
صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی عطاری
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 4 دقیقه
اگه تو فکرت اینه که یه فروشگاه آنلاین عطاری راه بندازی و مطمئن نیستی باید از کجا شروع کنی، جای درستی اومدی. این راهنما از اول تا آخر هرچی رو که برای راهاندازی و مدیریت یه فروشگاه موفق در زمینه عطاری نیازه، بهت میگه؛ از انتخاب گیاهان دارویی و ادویهها گرفته تا طراحی سایت و جلب اعتماد مشتری. آخرش هم میخوام درباره فروشینو برات بگم که میتونه کارتو خیلی راحتتر کنه.
مرحله ۱: شناخت بازار عطاری و نیاز مشتری ها
بفهمی مشتریات کیا هستن
قبل از هر کاری، لازمه بدونی دقیقاً چه کسایی قرار ازت خرید کنن:
- طرفدارای طب سنتی: دنبال گیاهان دارویی خاص یا ترکیبات سنتی میگردن.
- علاقهمندای تغذیه سالم و رژیم: انواع دمنوش و ادویههای سالم بیافزودنی رو ترجیح میدن.
- آشپزا و رستورانا: دنبال ادویهها و چاشنیهای درجه یک و باکیفیت هستن.
زیر نظر گرفتن رقبا
چند تا فروشگاه اینترنتی عطاری رو بررسی کن و ببین چی میفروشن، چقدر تنوع دارن و آیا محتوای آموزشی هم ارائه میدن یا نه. با این اطلاعات میتونی محصولاتی که بیشتر میصرفه رو پیدا کنی یا روی دستهبندی خاص تمرکز کنی.

مرحله ۲: انتخاب محصولات و تأمین کالا
تنوع محصولات
در عطاری کلی جنس مختلف پیدا میشه:
- گیاهان دارویی مثل گل گاوزبان، بابونه، آویشن و …
- ادویهجات و چاشنیها مثل دارچین، زیره، زردچوبه و …
- دمنوشهای ترکیبی (آرامشبخش، چربیسوز، تقویت معده و …)
- روغنهای گیاهی و عرقیات (روغن نارگیل، روغن بادام، عرق نعناع و …)
بهتره اول با تعداد محدودی از پرفروشا شروع کنی و کمکم تنوع رو بیشتر کنی.
تأمینکنندههای مطمئن
کیفیت و تازگی گیاه و ادویه خیلی مهمه. اگه محصول کهنه بدی دست مشتری، دیگه برنمی گرده. پس یا از کشاورزای مطمئن و مستقیم خرید کن یا از فروشندههای عمده که میدونی جنس خوب میدن.
مرحله ۳: هویت برند و بستهبندی
انتخاب اسم و لوگو
یه اسم خلاق و مرتبط انتخاب کن که راحت تو ذهن بمونه و حس طبیعی یا سنتی به مخاطب بده. لوگوی ساده ولی چشمنواز هم تأثیر زیادی تو جلب اعتماد داره.
بستهبندی جذاب
ظاهر محصول خیلی مهمه. مثلاً:
- کیسههای زیپدار با برچسب اسم، تاریخ انقضا و روش مصرف
- جعبههای مقوایی قشنگ برای دمنوشها یا پک هدیه
میتونی روی بستهبندی دستور مصرف یا فواید محصول رو هم بنویسی تا مشتریا بیشتر خوششون بیاد.

مرحله ۴: ساخت وبسایت و فروشگاه آنلاین
دامنه و هاست
یه اسم دامنه کوتاه و مرتبط انتخاب کن (مثلاً attar-shop یا اسم برند خودت). بعد یه هاست امن و پرسرعت بگیر که سایتت همیشه در دسترس باشه و سریع لود بشه.
طراحی سایت یا فروشگاهساز
دو تا مسیر کلی داری:
- طراحی اختصاصی یا وردپرس: آزادی عمل بیشتری داری ولی نیاز به دانش فنی یا تیم برنامهنویسی داره.
- فروشگاهسازایی مثل فروشینو: خیلی سریع و بدون دردسر راه میافتی و کلی امکانات آماده داری، مثل درگاه پرداخت و مدیریت سفارش و ... .
اگه وقت یا حوصلهٔ کارای فنی نداری، فروشگاهساز گزینهٔ خیلی خوبیه.
مرحله ۵: تولید محتوا و سئو
توضیحات کامل برای محصول
تو صفحه هر گیاه دارویی یا ادویه، فوایدش رو دقیق بنویس. حواست به تداخلات دارویی هم باشه، بعضیا نیاز دارن بدونن چه عوارضی ممکنه داشته باشه.
وبلاگ آموزشی
ارزش اصلی عطاری تو اطلاعاتشه. پس مقالاتی بنویس دربارهٔ طرز تهیه دمنوش لاغری، خواص گیاهان مختلف، نکات مهم تو تشخیص جنس مرغوب و … اینطوری از گوگل هم بازدید میگیری و مشتری حس میکنه با یه متخصص طرفه.
نکات سئو
- کلمات کلیدی مثل «دمنوش گیاهی»، «گیاه دارویی»، «ادویه تازه» رو تو عنوان و متن صفحههای محصول بیار.
- سرعت سایت رو بالا ببر (تصاویر رو فشرده کن).
مرحله ۶: پرداخت و ارسال
روشهای پرداخت
بهتره چند مدل پرداخت بذاری:
- آنلاین (درگاه بانکی)
- کارت به کارت
- پرداخت در محل
روشهای ارسال
- شرکت پست یا تیپاکس برای بستههای سبک یا متوسط
- باربری اگه حجم سفارش زیاد باشه
- پیک داخل شهری برای شهرای بزرگ با ارسال سریع

مرحله ۷: بازاریابی و تبلیغات
شبکههای اجتماعی
عکسهای خوشگل از دمنوشها و ادویهها بگیر و تو اینستاگرام یا تلگرام بذار. ترکیب رنگی قشنگ میتونه دل مشتریا رو ببره. لینک سایت رو هم تو بایو بذار که بتونن راحت سفارش بدن.
تبلیغات هدفمند
- گوگل ادز: برای جذب کسایی که دنبال «خرید گیاه دارویی» یا «خرید ادویه اصل» هستن.
- تبلیغات بنری و رپورتاژ تو سایتهای مرتبط با سلامت و تغذیه.
- همکاری با پیجهای اینستاگرامی که درباره رژیم، آشپزی یا سلامتی محتوا میسازن.
کمپینهای تخفیف
مناسبتایی مثل عید یا ماه رمضان فرصت خوبیه که یه جشنواره تخفیف بذاری و مخاطبای جدید جذب کنی.
مرحله ۸: خدمات پس از فروش و جلب اعتماد
پشتیبانی
یه راه ارتباطی مثل شماره تماس یا تیکت آنلاین داشته باش که مشتری بتونه راحت سؤالشو بپرسه یا مشکلشو مطرح کنه. مشاوره تو زمینه طب سنتی هم براشون خیلی جذابه.
مرجوعی کالا
شرایط مرجوعی رو شفاف توضیح بده تا اگه کالایی اشتباه ارسال شد یا کیفیتش خوب نبود، مشتری بدونه چیکار کنه.
اینماد
داشتن اینماد حس امنیت و اعتماد به مشتری میده که داره از یه فروشگاه رسمی خرید میکنه.
مرحله ۹: فروشینو چطور کمک میکنه؟
حالا میرسیم به مزیت فروشینو. اگه نمیخوای وقتتو روی طراحی سایت و درگیر شدن با مسائل فنی بذاری، فروشینو برات یه گزینه فوقالعادهست. این سامانه کلی کارو برات راحت میکنه:
- ساخت سریع وبسایت: بدون نیاز به کدنویسی، فروشگاه رو بالا میاری.
- مدیریت سفارش و انبار: با ثبت هر سفارش، موجودی کم میشه و میتونی فاکتور رسمی با لوگوی خودت داشته باشی.
- درگاه پرداخت امن: نیازی نیست نگران پیگیری فیشهای جعلی باشی، همه چیز خودکار و امنه.
- پیامک اطلاعرسانی: مشتری تو هر مرحلهٔ سفارش (ثبت، ارسال، تحویل) پیامک میگیره و خیالش راحت میشه.
- آمار و گزارشات: فروش روزانه و ماهانه رو میبینی و برای آینده تصمیم بهتری میگیری.
- راهنمایی برای اینماد: میتونی راحتتر اینماد بگیری و اعتماد مشتری رو جلب کنی.

جمعبندی
راهاندازی یه فروشگاه اینترنتی عطاری هم ذوق و شوق میخواد، هم یه کم حوصله. اما اگه این مراحل رو درست جلو بری از انتخاب محصولات تازه و باکیفیت گرفته تا بستهبندی جذاب و وبسایت حرفهای خیلی زود میتونی بین مشتریا محبوب بشی. با وجود راهکارایی مثل فروشینو دیگه نیازی نیست نگرانیای فنی داشته باشی و میتونی وقتتو صرف تأمین محصول و بازاریابی کنی.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.