دسته بندی ها

چطور با استفاده از هشتگ ها، دیدهشدن پیج را افزایش دهیم؟
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 3 دقیقه
اگه یه پیج کاری یا شخصی در اینستاگرام داری و میخوای مخاطبای بیشتری پستها و استوریهات رو ببینن، هشتگ یکی از بهترین ابزارهاییه که میتونی ازش استفاده کنی. بعضیا فکر میکنن فقط باید چند تا هشتگ دم دستی به کپشن اضافه کنن و کار تمومه، اما حقیقت اینه که اگر هشتگهات هدفمند باشن و به شکل حرفهای استفاده بشن، میتونن پیج رو از صفر به صد برسونن و کلی آدم جدید رو جذب کنن. توی این مقاله قراره یاد بگیریم چطور هشتگهامون رو هوشمندانه انتخاب کنیم و ازشون برای افزایش دیده شدن پستها و حتی فروش بیشتر استفاده کنیم. آخرش هم میبینی که چطور فروشینو میتونه مسیر خرید مخاطبهایی که از هشتگ وارد میشن رو آسون و حرفهای کنه.
۱. چرا هشتگها تا این حد مهمن؟
اینستاگرام یه بخش جستجو داره که کلی آدم روزانه سراغش میرن تا محتوای جدید و مرتبط با علاقشون رو پیدا کنن. وقتی پست تو یه هشتگ مرتبط داشته باشه، احتمال اینکه افراد علاقه مند ببیننش بالاتره. بعضیا حتی یه هشتگ خاص رو دنبال میکنن، در نتیجه هر محتوای جدیدی که با اون هشتگ پست بشه، بهشون نشون داده میشه.
- دیده شدن (رایگان): بدون خرج کردن پول میتونی به کاربرایی برسی که ممکنه صفحهات رو نشناسن، اما هشتگ مرتبط رو سرچ کنن یا دنبال کنن.
- رسیدن به مخاطب دقیق و هدفمند: اگه هشتگ مربوط به رشته یا محصولت رو استفاده کنی، کسانی که واقعاً به اون موضوع علاقه دارن پستت رو میبینن.
- ساخت هشتگ برند: بعضی از پیجهای موفق، یه هشتگ اختصاصی برای خودشون میسازن که مشتریها و فالوورهاشون هم ازش استفاده میکنن و اینجوری یه فضای تعاملی قشنگ شکل میگیره.

۲. چطوری هشتگ مناسب انتخاب کنم؟
انتخاب هشتگ درسته که به نظر ساده میآد، اما خیلیا اشتباه میکنن و یا هشتگهای بیربط میزنن یا خیلی کلی. باید هشتگهایی رو پیدا کنی که هم مرتبط باشن، هم پرسرچ ولی نه خیلی شلوغ.
- هشتگهای خیلی عمومی مثل #love یا #fashion شاید تو رو به رقابت با میلیونها پست دیگه بکشونه و احتمال دیده شدن کم باشه.
- هشتگهای نیمهتخصصی مثل #مدوفشن یا #ست میتونه مفید باشه چون هنوز مخاطب زیادی جذب میکنه اما اونقدر هم پررقابت نیست.
- هشتگهای لوکال رو فراموش نکن. مثلا اگه خدمتی فقط در تهران ارائه میدی، از هشتگهایی مثل #تهران یا #خدمات_تهران استفاده کن.
- هشتگ اختصاصی برند بساز تا مشتریانت وقتی از محصولت استفاده میکنن، اونو تگ کنن. این خیلی میتونه روی رشدت اثر داشته باشه.
۳. چند تا هشتگ بذارم و کجا بذارم؟
محدودیت اینستاگرام الان اجازه میده تا ۳۰ تا هشتگ بذاری، ولی بیش از حد هم هشتگ نریز که پست شلوغ بشه و اسپم به نظر بیاد. معمولاً بین ۵ تا ۱۵ هشتگ بستگی به نوع پست و محتوایی که داری کافیه.
- کپشن یا کامنت اول؟ فرقی نمیکنه از نظر الگوریتم اینستاگرام، ولی بعضیا ترجیح میدن توی کامنت اول بذارن تا کپشن تمیزتر بمونه.
- بر اساس محتوای پستت، هشتگها رو تغییر بده. همیشه همون هشتگها رو تکرار نکنی چون ممکنه اینستاگرام حساس بشه و پستهاتو کمتر نشون بده.
۴. از هشتگ در استوری هم استفاده کن
خیلیها نمیدونن که توی استوری هم میشه هشتگ زد. اگر یه هشتگ رو توی استوری استفاده کنی، اگه کسی اون هشتگ رو سرچ کنه یا دنبال کنه، ممکنه استوری تو براش نشون داده بشه. البته استوری بعد از ۲۴ ساعت پاک میشه، پس باید مرتب محتوای تازه بذاری یا اگه خیلی مهمه، از هایلایت استفاده کنی.

۵. محتوای جذاب + هشتگهای درست = تعامل بالا
فقط هشتگ زدن باعث نمیشه پستت بترکونه. اگر عکس یا ویدیو قوی و توضیحات خوبی نداشته باشی، حتی مخاطب هدف هم ممکنه رد بشه و چیزی نگه یا نخره.
- سعی کن کیفیت عکس و ویدیوها خوب باشه، از زوایای مختلف، با نور و پسزمینه مناسب.
- کپشنت رو دوستانه و روشن بنویس که مخاطب بفهمه چی میخوای بگی و چطوری میشه خرید کرد.
- یه کال تو اکشن (دعوت به عمل) داشته باش که بگه “اگه خوشت اومد، سفارش بده” یا “سوالی داری؟ بپرس.”
۶. مسیر خرید باید ساده باشه
اگه هشتگ درست بزنی و کلی آدم جدید بیان پستت رو ببینن، خیلی خوبه. اما اگه روش خرید سخت باشه (دایرکت بده، شماره کارت بگیره، فیش بفرسته و...) نصفشون احتمالاً منصرف میشن. پس باید خرید رو راحت کنی.
اینجا فروشینو وارد صحنه میشه:
- لینک خرید اختصاصی: هر محصولی رو که توی فروشینو ثبت میکنی، میتونی یه لینک خرید اختصاصی محصول براش بگیری و اونو توی کپشن یا استوری بذاری. با یه کلیک، مشتری سفارش میده.
- فاکتور آنلاین: وقتی سفارش میده، یه فاکتور آنلاین براش صادر میشه که حس اعتماد بالا میره.
- پیامک اطلاعرسانی: از لحظه خرید تا ارسال، مشتری میدونه سفارشش کجاست و دغدغه نداره.

۷. پیشنهاد: سناریو عملی استفاده از هشتگ
فرض کن یه پیج داری که لباس خانگی میفروشی.
- پست یه لباس جدید رو میذاری با کپشن کوتاه و قشنگ که “جنس پنبهای، فوقالعاده خنکه و مناسب تابستون”.
- از هشتگهای نیمهتخصصی و مرتبط استفاده میکنی؛ مثلاً #لباس_راحتی #تابستونه #لباس_زنانه #پوشاک_ایرانی.
- در کپشن یا کامنت میگی “اگر میخوای همین حالا بخری، لینک خرید توی استوری بعدی یا بیو.”
- استوری میذاری، از لباس چند زاویه نشون میدی، یه هشتگ هم تو استوری میزنی مثل #لباس_راحتی_تابستانی.
- لینک خرید اختصاصی فروشینو رو میذاری. مشتری میبینه، کلیک میکنه، خریدش رو تکمیل میکنه و فاکتور آنلاین میگیره. تموم.
جمعبندی
هشتگها برای دیده شدن ارگانیک در اینستاگرام خیلی مهمن، به شرطی که مرتبط باشن و استراتژی داشته باشی. انتخاب هشتگهای مرتبط و متنوع، قرار دادن هشتگ در کپشن یا کامنت اول، و حتی استفاده از هشتگ در استوری همه میتونه آدمای جدیدی رو به پیجت بیاره. اما بعد از اینکه آدمای جدید اومدن، اگه فرایند خرید سخت باشه یا اعتمادی ایجاد نکنی، ممکنه همه به راحتی رد شن و برن.
با فروشینو میتونی بعد از جذب مخاطب از طریق هشتگ، فرایند خرید رو ساده کنی: هر محصول لینک خرید داره، فاکتور آنلاین صادر میشه و پیامک اطلاعرسانی میره. اینطوری کسایی که از هشتگ اومدن، خیلی راحت خرید میکنن و دیگه به پیجای دیگه نمیرن. نتیجه؟ افزایش فروش و خوشحالی مشتریها. همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.