دسته بندی ها

۱۵ روش کاهش هزینههای آنلاین شاپها
رشد و توسعه کسب و کار | زمان مطالعه ۵ دقیقه
راهاندازی و مدیریت یه فروشگاه اینترنتی ممکنه خیلی جذاب به نظر برسه، اما هزینههای پنهانی که توی مسیر ایجاد میشن، میتونن سود شما رو کم کنن. هزینههایی مثل انبارداری، تبلیغات، ارسال، پردازش پرداختها و حتی هاست سایت، ممکنه توی بلندمدت یه بار مالی سنگین ایجاد کنن. اما چطور میتونیم این هزینهها رو کاهش بدیم و در عین حال فروشگاه رو حرفهای و کارآمد نگه داریم؟ اینجا ۱۵ روش تضمینی و هوشمندانه برای کاهش هزینههای آنلاینشاپها رو بررسی میکنیم.
۱. استفاده از یک پلتفرم فروشگاهی مقرونبهصرفه
یکی از اولین هزینههایی که یه فروشگاه اینترنتی باید براش برنامهریزی کنه، انتخاب یه پلتفرم مناسب برای مدیریت سایت و فروش آنلاینه. اگه فروشگاه رو روی یه سیستم گرونقیمت راهاندازی کنی، هزینههای توسعه و نگهداری هم افزایش پیدا میکنه. فروشینو یه پلتفرم حرفهای برای راهاندازی فروشگاه آنلاین به صورت رایگانه، ولی در عین حال امکانات پیشرفتهای برای مدیریت سفارشها، مشتریها و محصولات ارائه میده.
۲. بهینهسازی هزینههای تبلیغات دیجیتال
تبلیغات آنلاین یه راه عالی برای افزایش فروشه، اما اگه مدیریت نشه، ممکنه بیشتر از سود، هزینهتراشی کنه. چطور هزینه تبلیغات رو کاهش بدیم؟
- از ریتارگتینگ (Retargeting) استفاده کن تا تبلیغات فقط برای مشتریایی که به محصولاتت علاقه نشون دادن نمایش داده بشه.
- تبلیغات گوگل و اینستاگرام رو برای مخاطب هدف بهینه کن.
- روی سئو (SEO) سرمایهگذاری کن تا توی جستجوهای گوگل، رایگان مشتری جذب کنی.
۳. کاهش هزینههای ارسال و لجستیک
ارسال سفارشها یکی از هزینههای ثابت فروشگاههای آنلاینه. چند تا راه برای کاهش این هزینهها:
- همکاری با چندین شرکت حملونقل و استفاده از مقرونبهصرفهترین گزینه.
- پیشنهاد ارسال رایگان برای خریدهای بالای یک مبلغ مشخص تا مشتریها رو تشویق به خرید بیشتر کنی.
- مذاکره با پیکهای شخصی و همکاری با سرویسهای محلی ارسال.
۴. استفاده از نرمافزارهای حسابداری و مدیریت مالی
به جای اینکه هزینههای حسابداری بالا پرداخت کنی، از یه سیستم حسابداری خودکار مثل فروشینو استفاده کن که بهصورت خودکار سود، هزینهها و تراکنشها رو مدیریت میکنه. این کار باعث کاهش خطای انسانی و صرفهجویی در زمان میشه.
۵. کاهش هزینههای بستهبندی
بستهبندیهای شیک خیلی جذابن، اما ممکنه هزینه زیادی داشته باشن. چطور هزینه بستهبندی رو کم کنیم؟
- استفاده از بستهبندیهای استاندارد و مقرونبهصرفه.
- خرید عمده بستهبندی برای کاهش قیمت تمامشده.
- استفاده از بستهبندیهای قابلبازیافت که هم هزینه کمتری دارن و هم برندت رو دوستدار محیطزیست نشون میدن.
۶. استفاده از اتوماسیون در فرایندهای فروش
خیلی از کارهای تکراری فروشگاه مثل ارسال فاکتور، پردازش سفارش و اطلاعرسانی به مشتری، میتونن بهصورت خودکار انجام بشن. با سیستم مدیریت سفارش و پیامکهای هوشمند فروشینو، نیازی به مدیریت دستی همه چیز نیست و کلی در وقت و هزینه صرفهجویی میشه.
۷. مدیریت بهینه موجودی کالا
یکی از دلایل اصلی ضرر در فروشگاههای اینترنتی، انبارداری نادرسته. خرید بیش از حد یه محصول ممکنه باعث موندن اون توی انبار بشه و کاهش فروش باعث انباشت سرمایه توی محصولات فروخته نشده بشه. برای جلوگیری از این مشکل:
- از سیستم مدیریت موجودی لحظهای استفاده کن.
- محصولات پرفروش رو شناسایی کن و بیشتر روی اونها تمرکز کن.
- پیشنهادات ویژه برای فروش سریعتر محصولات کمتحرک ارائه بده.
۸. کاهش هزینههای مرجوعی کالا
مرجوع شدن کالا هم هزینه ارسال رو بیشتر میکنه و هم وقت زیادی میبره. چطور مرجوعی رو کاهش بدیم؟
- توضیحات دقیق محصول و عکسهای واقعی بذار تا مشتری دقیقا بدونه چی میخره.
- راهنمای سایزبندی و مشخصات فنی رو کامل کن.
- پشتیبانی سریع ارائه بده تا مشکلات قبل از مرجوعی حل بشن.
۹. فروش از طریق مارکتپلیسها برای کاهش هزینههای بازاریابی
به جای اینکه تمام هزینههای تبلیغات رو خودت پرداخت کنی، محصولاتت رو روی مارکتپلیسهایی مثل ترب، دیجیکالا یا باسلام لیست کن. این کار باعث میشه هزینه بازاریابی کمتری بپردازی و به مشتریای بیشتری دسترسی پیدا کنی.
۱۰. کاهش کارمزدهای پرداخت آنلاین
درگاههای پرداخت آنلاین مختلف، درصد متفاوتی از هر تراکنش رو بهعنوان کارمزد کم میکنن. برای کاهش این هزینه:
- درگاههایی که کارمزد پایینتری دارن رو انتخاب کن.
- مشتریا رو تشویق به پرداخت کارتبهکارت کن تا هزینه کارمزد کاهش پیدا کنه.
۱۱. استفاده از نیروی کار فریلنسری بهجای استخدام دائم
اگه به کارای مثل طراحی گرافیکی، تولید محتوا یا تبلیغات نیاز داری، بهجای استخدام دائم، از فریلنسرها کمک بگیر. این کار باعث کاهش هزینههای بیمه، حقوق ثابت و فضای کاری میشه.
۱۲. استفاده از تبلیغات دهانبهدهان بهجای تبلیغات پولی
تبلیغات دهانبهدهان یکی از قویترین روشهای جذب مشتری جدیده. برای این کار:
- مشتریای راضی رو تشویق کن که نظرشون رو توی سایت یا اینستاگرام منتشر کنن.
- یه سیستم معرفی مشتری راهاندازی کن که افراد برای معرفی دوستاشون جایزه بگیرن.
۱۳. استفاده از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی رایگان
بهجای اینکه فقط روی تبلیغات پولی تمرکز کنی، تولید محتوای رایگان و جذاب در شبکههای اجتماعی رو جدی بگیر. این کار به دیده شدن بیشتر برندت کمک میکنه بدون اینکه نیاز باشه هزینه زیادی پرداخت کنی.
۱۴. ارسال ایمیل و پیامک تبلیغاتی هوشمند
بهجای هزینههای بالای تبلیغات، از ایمیل مارکتینگ و پیامک تبلیغاتی هدفمند برای جذب مشتری استفاده کن. ارسال پیامک به مشتریایی که قبلاً ازت خرید کردن، هزینه خیلی کمتری نسبت به جذب مشتری جدید داره و احتمال خرید مجددشون بیشتره.
۱۵. بهینهسازی هزینههای هاست و سایت
اگه سایتت روی یه هاست گرونقیمت باشه، هزینه زیادی میپردازی. راهکار:
- از سرویسهای هاست مقرونبهصرفه ولی باکیفیت استفاده کن.
- از پلتفرمهای آماده مثل فروشینو استفاده کن که بدون نیاز به هاست اختصاصی، یه فروشگاه حرفهای رایگان راهاندازی میکنه.
جمعبندی
کاهش هزینهها توی فروشگاه اینترنتی به معنی کاهش کیفیت نیست! با اجرای این ۱۵ راهکار، میتونی بدون افت کیفیت، هزینههای اضافی رو حذف کنی و سوددهی بیشتری داشته باشی. فروشینو هم با امکانات حرفهای مثل مدیریت سفارش، حسابداری خودکار، پیامک هوشمند و فروشگاهساز حرفهای، کمک میکنه که هزینههای مدیریت فروشگاه رو کم کنی و تمرکزت رو روی افزایش فروش بذاری.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.