم مثل فروشینو به کارت میاد.
فروشینو میتونه برای هر محصول لینکی بسازه که توش همه شرایط تخفیف پلکانی رو تعریف کنی. مشتری لینک رو میزنه و با توجه به تعداد خریدش، مبلغ به روز و با تخفیف درست و حسابی براش محاسبه میشه. دیگه نه لازم داری دستی شماره کارت بدی، نه چک کنی فیش تقلبیه یا نه.
از اون طرف، فروشینو موجودی محصولات رو هم لحظهای مدیریت میکنه. اگه مثلاً دوتا از بسته «لاکچری» باقی مونده، با هر خرید، بهصورت خودکار تعدادش کم میشه و دیگه اشتباهاً به نفر سوم نمیگی «بیا بخر.»
در نهایت، فاکتور آنلاین هم میتونی بدی که مشتری بدونه دقیقاً چقدر پرداخت کرده، چه محصولی رو با چه تخفیفی گرفته. اینطوری حس اعتمادش هم بالاتر میره.
چطوری مشتری رو توجیه کنیم؟
یه نکته مهم اینه که مشتریا بفهمن چرا این محصول چندتا نسخه داره یا چرا وقتی بیشتر میخرن، یه تخفیف پلکانی میگیرن. باید این موضوع رو تو پیج یا وبسایتت شفاف توضیح بدی. مثلاً یه هایلایت بذاری با عنوان «قیمتهای پلکانی» و تو چند استوری توضیح بدی:
- «اگه یه محصول بخری، قیمت همینه، اگر دو تا بخری، ۱۰ درصد تخفیف داری و اگر سه تا بخری، ۱۵ درصد.»
- «اگه نسخه پایه رو بخری، این امکانات رو داره؛ اما نسخه لوکس شامل اینا هم میشه.»
وقتی مشتری کاملاً در جریان این تفاوت قیمتها و دلیلش قرار بگیره، راحتتر تصمیم میگیره. خیلیها هم اصلاً خوششون میاد که فروشگاه باهاشون روراست حرف میزنه.
جلوگیری از عادت مشتری به تخفیف
همیشه باید حواست باشه این تخفیفها موقتی یا با شرایط خاص باشه، وگرنه مشتری به تخفیف همیشگی عادت میکنه. مثلاً بگو «فقط تا آخر این ماه خرید بالای دو عدد شامل ۱۰ درصد تخفیفه» یا «نسخه لوکس، فقط ۵ عدد موجود داریم که با خرید ۲ تا ۵۰۰ هزار تومن ازش، میتونی ۸ درصد تخفیف بگیری.» محدودیت زمان یا محدودیت تعداد، باعث میشه مشتریا زودتر تصمیم بگیرن و به اونی که تصمیم نداره واسه تخفیف دائم صبر کنه.

از کجا بفهمم این روش برای من جواب میده؟
معمولاً قیمتگذاری پلکانی و تخفیف پلکانی برای فروشگاههایی که محصولات فیزیکی یا دیجیتال با تنوع دارن خیلی جواب میده؛ خصوصاً اگه آدمایی هستن که ممکنه از یه مدل چند تا بخوان یا مدلهای متفاوت رو باهم بخرن. اگه یه جور محصول خیلی خاص و گرون داری که معمولاً یه دونه ازش خرید میشه، شاید لازم باشه روش پلکانی رو خلاقانهتر طراحی کنی. برای مثال:
- «با پرداخت X مبلغ اضافه، میتونی یه گیفت خاص هم به سفارش اصلیت اضافه کنی.»
یا - «نسخه VIP رو بخر و ۱۰ درصد تخفیف رو محصولات جانبی بگیر.»
اینجور ایدههای مبتکرانه میتونه مشتری رو قلقلک بده تا سفارشهای متنوعتری ثبت کنه.
ترکیب تبلیغات و قیمتگذاری پلکانی
اگه داری تبلیغ میری تو اینستاگرام یا از بلاگرها کمک میگیری، میتونی توی اون تبلیغ هم به روش تخفیف پلکانی اشاره کنی. مثلاً بگی «فقط برای سه روز، اگه از این لینک وارد بشید و بیشتر از یک محصول بخرید، فلان درصد تخفیف شامل حالتون میشه.» این حرکت میتونه بازده تبلیغاتو بالا ببره. ضمن اینکه وقتی تبلیغات مؤثر باشه، تعداد دایرکتهات زیاد میشه و اونجاست که فروشینو دوباره نجاتبخش میشه چون مدیریت سفارشهای پرحجم رو آسون میکنه.
جمعبندی
قیمتگذاری پلکانی و تخفیف پلکانی یه جور ترفند هوشمنده که هم به مشتری حق انتخاب بیشتر میده و هم به فروشنده کمک میکنه فروشش رو بالا ببره. مشتری میتونه متناسب با بودجهاش نسخه ارزانتر، متوسط یا لوکس رو انتخاب کنه و اگه تصمیم به خرید چندتایی داره، با تخفیف پلکانی انگیزه بیشتری برای خرید بیشتر پیدا میکنه.
البته پیادهسازی این روشها به مدیریت دقیقی نیاز داره؛ از حسابوکتاب قیمت گرفته تا کنترل موجودی. اینجا سیستمهایی مثل فروشینو خیلی میتونن مفید باشن. با لینک پرداخت اختصاصی، فاکتور آنلاین و مدیریت موجودی هوشمند، خیلی از دردسرهای کارت به کارت، فیش تقلبی یا دوبارهفروشی محصول تمومشده حل میشه و سر تو واسه کارای مهمتری مثل تولید محتوا و تبلیغات خلوت میشه.
پس اگه فکر میکنی مشتریای پیجت میتونن از بین چند رنج قیمت یا چند مدل تخفیف انتخاب کنن، حتماً یه بار این روش رو تست کن. شاید اولش یه کم سردرگم به نظر بیاد، ولی وقتی مشتریا ببینن که اگه یکی دیگه هم باهاشون شریک شه و دوتا محصول بخرن، ارزونتر تموم میشه یا اگه از بسته لوکس استفاده کنن، خدمات اضافه میگیرن، اونوقت با رضایت بالاتری خرید میکنن و در نهایت، سود تو هم بیشتر میشه.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.