دسته بندی ها

دیجیتال برندینگ چیه و چرا انقدر برای آنلاین شاپ ها مهمه؟
دیجیتال مارکتینگ | زمان مطالعه 4 دقیقه
تا حالا شده یه برندی رو بشناسی، فقط چون همیشه توی اینستاگرام یا هر جای دیگهای یه چهره مشخص داره؟ همون لحظه که اسمش میاد، یه حس یا تصویری تو ذهنمون ظاهر میشه. اسم این کار دیجیتال برندینگه! یعنی کاری کنی توی فضای آنلاین، برندت یه هویت داشته باشه که مردم هر جا ببیننش بشناسنش و حس خوبی بگیرن. توی این مقاله قراره بفهمیم اصلاً دیجیتال برندینگ چیه، چرا همه میگن مهمه، و چطور با ابزارایی مثل فروشینو میتونی حس و حال حرفهای بهش بدی.
۱. دیجیتال برندینگ یعنی چی؟
دیجیتال برندینگ یعنی ساخت و تقویت یه هویت محکم برای برندت توی اینترنت. وقتی مخاطب میاد سراغ پیج اینستاگرامت، سایتت، کانال تلگرام یا هر جای دیگهای، باید حس کنه داره با یه شخصیت ثابت و منسجم طرف میشه. نکته مهم اینه که دیجیتال برندینگ با دیجیتال مارکتینگ یه فرق کوچیک داره: توی دیجیتال مارکتینگ بیشتر تمرکز رو فروش و تبلیغاته، اما دیجیتال برندینگ بیشتر روی ساختن یه تصویر و حس خاص تمرکز داره که مردم تو ذهنشون نگهش دارن.
۲. چرا برای کسبوکارها مهمه؟
الان دیگه همه آنلاین میچرخن؛ هر چیزی بخوان اول سرچ میکنن یا توی شبکههای اجتماعی دنبال اطلاعات میگردن. اگه برند تو نتونه تو این فضا خودش رو نشون بده، عملاً داره کلی مشتری بالقوه رو از دست میده. وقتی دیجیتال برندینگ درست انجام بدی، مزایای زیر رو خواهی دید:
- جذب مشتری وفادار: چون مردم میبینن یه هویت قوی داری، بهت اعتماد میکنن و همون حس رو به بقیه هم منتقل میکنن.
- تمایز از رقبا: اگه همه دارن جنس مشابهی میفروشن، تو با یه هویت آنلاین خاص خودت متمایز میشی.
- افزایش اعتماد: مشتری با یه برند آنلاین منسجم و کاردرست حس میکنه طرفش یه کسبوکار حرفهایه، نه یه آدم آماتور.
- همگام شدن با نسل جدید: نسل جوون دست و بالش تو فضای دیجیتاله. اگه باهاشون همراه نشی، از قافله عقب میمونی.
۳. چه بخشهایی داره؟
۱) هویت بصری: یعنی لوگو، رنگها، فونتها، حتی سبک پست گذاشتن تو اینستاگرام یا دیزاین وبسایت.
۲) لحن و شخصیت برند: بعضیا خیلی دوستانه و خودمونی حرف میزنن، بعضیا رسمی و جدیان. باید انتخاب کنی کدوم سبک بهت میاد و تو همه کانالها همون رو ادامه بدی.
۳) محتوای دیجیتال: وبلاگ، ویدیو، پست اینستاگرام، پادکست... هرچی مخاطب میخواد باید بسازی.
۴) تجربه کاربری: سایتت اگه کنده یا طول بکشه مشتری چیزی پیدا کنه، کلاً برندت ضربه میبینه.
۵) تعامل با مخاطب: جواب کامنتها، دایرکتها و ایمیلها. باید نشون بدی برندت زندهست و همون شخصیتی که قول دادی رو داره.
۴. چه سودی داره؟
۱) جذب مشتریای بیشتر: اگه به یه برند آنلاین اعتماد کنیم، خرید کردن ازش برامون راحته.
۲) شناخته شدن تو فضای دیجیتال: همه وقتی اسمت رو میشنون، میدونن کی هستی.
۳) رابطه عمیقتر با مخاطب: دیگه فقط فروش نیست، مشتری حس میکنه با یه دوست طرفه.
۴) بالا بردن اعتبار: حتی یه کسبوکار کوچیک اگه دیجیتال برندینگ قوی داشته باشه، میتونه خیلی حرفهای به نظر بیاد.
۵. چطوری شروع کنیم؟
۱) چک لیست هویت برند: انتخاب لوگو، رنگها، فونت ثابت و لحن نوشتار.
۲) یکپارچگی در همه کانالها: اگه اینستا و وبسایتت دو تا حس متفاوت بدن، مخاطب گیج میشه.
۳) محتوای مفید و جذاب: مشتری بیاد دنبال اطلاعات، باشه و حس کنه چیزی یاد میگیره، باهات همراه میشه.
۴) تعامل دائم: نظرات و دایرکتها رو فوری جواب بده، کمپین راه بنداز، مسابقه بذار. نشون بده برندت زندهست.
۵) ابزارهای مدیریت سفارش و حسابداری: اگه تجربه خرید آنلاین بد باشه، روی ذهن مخاطب اثر منفی میذاره.
۶. فروشینو چیکار میکنه؟
اگه سایت حرفهای میخوای ولی وقت و هزینه ساخت سایت اختصاصی نداری، فروشینو یه سایتساز فروشگاهی داره که میتونی باهاش یه وبسایت شیک و سئوپسند بسازی. این یعنی هویت آنلاین قویتر. بعدش، مدیریت سفارشات و موجودی محصولاتو یه جا میتونی داشته باشی تا مشتری تو همون لحظه سفارش بده و بدونی دقیقاً چند تا موجود داری. از همه مهمتر، حسابداری فروشگاه رو هم دقیق انجام میده. تو فضای آنلاین اگه مشتری ببینه صورتحسابها یا تخفیفها نامنظمه، کل برندت زیر سؤال میره. فروشینو از این بینظمی جلوگیری میکنه.
فاکتور ساز فروشینو؛ یه تیکه مهم از برندینگ
یکی از جاهایی که اکثر فروشندهها فراموش میکنن، ظاهر و فرمت فاکتوره. وقتی مشتری خرید اینترنتی میکنه، اگه یه فاکتور شیک و مرتب با لوگو و رنگ برندت دریافت کنه، حس میکنه واقعاً با یه برند حرفهای سر و کار داشته. فاکتور ساز فروشینو این امکان رو میده که برای فاکتورات یه طراحی اختصاصی و لوگودار داشته باشی، حتی میتونی متن تشکر یا پیام کوتاه عیدت رو هم روش بذاری. اینجوری نهتنها مشتری رو درگیر یه تجربه خرید تمیز و درست میکنی، بلکه همون لحظه آخر، یه حس خوب دیگه بهش میدی. توی دیجیتال برندینگ همین ریزهکاریهاست که برندتو متمایز میکنه و تو ذهن مخاطب حک میشه.
۷. چند نکته کاربردی برای دیجیتال برندینگ
۱) سرعت سایت رو بالا ببر: با هاست قوی و بهینهسازی عکسها، چون اگه کند باشه تصویر برندت ضربه میبینه.
۲) محتوای ویدیویی: الان همه عاشق ویدیوهای کوتاهن. برای معرفی محصولات ویدیو بساز.
۳) ایمیل و خبرنامه: اگه درست استفاده کنی، ابزاری قویه برای حفظ ارتباط با مشتری.
۴) مسابقهها و چالشها: تو شبکههای اجتماعی میتونی راه بندازی تا برندت بیشتر دیده بشه.
۵) رنگ و فونت ثابت: حتی تو پستهای روزمره اینستاگرام، یه تم رنگی داشته باش تا مخاطب زود تشخیص بده این تویی.
۸. مشکل رایج: “من بودجه ندارم”
قرار نیست حتماً بودجه بزرگی داشته باشی. میتونی از یه طراح فریلنسر کمک بگیری تا یه ست رنگ و فونت درست کنه. از پلتفرمایی مثل فروشینو هم کمک بگیر که سریع و ارزون وبسایتت رو بسازی. فقط باید وقت و سلیقه بذاری تا شخصیت برند قشنگ شکل بگیره.
۹. تجربه خرید آنلاین و تصویر برند
اگه صد تا کار خوب برای دیجیتال برندینگ کرده باشی ولی مشتری موقع خرید با درگاه پرداخت مشکلدار یا سفارشدهی پیچیده مواجه شه، تجربه منفی پیدا میکنه و وجهه برندت خراب میشه. روند خرید باید ساده و روان باشه. با فروشینو میتونی این موضوع رو مدیریت کنی؛ پیامک اطلاعرسانی ارسال کنی، موجودی رو دقیق نشون بدی و حس حرفهای بودن بدی.
۱۰. حرف آخر
دیجیتال برندینگ یه فراینده، نه یه پروژه یکروزه. هرچی بیشتر بهش رسیدگی کنی، برندت قویتر و موندگارتر میشه. از انتخاب لوگو و رنگ تا تعامل با مخاطب، همه باید یه حس یکدست داشته باشن و ارزشهای برندت رو نشون بدن. اگه این کار رو خوب انجام بدی، مشتری اول برندتو میشناسه، بعد محصولتو میخره. این یعنی وفاداری و فروش مداوم. پس دست به کار شو، شخصیت برندت رو تعریف کن، وبسایتت رو با فروشینو بساز و سفارشات و حساب و کتابتو هم منظم کن تا همه بدونن با چه برند محشری طرفن!
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.