دسته بندی ها

راهاندازی آنلاین شاپ عطر و ادکلن: از ایده تا اولین فروش
رشد و توسعه کسب و کار | زمان مطالعه ۵ دقیقه
فروش عطر و ادکلن به صورت آنلاین توی این روزها خیلی رونق گرفته. از یه طرف مردم بهخاطر مشغله زیاد، ترجیح میدن خریدشون رو اینترنتی انجام بدن؛ از طرف دیگه، اینترنت باعث شده مغازه شما دیگه محدود به یه خیابون یا محله نباشه و بتونید مشتریای مختلفی از سراسر کشور جذب کنید. اگر تصمیم گرفتید یک آنلاین شاپ عطر و ادکلن راه بندازید، خوندن این مقاله رو بهتون پیشنهاد میکنیم. در ادامه، نکاتی که باید درباره تأمین کالا، اصالت محصول، بازاریابی، مدیریت فروشگاه و استفاده از پلتفرمهایی مثل فروشینو بدونید رو براتون توضیح میدیم.
۱. چرا آنلاین شاپ عطر و ادکلن بسازیم؟
-
بازار رو به رشد
از گذشته تا الان، استفاده از عطر و ادکلن توی فرهنگ ما حسابی جاافتاده. آدمها به دنبال بوهای خاص و جدید میگردن و خیلیها ممکنه چندتا عطر متفاوت داشته باشن. با اینکه بازارش شلوغ شده، اما هنوز هم فرصتهای خوبی براش هست. -
حاشیه سود مناسب
عطرها معمولاً قیمت نسبتاً بالایی دارن. اگه بتونید جنس اصل رو با قیمت خوب تأمین کنید، سود خوبی از هر فروش به دست میارید. البته باید حواستون باشه که کالا فیک نباشه، چون سریع مشتری از دست میدید. -
عدم نیاز به مغازه حضوری بزرگ
شما برای شروع، لازم نیست یه فروشگاه حضوری یا انبار بزرگ داشته باشید. میتونید با یه انبار کوچیک یا حتی خونه شروع کنید. فروش اینترنتی امکانات بیشتری میده و هزینه کمتر هم میخواد. -
دسترسی به جامعه بزرگتری از مشتریان
به جای اینکه محدود به یه محله باشید، میتونید به کل کشور فروش داشته باشید. مخصوصاً اگه عطرای خاص یا نسخههای کمیاب داشته باشید، از شهرهای مختلف بهتون سفارش میدن.
۲. پیدا کردن تأمینکننده و تضمین اصل بودن کالا
-
چرا اصالت مهمه؟
بیشتر مشتریا، وقتی عطر میخرن، نگران اصل یا تقلبی بودنش هستن؛ چون عطر قیمت نسبتاً بالایی داره. اگه یه بار جنس فیک به دستشون برسه، دیگه سخت بهتون اعتماد میکنن. -
چطور تأمینکننده خوب پیدا کنیم؟
- میتونید سراغ واردکنندههای رسمی برندهای معروف برید.
- عمدهفروشای بازار بزرگ یا مراکز پخش معتبر رو بررسی کنید.
- اگه امکانش هست، نمایندگی رسمی یکی دو برند خاص بشید.
-
گواهیها و مستندات
اگه تأمینکنندتون نمایندگی رسمی داره، حتماً تصویری از گواهیهاشونو توی سایتتون بذارید تا مشتری اطمینان پیدا کنه. شفافیت توی این زمینه خیلی مهمه. -
کیفیت رو مرتب چک کنید
هر چند وقت یکبار، یه تعدادی از عطرها رو تست کنید تا مطمئن باشید همون جنسیه که باید باشه و فیک توش نیست.
۳. تنوع محصولات و نحوه دستهبندی
-
دستهبندی براساس جنسیت و نوع رایحه
اولین تقسیمبندی ساده، مردانه، زنانه و یونیسکسه. ولی بهتره فراتر برید و بر اساس نوع رایحه (مثل گرم و شیرین، خنک و تند، چوبی و...) هم دستهبندی داشته باشید. این طوری مشتری زودتر عطر مورد پسندش رو پیدا میکنه. -
توجه به برندها
بعضی مشتریها طرفدار پروپاقرص یه برند خاصن. توی منوی اصلی یا دستهبندیاتون، برندهای پرفروش رو قرار بدید که مشتری وفادار اون برند، گم نشه. -
محصولات مکمل
بادی اسپلش، اسپری، لوسیون بدن و ... هم معمولاً کنار عطرها طرفدار دارن. گذاشتن این محصولات توی فروشگاهتون باعث میشه مشتری یه قدم بیشتر خرید کنه و سبد خریدش بزرگتر بشه. -
نسخههای کمیاب یا کالکشنهای خاص
بعضی برندها نسخههای محدودی رو تولید میکنن که ممکنه خیلیا دنبالشن. اگه بتونید اینا رو موجود داشته باشید، فروشتون خاصتر میشه و مشتری وفادار جذب میکنید.
۴. طراحی فروشگاه و تجربه کاربری
-
سایت ساده و سرراست
بهتره کاربر رو با یه طراحی شلوغ و گیجکننده مواجه نکنید. منوها رو مرتب و مشخص درست کنید، چند تا بنر با هدف خاص بذارید و چیدمان صفحهها رو واضح انجام بدید. این کار باعث میشه تجربه خرید کاربر بهتر و راحتتر باشه.توضیحات مفصل اما دوستانه
چون کاربر واقعاً نمیتونه بوی عطر رو حس کنه، توضیحات شما توی صفحه محصول خیلی مهمه. بهتره درباره رایحههای آغازین، میانی و پایانی عطر، ماندگاری و پخش بو بنویسید تا خریدار بتونه به کمک اون اطلاعات راحتتر تصمیم بگیره.عکسها و ویدیو
از بطری، بستهبندی و زوایای مختلف محصول عکس باکیفیت بذارید. اگه امکانش رو دارید، یه ویدیو کوتاه هم درست کنید تا مشتری حس بهتری نسبت به محصول پیدا کنه و اعتمادش بیشتر بشه.اعتمادسازی
- اینماد رو حتماً بگیرید و توی سایت قرار بدید تا نشون بده کسبوکار شما تاییدشدهست.
- قوانین بازگشت کالا و روش ارسال رو واضح بنویسید تا ابهامی نمونه.
- امکان پرداخت آنلاین امن فراهم کنید تا مشتری راحت خریدش رو نهایی کنه.
سایتساز رایگان فروشینو
اگه نمیخواید از صفر سایت طراحی کنید، فروشینو یه سایتساز رایگان در اختیارتون میذاره. با این ابزار بهسرعت میتونید فروشگاه اینترنتیتون رو بسازید و خیالتون از بابت طراحی و استاندارد بودن راحت باشه. علاوه بر این، پشتیبانهای فروشینو کمکتون میکنن تا اینماد بگیرید و مشتری با آرامش خاطر خرید کنه.
۵. جذب مشتری و روشهای بازاریابی
-
محتوا و سئو
یه بخش وبلاگ بسازید و درباره نحوه تشخیص عطر اصل، روش انتخاب عطر مناسب فصل، تفاوت غلظتهای مختلف (ادوتویلت، ادوپرفیوم و غیره) بنویسید. وقتی مردم این مطالب رو جستجو کنن، ممکنه بیان به سایت شما. این یعنی ترافیک مجانی از گوگل. -
شبکههای اجتماعی
برای فروش عطر، اینستاگرام عالیه. میتونید استوری و پستهایی بذارید که درباره رایحهها توضیح بدید. حتی گاهی لایو برید و سوالای مخاطبا رو جواب بدید. این تعامل اعتمادشون رو بالا میبره. -
ایمیل یا پیامک مارکتینگ
خیلیا فکر میکنن ایمیل توی ایران جواب نمیده، اما اگه مخاطبهای هدف مخصوصی داشته باشید، ایمیلهای جذاب و آموزشی براشون بفرستید. پیامک هم برای یادآوری جشنواره تخفیف خیلی عالیه. -
تخفیف و بستههای ویژه
مناسبتهایی مثل روز مرد، روز زن، ولنتاین و ... زمانهای طلایی برای فروش عطر هستن. بستههای هدیه درست کنید یا کد تخفیف بذارید که انگیزهی خرید بالا بره. -
همکاری با اینفلوئنسرها
خیلی از بلاگرهای زیبایی یا مد میتونن محصولات شما رو معرفی کنن. باهاشون مذاکره کنید که محصولتون رو بررسی کنن یا یه کد تخفیف اختصاصی به فالوئراشون بدن. این کار به افزایش آگاهی از برندتون کمک میکنه.
۶. مدیریت سفارش و ارسال
-
موجودی انبار
چون عطرها قیمت دارن و ممکنه نسخههای کمیابشون موجودی محدودی داشته باشه، مدیریت موجودی خیلی مهمه. اگه یه مشتری سفارش بده و شما نداشته باشید، ناراحت میشه و احتمالاً فروشگاه دیگهای رو انتخاب میکنه. -
بستهبندی مطمئن
بطری عطر شیشهایه و شکننده. بهتره توی جعبه مناسب و نایلون حبابدار بذارید تا سالم برسه. اگه بستهبندی شیک و مرتب هم باشه، مشتری احساس خاصی میکنه و این حس خوب باعث میشه دوباره بیاد. -
قوانین بازگشت کالا
اگه مشتری بعد از تحویل متوجه بشه بسته شکستگی داره یا کلاً نظرش عوض بشه، باید بدونید سیاست بازگشت شما چیه. بهتره منعطف و مشخص باشید و این رو شفاف در سایت بگید. -
زمان تحویل و روشهای ارسال
حتماً یه بازه زمانی تقریبی برای تحویل اعلام کنید. شرکت پستی یا پیک خصوصی؟ موقع تکمیل سفارش از مشتری بخواید آدرس دقیق و شماره تماس رو بده. ایمیل یا پیامک وضعیت ارسال هم میتونه تجربه خوبی بسازه.
۷. فروشینو؛ کمک همهجانبه برای مدیریت فروشگاه آنلاین
-
چرا فروشینو؟
دردسرهایی مثل مدیریت موجودی، ثبت سفارش، صدور فاکتور، ارسال پیامک و اتصال به درگاه پرداخت بعضی وقتا پیچیده میشه. فروشینو یه پلتفرمه که اینا رو یهجا جمع کرده و کار شما رو راحت میکنه. -
کنترل موجودی و سفارش
وقتی مشتری سفارشی ثبت میکنه، سیستم فروشینو تعداد اون کالا رو از موجودی انبار کسر میکنه. دیگه نگران نباشید که همزمان چند نفر از یه مدل عطر سفارش بدن و موجودی کم بیاد. -
صدور فاکتور و پرداخت
مشتری ثبت سفارش کرد؟ فروشینو میتونه فاکتور رسمی براش بفرسته و درگاه پرداخت آنلاین رو هم براش فعال کنه. مشتری با خیال راحت پرداخت میکنه و شما هم گزارش مالی دقیق دارید. -
گزارشها و آمار
فروشینو گزارشهای مختلفی در مورد فروش، سود، موجودی کالا و ... نشون میده. مثلاً میتونه بگه کدوم عطر توی یه بازه زمانی پرفروش بوده یا بیشترین مشتریا از کدوم شهر خرید کردن. -
اطلاعرسانی و اتوماسیون
مرحله آمادهسازی و ارسال مرسوله رو میتونید توی فروشینو دنبال کنید. همچنین سیستم میتونه پیامکهای خودکار برای مشتریها بفرسته تا بدونن سفارششون در چه حالیه.
۸. نکات پایانی برای موفقیت
-
اعتمادسازی دائمی
با اصل بودن کالا، ضمانت بازگشت و برخورد خوب با مشتری، کاربراتون رو راضی نگه دارید تا هم خودشون دوباره خرید کنن، هم به بقیه توصیهتون کنن. -
تجربه خرید عالی
رابط کاربری سایت یا اپ، طراحی زیبا، بستهبندی باکیفیت، ارسال سریع و پاسخگویی خوب در شبکههای اجتماعی از جمله عوامل کلیدی موفقیتتون هست. -
بازاریابی مستمر
توی بازار شلوغ عطر و ادکلن، اگه دست از بازاریابی و تبلیغات بردارید، کمکم فراموش میشید. پس دائماً کمپینهای خلاقانه طراحی کنید. -
آماده برای تغییر
ترندهای عطر و ادکلن مرتب تغییر میکنن؛ مثلاً یک دوره عطرهای گرم بین مردم محبوب میشن، یه وقت دیگه عطرهای خنک. همیشه بازار و مشتریاتون رو رصد کنید و مطابق ترندهای روز محصولات جدید بیارید. -
مشتریهای ویژه را قدر بدانید
بعضی مشتریا هستن که بهطور مرتب یا در حجم بالا خرید میکنن. بهشون امتیازات خاص بدید یا تخفیفهای اختصاصی براشون در نظر بگیرید. این کار وفاداری اونها رو چند برابر میکنه.
نتیجهگیری
راهاندازی یه آنلاین شاپ عطر و ادکلن میتونه یه فرصت خوب و پردرآمد باشه؛ به شرطی که اصول کار رو بدونید. باید به اصالت کالا اهمیت بدید، طراحی سایتتون رو جذاب و ساده بسازید، محتوای خوب تولید کنید و از فرصتهای بازاریابی مثل شبکههای اجتماعی و ایمیل نهایت استفاده رو ببرید.
برای مدیریت بهینه سفارشها، موجودی، اتصال به درگاههای پرداخت و ارسال پیامکهای اطلاعرسانی، ابزارهایی مثل فروشینو میتونن خیلی کمکتون کنن. در واقع، فروشینو کار مدیریت فنی و گزارشگیری رو آسون میکنه تا شما روی انتخاب عطرهای باکیفیت، ارتباط با مشتری و توسعه برندتون تمرکز کنید.
در نهایت، توی بازار رقابتی عطر و ادکلن، چیزی که شما رو متمایز میکنه، کیفیت محصول، شفافیت توی فروشتون و برخورد خوب با مشتریه. اگه بتونید این بخشها رو بهخوبی رعایت کنید، احتمالاً در مدت نهچندان طولانی تبدیل به یه فروشگاه معتبر و محبوب در عرصه عطر و ادکلن خواهید شد. موفق باشید!