دسته بندی ها

ایده برای آنلاین شاپ ها: سیستم عضویت vip برای مشتریان
دیجیتال مارکتینگ | زمان مطالعه ۶ دقیقه
این روزا فروش آنلاین یه رقابت تنگاتنگه و هر فروشگاهی که بتونه مشتریهاش رو راضی و وفادار نگه داره، یه قدم جلوتره. یکی از ایدههای جذاب که فروشندههای حرفهای تو آنلاینشاپها استفاده میکنن، راهاندازی سیستم عضویت VIP یا همون باشگاه مشتریان سطح بالاست. تو این مقاله میخوام برات توضیح بدم که این سیستم چیه، چه مزایایی داره، چطور میتونی توی فروشگاهت پیادهاش کنی، و چجوری با کمک ابزارهایی مثل فروشینو میتونی همه کارها رو راحت و روون انجام بدی.
۱. سیستم عضویت VIP چیه؟
سیستم عضویت VIP یعنی یه ساختار که مشتریای وفادار یا اونایی که خریدهای بالایی دارن، بتونن از مزایای مخصوصی بهرهمند بشن. مثلاً میتونی بهشون امتیاز بدی که وقتی به حدی رسید، بهشون تخفیف ویژه بدی یا ارسال رایگان یا هدیه خاص. اگه سایت داری، میتونی کاری کنی این افراد به محض ورود به حساب کاربریشون، سرویسها و قیمتهای ویژه ببینن.
۲. چرا VIP مهمه؟
مشتریا عاشق حس خاص بودنان. وقتی یه نفر بدونه که خریدش برا تو ارزشمنده و یه جایگاه ویژه داره، احساس میکنه برندت براش احترام قائله. این باعث میشه بیشتر خرید کنه و کمتر دنبال رقبا باشه. از اون ور، وفاداری مشتری بالا میره و هزینه جذب مشتری جدید کمتر میشه. برا فروشنده هم عالیه، چون مشتریای VIP معمولاً خریدهای تکراری بیشتری دارن و یه جورایی سفیر برند میشن.
۳. ساختارهای مختلف عضویت VIP
چند روش هست که میتونی VIP رو تو فروشگاهت پیادهسازی کنی:
۱) سیستم امتیازی: هر خرید، امتیازی داره و وقتی به حدی رسید، مشتری VIP میشه.
۲) اشتراک ماهانه یا سالانه: مشتری مبلغی میده تا به مزایای VIP دسترسی پیدا کنه؛ مثلاً ارسال رایگان یا تخفیف دائمی.
۳) حجم خرید بالا: اگه مجموع خریدهای یه مشتری از یه حدی بیشتر بشه، اتوماتیک VIP میشه.
اینکه کدوم روش رو انتخاب کنی، بستگی به نوع محصول و استراتژی فروشت داره.
۴. چه مزایایی برای اعضای VIP ارائه بدیم؟
اینکه سیستم عضویت VIP داشته باشی ولی عملاً فرقی نکنه، فایدهای نداره. باید مزایای وسوسهکننده براش بذاری:
- تخفیفهای اختصاصی: مثلاً ۱۵ درصد برای VIPها در هر خرید
- ارسال رایگان یا ارسال فوری: هزینه ارسال میتونه دغدغه باشه، اگه VIP باشن حس راحتی دارن
- دسترسی زودتر به محصولات جدید: قبل از اینکه محصول روی سایت عمومی شه، VIPها بتونن بخرن
- هدیه تولد یا مناسبتهای خاص: یه هدیه کوچیک یا کد تخفیف براشون بفرستی
- پشتیبانی سریعتر یا خط تماس اختصاصی: حس کنن بیشتر بهشون اهمیت میدی
مهم اینه که این مزایا واقعاً ارزشمند و متفاوت باشن، وگرنه مشتری حس VIP نمیگیره.
۵. چطور VIP رو تبلیغ کنیم تا مشتری جذب شه؟
باید یه جا توی صفحه اصلی سایت یا پیج اینستاگرامت معرفی کنی که “عضو VIP شو و این مزایا رو بگیر.” شاید مجبور شی یه لندینگ پیج درست کنی که توش توضیح بدی چه امتیازهایی دارن و چجوری میتونن به VIP برسن. اگه سیستم امتیازی داری، بگو “با هر خرید امتیاز بگیر و وقتی امتیازت از ۱۰۰۰ رد شد، VIP میشی.” اگه اشتراک پولیه، شفاف بگو اشتراک چقدر هزینه داره و دقیقا چه خدماتی ارائه میکنی.
۶. چه کالاهایی با VIP بیشتر همخوانی دارن؟
مهم نیست چه محصولی میفروشی، تقریباً همه فروشگاهها میتونن VIP داشته باشن. ولی خب، هرچی قیمت کالاها بالاتر باشه یا تکرار خرید بیشتر باشه، VIP جذابتر میشه. مثلاً اگه فروشگاه پوشاک داری، VIP عالی جواب میده چون مشتریا هر فصل لباس میخرن. اگه خوراکی و مواد غذایی میفروشی، سیستم امتیازی میتونه مرتب مشتریا رو برگردونه. به هر حال VIP یعنی وفاداری مشتری. هر جا که وفاداری مهمه، VIP هم مهم میشه.
۷. ایدههایی برای افزایش جذابیت VIP
۱) دعوت به رویداد یا وبینار اختصاصی: اگه رویدادی برگزار میکنی، VIPها اولویت دارن یا به صورت رایگان میان.
۲) سورپرایزهای دورهای: هر چند وقت یهبار واسه VIPها یه هدیه کوچیک بفرست. حتی اگه یه هدیه ارزون باشه، خوشحال میشن.
۳) دسترسی پیش از عرضه: فرض کن یه سری لباس جدید آوردی، VIPها یه روز زودتر میتونن از سایت خرید کنن. این حس خاص بودن خیلی به مشتری میده.
۴) قابلیت شخصیسازی سفارش: مثلا اگه کالاهایی داری که میتونن اسم یا طرح دلخواه روش درج بشه، VIPها امکان تغییرات بیشتر دارن.
اینا رو میتونی به عنوان امتیازهای VIP مطرح کنی و مشتریا رو حسابی راغب کنی که بیان تو این دسته.
۸. مشکل تخفیف زیاد و ضرر مالی
بعضی وقتا فروشندهها میترسن این VIP شدن باعث شه مرتب تخفیف بدن و آخرش ضرر کنن. باید این کار رو هوشمندانه انجام بدی. هر کسی نباید راحت VIP بشه، طوری باشه که واقعاً طرف برای رسیدن به VIP تلاش کنه (خریدهای بیشتر یا پرداخت اشتراک). وقتی مشتری VIP شد هم باید با حسابداری (مثل حسابداری هوشمند فروشینو) محاسبه کنی که این تخفیفها آیا ارزش وفاداری مشتری رو داره یا نه. البته معمولاً وفاداری مشتری باعث خریدای پیدرپی میشه و در مجموع به نفعته.
۹. تجربه دلنشین ثبت سفارش و مدیریت سفارش VIP
مشتری VIP انتظار داره سریعتر هم سفارش ثبت کنه هم سریعتر بستهاش به دستش برسه. بهتره برای VIPها یه سری اولویت قائل بشی. مثلاً ارسالشون رایگانه یا توی لیست ارسال زودتر قرار میگیرن. با فروشینو میتونی سفارش VIPها رو با برچسب جدا نشون بدی، اینطوری تیمت میدونه این سفارش باید زودتر پردازش شه. از طرفی پیامک یا ایمیل اطلاعرسانی ویژه براشون بفرست که “ممنون از خریدتون، چون شما VIP هستید، بستهتون رو زودتر ارسال کردیم.” مشتری اینطوری حس خوبی میگیره.
جمعبندی
سیستم عضویت VIP یه راه خوبه برای اینکه مشتریاتو وفادار کنی و سود بیشتری داشته باشی. حس خاص بودن باعث میشه مشتری به جای رقبا، سراغ تو بیاد. فقط باید حواست باشه امتیازها و مزایایی ارائه بدی که واقعاً جذابه و ارزش VIP شدن رو داره. از تخفیفها، اولویت ارسال، هدیههای اختصاصی یا حتی دعوت به رویدادهای خصوصی استفاده کن. با فروشینو هم میتونی حسابی تو بخش حسابداری و مدیریت سفارشات، همه چی رو منظم و خودکار پیش ببری. پس اگه میخوای کسبوکارت رشد کنه، راهاندازی سیستم عضویت VIP میتونه یه گام عالی باشه. حس لوکس بودن رو به مشتری هدیه بده و لذت فروش بیشتر رو ببر!