دسته بندی ها

جدیدترین تغییرات الگوریتم اینستاگرام در سال 2025
فروشینو نیوز | زمان مطالعه 3 دقیقه
الگوریتم اینستاگرام همیشه در حال تغییره و هر سال یه سری بهروزرسانی انجام میده که روی دیده شدن پستها، تعاملات و حتی رشد پیجها تاثیر میذاره. سال 2025 هم از این قاعده مستثنی نیست و اینستاگرام تغییرات جدیدی رو اعمال کرده که اگه ازشون اطلاع نداشته باشی، ممکنه رشد پیجت سختتر بشه.
تو این مقاله قراره جدیدترین تغییرات الگوریتم اینستاگرام در سال 2025 رو بررسی کنیم، ببینیم چطور این تغییرات روی کسبوکارهای آنلاین و تولیدکنندههای محتوا تاثیر میذاره و چطور میشه ازشون به نفع خودمون استفاده کنیم.
الگوریتم اینستاگرام چطوری کار میکنه؟
قبل از اینکه بریم سراغ تغییرات جدید، اول باید بفهمیم الگوریتم اینستاگرام اصلا چطور کار میکنه. این الگوریتم یه مجموعه از قوانین و معیارهاست که مشخص میکنه چه پستهایی بیشتر نمایش داده بشن و کدومها کمتر دیده بشن.
اینستاگرام برای هر کاربر، محتواهایی رو نمایش میده که احتمال تعاملش با اون محتوا بیشتر باشه. برای این کار، چند تا فاکتور رو بررسی میکنه:
- تعاملات قبلی: اینستاگرام نگاه میکنه که قبلا با چه نوع محتواهایی بیشتر تعامل داشتی (لایک، کامنت، سیو، اشتراکگذاری).
- میزان تعامل کلی پست: اگه یه پست توی همون ساعتهای اول تعامل بالایی بگیره، شانس بیشتری برای دیده شدن داره.
- زمانی که روی پست میمونی: اگه روی یه پست بیشتر مکث کنی یا کپشن طولانی رو بخونی، اینستاگرام اونو ارزشمندتر میدونه.
- نوع محتوا: ویدیو، ریلز، استوری و پستهای اسلایدی هر کدوم الگوریتم مخصوص خودشون رو دارن.
- روابط و تعاملات شخصی: محتواهای کسایی که بیشتر باهاشون چت میکنی یا تعامل داری، بیشتر بهت نمایش داده میشه.
حالا که یه دید کلی درباره الگوریتم داریم، بریم سراغ تغییرات جدیدی که اینستاگرام تو سال 2025 اعمال کرده.

تغییرات مهم الگوریتم اینستاگرام در سال 2025
1. الویت بیشتر به محتوای ویدیویی (ریلز، لایو و ویدیوهای پست شده)
اینستاگرام توی 2025 بیشتر از همیشه روی ویدیو تمرکز کرده. هرچند که همچنان پستهای تصویری و اسلایدی مهم هستن، اما محتوای ویدیویی، مخصوصا ریلز، بیشترین شانس دیده شدن رو داره.
مثال:
فرض کن دو نفر با تعداد فالوور یکسان، همزمان یه محتوا درباره یه موضوع خاص منتشر کنن. یکی یه ویدیوی 30 ثانیهای توی ریلز میذاره، یکی یه پست تصویری. احتمال اینکه ویدیوی ریلز چندین برابر بیشتر دیده بشه، خیلی بالاست.
چطور از این تغییر به نفع خودمون استفاده کنیم؟
- بیشتر روی تولید ویدیو تمرکز کن.
- از کاور جذاب و متن روی ویدیو استفاده کن تا کاربرا بیشتر روش مکث کنن.
- از کپشنهای توضیحی و چالشهای ترند استفاده کن تا تعامل بیشتری بگیری.
2. افزایش اهمیت زمان انتشار پست
قبلا زمان انتشار پستها خیلی مهم نبود، ولی توی الگوریتم 2025، اگه پستت تو چند ساعت اول تعامل خوبی نگیره، شانس دیده شدنش خیلی کم میشه.
مثال:
اگه پستت رو توی ساعتهایی که فالوورات آنلاین هستن منتشر کنی، احتمال داره تو همون دقایق اول کلی لایک و کامنت بگیره. این باعث میشه اینستاگرام اون پست رو به افراد بیشتری نشون بده. اما اگه همون پست رو توی یه ساعت نامناسب منتشر کنی، ممکنه اصلا رشد نکنه.
چطور این تغییر رو مدیریت کنیم؟
- از Insights اینستاگرام استفاده کن تا ببینی فالوورات چه ساعتی آنلاینتر هستن.
- بهترین زمان انتشار پست برای پیج خودتو پیدا کن.
- سعی کن توی 30 دقیقه اول بعد از انتشار پست، تعامل بگیری (مثلا توی استوری بهش اشاره کن).
3. تعامل در استوری، تاثیر بیشتری روی نمایش پستها داره
اینستاگرام ارتباط بین استوری و پستهای فید رو بیشتر کرده. یعنی اگه یه نفر مرتب استوریهای یه پیج رو ببینه یا روشون تعامل داشته باشه (مثلا ریپلای کنه)، احتمال اینکه پستهای اون پیج توی فیدش نمایش داده بشه خیلی بیشتره.
مثال:
اگه توی استوری از فالوورات سوال بپرسی یا نظرسنجی بذاری، افرادی که جواب میدن، پستهای فیدتو بیشتر میبینن.
چطور این تغییر رو مدیریت کنیم؟
- بیشتر از قبل روی استوریها کار کن.
- از نظرسنجی، کوییز، سوال و ریپلای استیکرها استفاده کن تا تعامل رو بالا ببری.
- بعد از انتشار یه پست، توی استوری یه اشارهای بهش بکن که فالوورات برن ببیننش.

4. تمرکز روی تعاملات واقعی و جلوگیری از تعامل فیک
یکی از تغییرات مهم 2025 اینه که اینستاگرام دیگه با تعاملات فیک (مثل خرید لایک، کامنتهای فیک یا گروههای تبادل لایک و کامنت) راحت کنار نمیاد.
مثال:
اگه یه پیج مرتب لایک و کامنت فیک بخره، احتمال اینکه توی الگوریتم اینستاگرام شناسایی بشه و نرخ نمایش پستهاش پایین بیاد، خیلی بالاست.
چطور از این تغییر استفاده کنیم؟
- روی جذب فالوور واقعی تمرکز کن.
- کامنتهای واقعی بگیر (با سوال پرسیدن توی کپشنها).
- تبادلهای غیرطبیعی رو انجام نده، چون اینستاگرام اونا رو تشخیص میده.
5. افزایش اهمیت کپشنهای طولانی و ارزشمند
الگوریتم 2025 اینستاگرام، زمانی که کاربرا روی یه پست مکث میکنن و کپشن رو میخونن رو بیشتر از قبل در نظر میگیره.
مثال:
دو تا پیج یه پست مشابه منتشر میکنن. پیج اول یه کپشن دو خطی مینویسه، پیج دوم یه توضیح کامل و کاربردی میذاره که باعث میشه کاربرا روش مکث کنن و بیشتر بخونن. احتمال رشد پست دومی خیلی بیشتره.
چطور این تغییر رو به نفع خودمون استفاده کنیم؟
- کپشنهای مفید، آموزشی و طولانی بنویس.
- از خط اول کپشن یه جمله جذاب بذار که کاربر ترغیب بشه بقیه متن رو بخونه.
چطور فروشینو میتونه به رشد پیج اینستاگرامت کمک کنه؟
اگه یه فروشگاه اینستاگرامی داری و میخوای فروشت رو حرفهایتر و راحتتر کنی، فروشینو دقیقاً همون چیزیه که بهش نیاز داری. این پلتفرم کمکت میکنه بدون دردسرهای دایرکت و چک کردن فیشهای پرداختی، مدیریت سفارشات و پرداختها رو انجام بدی. با فروشینو، میتونی یه فروشگاه اینترنتی رایگان راه بندازی، لینک اختصاصی برای هر محصول داشته باشی و اونو توی بایو اینستاگرام یا استوریها بذاری. این یعنی مشتری بدون نیاز به چت طولانی، مستقیماً از سایتت خرید میکنه، پرداختش رو انجام میده و فاکتور رسمی دریافت میکنه. این کار نهتنها تجربه خرید رو برای مشتریات راحتتر میکنه، بلکه باعث میشه الگوریتم اینستاگرام پیجت رو حرفهایتر بشناسه و احتمال رشدش رو بیشتر کنه. پس اگه دنبال یه راهکار برای مدیریت راحت فروش اینستاگرامی و افزایش تعامل پیجت هستی، فروشینو یه انتخاب عالیه.

نتیجهگیری
الگوریتم اینستاگرام 2025 خیلی هوشمندتر شده و تمرکزش روی محتوای ارزشمند، تعامل واقعی و ویدیوهای جذابه. اگه میخوای پیجت رشد کنه، باید این تغییرات رو بشناسی و ازشون استفاده کنی.
پس اگه میخوای توی اینستاگرام موفق باشی، وقتشه که اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنی و از امکانات اون استفاده کنی.