دسته بندی ها

چطور یه فروشگاه آنلاین اینستاگرامی رو حرفهای مدیریت کنم؟
رشد و توسعه کسب و کار | زمان مطالعه 3 دقیقه
اگر در اینستاگرام محصولات یا خدماتی میفروشی و دوست داری حس کنی یه فروشگاه منظم و حرفهای داری، نه فقط یه پیج ساده با چند عکس، باید قدمهای بیشتری برداری. اینستاگرام فضای فوقالعادهایه برای پیدا کردن مشتریان جدید، اما تنها داشتن یک پیج با چند پست کافی نیست. باید روش پاسخگویی، فرایند خرید، مدیریت سفارش و خیلی چیزهای دیگه رو جدی بگیری. در این مقاله میبینی چطور میتونی پیج فروشگاهیت رو در اینستاگرام حرفهای اداره کنی و در نهایت میبینی که فروشینو چه نقشی میتونه تو این ماجرا داشته باشه تا کاراتو راحتتر کنه.
۱. ظاهر پیج رو مرتب و جذاب کن
اولین چیزی که مشتری از تو میبینه، صفحهی اینستاگرامته. اگر بهمریخته یا غیرحرفهای به نظر برسه، مشتری به سختی اعتماد میکنه.
- بیو شفاف بنویس: در ۲-۳ خط کوتاه بگو که کی هستی، چه محصولی میفروشی و چه مزیتی داری. یه دعوت به اقدام کوچیک مثل "برای سفارش به لینک بیو مراجعه کنید" بذار.
- هایلایتها رو دستهبندی کن: دستههای مختلف محصول، روش ارسال، پرسشهای متداول، نظرات مشتریان قبلی.
- لوگو یا عکس پروفایل مرتبط بذار: اگر لوگوی خاصی داری، همون بهتر. در غیر این صورت، یه عکس واضح از اسم برند یا محصولت باشه.
۲. محتوای جذاب و منظم بساز
تنها گذاشتن عکس محصول با یه قیمت خیلی جذاب نیست. محتوای خوب باعث میشه فالوور حس کنه یه برند باحال رو دنبال میکنه و اینطوری احتمال خریدش بالاتر میره.
- عکس باکیفیت: محصول رو از زوایای مختلف نشون بده. پسزمینه ساده انتخاب کن که حواس مشتری پرت نشه.
- ویدیو کوتاه: اگه میشه روش استفاده از محصول رو در ویدیو نشون بده یا پشت صحنه ساختش.
- کپشن مفید: فقط ننویس "شلوار جین، ۲۰۰ هزار تومن". چند خط درباره جنس، کاربرد، روش شستشو و دلیل برتریش توضیح بده.
- استوریهای تعاملی: نظرسنجی، سوال و جواب، یا چالش راه بنداز تا فالوورها درگیر بشن.

۳. پاسخگویی سریع و محترمانه داشته باش
خیلی از مشتریها اول پیام میدن، سوال میپرسن و بعد خرید میکنن. اگر به دایرکت دیر جواب بدی یا با لحن سرد یا کوتاه بنویسی، احتمالاً مشتری میپره.
- سریع پاسخ بده: سعی کن دایرکتهات رو چندین بار در روز چک کنی.
- لحن دوستانه و محترمانه: نه زیادی صمیمی که رسمی بودن کسبوکار از بین بره، نه زیادی رسمی که حس فاصله بده.
- اطلاعات کامل بده: اگر میپرسه "این کیف چه جنسی داره و چند روزه میرسه؟"، همون لحظه هر چی لازمه رو بگو.
۴. روش خرید و پرداخت راحت باشه
اگر مشتری باید چند مرحله طی کنه (مثلاً شماره کارت بگیره، بعد فیش بفرسته، تو چک کنی…) ممکنه منصرف بشه. بهترین کار اینه که یک روش ساده براش فراهم کنی.
فروشینو چطوری کمک میکنه؟
- لینک خرید اختصاصی: هر محصولی که توی فروشینو وارد کنی، میتونی لینک خرید مخصوص رو توی بیو یا استوری بذاری. دیگه کارت به کارت و فیش لازم نیست.
- فاکتور آنلاین: مشتری با دیدن فاکتور حرفه ای حس میکنه با یه برند معتبر طرفه و خیالش راحتتر میشه.

۵. مدیریت سفارش و موجودی
اگر سفارشا زیاد بشه و به صورت دستی مدیریتشون کنی، احتمالش هست اشتباه پیش بیاد: یکی پول رو واریز کنه ولی سفارش ثبت نشه، یا محصول ناموجود رو به فروش برسونی و مشکل ایجاد بشه.
- بهتره یه سیستم منظم یا یه پنل داشته باشی که همه سفارشها اونجا ثبت بشه.
- بعد از ثبت سفارش، یه پیامک یا ایمیل به مشتری بره تا مطمئن شه خریدش ثبت شده.
فروشینو:
- مدیریت سفارش رو یه جا برات انجام میده؛ هر بار سفارشی ثبت بشه، در پنل فروشینو میبینی.
- موجودی محصولات رو خودکار کم میکنه که دوبارهفروشی اتفاق نیفته.
۶. اعتمادسازی با نمایش نظرات مشتریان قبلی
خیلی از مخاطبا برای اعتماد، دنبال کامنتها یا نظرات مشتریهای قبلی هستن. اگر برامون سخته که توی اینستاگرام اعتماد کنن، کافیه نظرات و تجربههای مشتریهای قبلی رو هایلایت یا پست کنی.
- هایلایت «نظرات مشتریان» داشته باش.
- کامنتهای خوب رو اسکرینشات کن و در استوری بذار.
- اگر بلاگر یا اینفلوئنسر کوچیکی ازت خرید کرده و راضی بوده، حتماً نشان بده.
۷. از تبلیغات و همکاری با پیجهای مکمل کمک بگیر
گرچه عنوان میگه "حرفهای مدیریت کنم"، اما بعضی وقتا تبلیغ کردن در پیجهای مرتبط هم بخشی از مدیریت حرفهایه. اگر بودجه یا راهی برای همکاری داشته باشی، میتونی:
- با پیجای حوزههای مکمل توافق کنی که محصولتو معرفی کنن، تو هم محصول اونا رو معرفی کنی.
- در اینفلوئنسر مارکتینگ شرکت کنی، ولی حواست باشه اینفلوئنسر مرتبط با محصولت باشه تا بودجه هدر نره.

فروشینو؛ کمکی برای مدیریت حرفهای
حالا تو تمام نکات رو میدونی، ولی ممکنه هنوز سوال باشه چطوری همه اینا رو یکجا مدیریت کنم؟ اینجاست که فروشینو کمکت میکنه:
-
لینک خرید اختصاصی
اگر مشتری تو دایرکت سوال پرسید، بهش لینک خرید محصول رو میدی. فقط با یک کلیک سفارش ثبت میشه. -
فاکتور آنلاین
به محض ثبت سفارش، یه فاکتور رسمی و شیک میره براش که اطلاعات محصول و قیمت رو شامل میشه. مشتری حس میکنه با یه برند واقعی طرفه. -
پیامک اطلاعرسانی
مشتری از لحظه خرید تا ارسال کالا در جریان قرار میگیره که سفارشش در چه مرحلهایه. -
مدیریت موجودی و سفارش
همه سفارشا و موجودی محصولاتت تو یه پنل جمع میشه و دیگه نیاز به مدیریت دستی و احتمال خطا نیست. -
گزارش فروش
میتونی ببینی در هر هفته یا ماه چقدر فروختی، سود خالص چقدره، کدوم محصول پرطرفداره و… همه اینا بهت کمک میکنه بهتر تصمیم بگیری.
جمعبندی
اگر یه فروشگاه اینستاگرامی داری و میخوای واقعاً حرفهای مدیریت کنی تا فروشت بالا بره، نکات زیر رو جدی بگیر:
- پیج حرفهای داشته باش: بیو مرتب، هایلایتهای منظم و پستهای باکیفیت.
- محتوای جذاب تولید کن که مخاطب رو قانع کنه نیازشو با محصول تو برطرف کنه.
- پاسخدهی سریع و دوستانه در دایرکت داشته باش.
- روش خرید ساده، ترجیحاً با لینک پرداخت آنلاین یا فاکتور رسمی.
- مدیریت منظم سفارشات که سردرگم نشی و مشتری رو منتظر نذاری.
- اعتماد مشتری رو با نظرات قبلی و پشت صحنه ساخت یا بستهبندی محصول بالا ببر.
- از ابزار حرفهای مثل فروشینو بهره ببر تا لینک خرید اختصاصی، فاکتور آنلاین و مدیریت سفارشات رو راحتتر داشته باشی.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.