دسته بندی ها

تبلیغات بلاگری اینستاگرام: چگونه اینفلوئنسر مناسب را برای محصولامون انتخاب کنیم؟
دیجیتال مارکتینگ | زمان مطالعه 3 دقیقه
حتماً تا حالا دیدی یه پیجی که مثلاً لباس یا اکسسوری میفروشه، با یه بلاگر مد همکاری میکنه و یهو فروشش حسابی بالا میره، یا یه پیج آشپزی که با یه اینفلوئنسر غذا تبلیغ میبنده و سیل سفارشهای آنلاین میآد سمتش. این دقیقاً نتیجه انتخاب درست یه اینفلوئنسره. شاید با خودت بگی: «منم میخوام تبلیغ بلاگری بدم، ولی نمیدونم از کجا شروع کنم.» توی این مطلب قرار با هم صحبت کنیم چطوری میشه یه اینفلوئنسر خوب انتخاب کرد که واقعاً به محصولمون بخوره و تبلیغ رو به فروش واقعی تبدیل کنه. در نهایت هم میبینی فروشینو چطور میتونه اون لحظهای که مشتری میخواد سفارش بده رو آسون و قابل اعتماد کنه.
چرا تبلیغات با اینفلوئنسر مهمه؟
اینفلوئنسر یه نفره که تو یه حوزه خاص مخاطبای وفادار داره. اون مخاطبا غالباً به توصیهها و سلیقه اینفلوئنسر اعتماد دارن. پس وقتی اینفلوئنسر یه محصول رو معرفی میکنه، دنبالکنندهها حس میکنن یه دوست بااعتبار داره پیشنهاد میده، نه یه تبلیغ خشک و رسمی.
- مزیت ۱: میتونی یه عالمه مخاطب هدفمند جذب کنی، چون اینفلوئنسر معمولاً ژانر یا زمینه خاصی داره (مد و فشن، لوازم خانگی، غذا و…).
- مزیت ۲: توصیه شخصی و واقعی به نظر میاد (البته اگه اینفلوئنسر درست همکاری کنه).
- مزیت ۳: سریعتر از تبلیغ در پیجهای عمومی نتیجه میده، چون مخاطبا حس نزدیکی به اینفلوئنسر دارن.
اما کی میشه شکایت کرد که «اینفلوئنسر برام تبلیغ کرد اما فروش در حد صفر!»؟ وقتی اشتباه انتخاب کنی یا فرایند خرید رو سخت بذاری.

۱. مشخص کن چه اینفلوئنسری میخوای
اول از همه باید بدونی محصول یا خدماتت برای چه گروهی مناسبه. به این سؤالات فکر کن:
- جنسیت مخاطبانت بیشتر چیه؟ زن، مرد یا هردو؟
- سنشون حدوداً چقدره؟ نوجوان، جوان، میانسال؟
- چه سبک زندگی دارن؟ ورزشی، هنری، مینیمال، شلوغ؟
وقتی اینا رو تعیین کنی، باید به سراغ اینفلوئنسری بری که مخاطباش نزدیک به این مشخصات باشن. مثلاً اگه محصولات ورزشی داری، برو سراغ بلاگرهای تناسب اندام، نه بلاگر آشپزی یا فان.
نکته: تعداد فالوور مهمه یا تعامل؟
خیلی وقتا تعداد فالوور بالای یه اینفلوئنسر رو میبینی و میگی «وای چه عالی!» اما همهچیز به تعامل واقعی بستگی داره. ممکنه بلاگری ۵۰۰ هزار فالوور داشته باشه اما هر پستش فقط هزار تا لایک بگیره یا کامنتا نصفش فیک باشه. باید نرخ تعاملش رو چک کنی یا ازش بخوای آمار Insights رو نشونت بده.
۲. روش تبلیغ رو از قبل تعیین کن
قرار نیست اینفلوئنسر فقط یه پست بگذاره و بنویسه «بخرید». باید سناریویی طراحی کنی که مخاطب جذب بشه. مثلاً:
- معرفی شخصی: اینفلوئنسر خودش محصولتو تست کنه یا بپوشه و حس واقعیش رو توضیح بده.
- استوری چندقسمتی: قبلش بگه “بچهها یه محصول جالب پیدا کردم...” و تو استوری بعدی نشون بده نحوه استفاده رو یا نتیجهش رو.
- ریلز کوتاه: شاید یه ویدیو جذاب ۱۵-۳۰ ثانیهای باشه که مخاطب حوصله دیدن داره.
نکته: پیشنهاد خاص داشته باش
فقط نگوی "این محصول خیلی خوبه." شاید بهتره یه مزیت یا تخفیف موقت اعلام کنی. میتونی بگی "فقط تا ۷۲ ساعت هزینه ارسال رایگانه" یا "اگه تا جمعه سفارش بدی، هدیه کوچیکم داخل بسته داری." این حس فوریت میده.

۳. زمانبندی تبلیغ رو هوشمند انتخاب کن
اگه محصولت فصلیه (مثلا لباس زمستونی)، نذار وسط تابستون تبلیغش رو لایو کنن. یا اگر مخاطب هدفت شاغله، تبلیغ رو در ساعاتی بیزحمت بذار که بتونن در آرامش ببینن. یا اگر محصول تحصیلیه، فصل بازگشایی مدارس بهترین موقعه.
۴. مسیر خرید رو آسون کن
حتی اگه بهترین بلاگر رو هم انتخاب کنی و تبلیغت ترکوند، اگه روش خرید سخت باشه، مشتری در همان لحظه منصرف میشه. مثلاً باید ببره دایرکت، شماره کارت بگیره، پول بریزه، فیش بفرسته... هیچکس حال نداره.
فروشینو چه کمکی میکنه؟
- لینک خرید اختصاصی
میتونی تو استوری اینفلوئنسر یا بیو خودت بذاری. مشتری وقتی تبلیغ رو میبینه، با یک کلیک وارد صفحه پرداخت میشه. نه دردسر کارت به کارت، نه فیش جعلی. - فاکتور حرفهای
به محض ثبت سفارش، فاکتور حرفه ای صادر میشه و مشتری حس میکنه خریدش جدی و پیگیریپذیره. یه حس اعتماد خیلی خوب. - پیامک اطلاعرسانی
از لحظه خرید تا ارسال کالا پیامک میگیره. نیازی به "سفارشم کجاست؟" نداره. - مدیریت سفارش و موجودی
سفارشها در یه پنل مرتب دیده میشن، احتمال فراموشی یا فروختن محصول ناموجود خیلی کم میشه. - ساخت وبسایت فروشگاهی
اگه بخوای علاوه بر پیج اینستاگرام، یه وبسایت فروشگاهی هم داشته باشی که اعتبارت بره بالا و مشتریای غیراینستاگرامی هم جذب کنی، فروشینو امکانی داره که بدون دردسر طراحی، یه وبسایت شیک داشته باشی.
نتیجه این میشه که وقتی اینفلوئنسر تبلیغتو میکنه و کلی آدم جدید میان پیجت، از همون لحظه میتونن با یک کلیک خرید کنن و احتمال اینکه وسط راه منصرف شن خیلی پایین میاد.
۵. تحلیل نتایج بعد از کمپین
تبلیغ و همکاری با اینفلوئنسر که تموم شد، حتماً ببین:
- چند نفر از اون تبلیغ اومدن پیجت؟
- چند نفر خرید کردن؟
- درآمدت بیشتر از هزینه تبلیغ بود یا نه؟
- نقاط ضعف یا قوت چی بود؟
اگه میبینی تبلیغ برایت پرسود بوده، میتونی دوباره تکرارش کنی یا ایدههای جدید بدی. اگر نه، شاید باید اینفلوئنسر رو عوض کنی یا سبک تبلیغ رو تغییر بدی.

۶. مشورت و قرارداد شفاف با اینفلوئنسر
یه نکته که خیلیا فراموش میکنن اینه که نوع همکاری رو شفاف مشخص کنی. اینفلوئنسرها بعضی وقتا میگن "من استوری ۲۴ ساعته میذارم"، بعضیا میگن "یه پست + دو تا استوری" و غیره. بهتره واضح بیان بشه.
- در چه ساعتی تبلیغ میره بالا؟
- محتواشو چه جوری میسازی؟ شما میدی یا اینفلوئنسر میسازه؟
- آیا تجربه شخصی خودش رو میگه یا فقط اسم محصول رو میبره؟
هرچی شفافتر، احتمال موفقیت بالاتر.
جمعبندی
تبلیغات بلاگری اینستاگرام میتونه یه جهش بزرگ در فروش باشه، ولی باید هوشمندانه عمل کنی:
- اینفلوئنسر مرتبط با محصول و مخاطبانت رو پیدا کن.
- محتوای تبلیغ رو جذاب و سناریودار بساز، نه فقط یک عکس خشک.
- CTA واضح داشته باشی که مخاطب بدونه از کجا و چطور بخره.
- مسیر خرید رو ساده کنی تا مشتری همین که ترغیب شد، یک کلیک خرید کنه. اینجا فروشینو با لینک خرید اختصاصی، فاکتور حرفهای، پیامک یادآوری، مدیریت سفارش و حتی ساخت وبسایت فروشگاهی بهت کمک میکنه.
- نتایج رو بسنج و اگه مؤثر بود، تکرار کن.
اینطوری تبلیغات بلاگری واقعاً به افزایش فروش ختم میشه، نه فقط بالا رفتن بازدید و فالووری که خرید نمیکنن. پس قدم بعدی: یه اینفلوئنسر مرتبط پیدا کن، روش تبلیغ رو باهاش هماهنگ کن و لینک خرید فروشینو رو بذار که مشتریا با یک کلیک برن خرید کنن!
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.