دسته بندی ها

چطور تخفیفهای جذاب تنظیم کنیم تا فروش بیشتر بشه؟
دیجیتال مارکتینگ | زمان مطالعه 3 دقیقه
بیا درباره یکی از راههای جذاب و رایج برای افزایش فروش حرف بزنیم: تخفیفها! همه آدمها وقتی کلمه “تخفیف” رو میشنون، گوشاشون تیز میشه و تصمیم میگیرن خرید کنن (من خودمم جزو همین آدما هستم!). حالا اگه صاحب یه فروشگاه آنلاین باشی و بخوای تخفیف بدی، چطور میتونی این کار رو درست انجام بدی تا واقعاً فروش رو بیشتر کنی؟ در ادامه، میخوایم چند تا نکته ساده و کارآمد رو بررسی کنیم که بتونی تخفیفهای جذاب تنظیم کنی و نتیجه خوبی هم ببینی. آخرش هم یه توضیح میدم که چطور میشه با فروشینو این فرایند رو راحتتر و حرفهایتر پیش ببری.
۱. مخاطب هدفت رو بشناس (تخفیف هدفمند)
اولین قدم برای هر تخفیفی اینه که بدونی دقیقا برای کی داری تخفیف میذاری. آیا مشتریهای جوانتر رو هدف گرفتی یا مادرها و پدرها رو؟ شاید مشتریهات قشر خاصی باشن که یه سبک محصول بیشتری استفاده میکنن.
چطور هدفمند کنیم؟
- ببین کدوم دسته از مشتریها بیشترین خرید رو دارن یا چقدر تو گروه سنی خاص هستن.
- بسته به سلیقه و نیاز مشتری، محصولی رو که احتمال خریدش زیاده، براش تخفیف بذار.
مثال:
اگه یه فروشگاه لباس داری و میدونی جوانهای ۱۸ تا ۲۵ سالت بیشتر میخرن، میتونی یک تخفیف ویژه “استایل دانشجویی” بذاری که بیشتر به مذاق همین گروه سنی خوش میاد.
چطور فروشینو کمکت میکنه؟
با استفاده از فروشینو، میتونی گزارش های فروش رو ببینی و بفهمی کدوم گروه محصول بیشتر میفروشه. اینطوری تخفیفت رو هدفمند میکنی تا بهترین نتیجه رو بگیری.

۲. درصد یا مبلغ تخفیف رو چطور انتخاب کنیم؟
حالا که میخوای تخفیف بذاری، سوال اینه: “چقدر؟” بعضیا تخفیف درصدی (مثلاً ۱۰درصد)، بعضیا مبلغی (مثلاً ۲۰ هزار تومن) میذارن. کدوم بهتره؟ خب، بستگی داره به قیمت محصول و الگوی خرید مشتریهات.
چطور تصمیم بگیریم؟
- اگه محصولات گرون هستن، یه مبلغ ثابت میتونه جذابتر از یه درصد کوچیک باشه.
- اگه محصولات ارزون یا میان قیمت هستن، درصد تخفیف حس بهتری به مشتری میده.
- تحلیل کن که توی فروش های قبلیت کدوم مدل تخفیف جواب داده.
مثال:
اگه یه فروشگاه لوازم الکترونیکی داری و قیمت محصولاتت بالاست، میتونی بگی “۵۰ هزار تومان تخفیف برای خریدهای بالای یک میلیون تومان” یا حتی “درصد تخفیف برای خریدهای بالای یه سقف مشخص”.
چطور فروشینو کمکت میکنه؟
فروشینو این امکان رو میده که تخفیف به صورت درصدی یا مبلغی درست کنی. میتونی برای خریدهای بالای یه مبلغ خاص، تخفیف بذاری تا مشتری تشویق بشه بیشتر بخره.
۳. حس فوریت ایجاد کن (همیشه فرصت محدود اهمیت داره)
مردم وقتی حس کنن یه پیشنهاد محدوده، سریعتر واکنش نشون میدن. یعنی اگه بدونن تخفیف تا همیشه در دسترسه، همیشگی میشه و دیگه خرید کنن یا نکنن، براشون فرقی نداره.
چطور حس فوریت ایجاد کنیم؟
- محدودیت زمانی: “فقط تا پایان این هفته”، “۳ روز فرصت داری”، “حراج فقط امروز”.
- محدودیت موجودی: “فقط ۱۰ تا محصول باقی مونده، بخر قبل از اتمام!”
مثال:
اگه یه فروشگاه کفش داری، میتونی بذاری “تخفیف ۳۰درصد برای کفشهای تابستونه، تا ۴۸ ساعت دیگه”. اینطوری مردم احساس میکنن یه فرصت خاص و محدود دارن و سریع اقدام میکنن.
۴. پیشنهادات ترکیبی بده (خرید بیشتر، تخفیف بیشتر)
گاهی یه روش عالی برای افزایش فروش اینه که تشویق کنی مشتری چندتا محصول رو با هم بخره. مثلاً میتونی بگی اگر دو تا محصول از یک گروه رو بخری، فلان درصد تخفیف میگیری.
چطور این ایده رو اجرا کنیم؟
- باندل بساز: چند محصول که مکمل هم هستن رو توی یه بسته بذار و روش تخفیف بذار.
- تخفیف روی دومین محصول: اگه مشتری محصول اول رو خرید، دومین محصول رو با یه درصد کمتر بفروشی.
مثال:
اگه یه فروشگاه لوازم تحریر داری، میتونی یه پکیج “سال تحصیلی” با دفتر و خودکار و ماژیک درست کنی و بگی با ۲۰درصد تخفیف میشه خریدش. اینطوری مشتری وسوسه میشه همه رو یکجا بخره.
۵. تبلیغات و اطلاعرسانی (مگه مشتری میدونه تو تخفیف گذاشتی؟)
تخفیف اگه فقط توی فروشگاهت باشه و کسی خبردار نشه، فایده نداره. باید تبلیغات کنی و اطلاعرسانی در شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ یا هر روش دیگهای که مشتریهایت از طریق اون باهات در ارتباطن.
چطور تبلیغات کنیم؟
- پست و استوری توی اینستاگرام بذار: بگو که “الان یه تخفیف ویژه داریم، فقط ۳ روز”.
- اس ام اس مارکتینگ: برای مشتریای قبلی یا لیست پیامک بده که “فلان محصول رو تخفیف گذاشتیم، دیر نکنی!”
- همکاری با اینفلوئنسرها: از کسایی که تو حوزه کاری شما فعالیت میکنن بخواه تبلیغ محصولاتت رو با این تخفیف ویژه کنن.
مثال:
اگه فروشگاه آرایشی داری، میتونی یه استوری جذاب بسازی که محصولات رو نشون بده و کد تخفیف رو روش بنویسی، مخاطب رو مستقیم به صفحه خرید هدایت کنی.
چطور فروشینو کمکت میکنه؟
میتونی با فروشینو لینکهای اختصاصی محصولاتتو درست کنی و تو تبلیغات بذاری. بعدشم گزارش میگیری و میبینی کدوم تبلیغ بیشتر فروش آورده و کدوم کمتر تا بعداً تبلیغاتتو بهینه کنی.
چطور فروشینو بهت کمک میکنه؟
قبلتر هم گفتم که فروشینو یه پلتفرم عالی برای راهاندازی فروشگاه آنلاینه و امکانات خیلی جذابی داره که میتونی با اون همه کارهای فروشگاه رو راحتتر انجام بدی، از جمله:
- راهاندازی سریع وبسایت فروشگاهی: بدون نیاز به طراحی و کدنویسی، میتونی یه سایت فروشگاهی خوشظاهر و حرفهای داشته باشی.
- امکان ایجاد تخفیف درصدی یا مبلغی: میتونی برای محصولات مختلف یا خریدهای بالای مبلغ خاص، تخفیف بذاری.
- تعریف مدت و شرایط خاص برای تخفیفها: مثلاً تخفیف فقط تا ۲ روز دیگه فعاله، یا فقط اگه بالای ۲۰۰ هزار تومن خرید کنی.
- صدور فاکتور حرفهای: فاکتورهای فروشگاهت خیلی شکیل و رسمی ایجاد میشن و میتونی برای هر سفارش بفرستی.
- گزارش دقیق از فروش و تبلیغات: میتونی بفهمی کدوم تخفیف یا تبلیغ بهتر کار کرده و فروشت رو بیشتر کرده.
- پیامک اطلاعرسانی: مشتریات در جریان وضعیت سفارش قرار میگیرن و حس حرفهایبودن رو منتقل میکنه.
- مدیریت سفارش و انبار: همه چیز به صورت خودکار بهروز میشه و نیازی به کار دستی و خستهکننده نداری.
با استفاده از این امکانات، هم میتونی روی تخفیفهای جذاب و بازاریابی تمرکز کنی و هم با کمترین زحمت همه کارهای فروشگاه رو مدیریت کنی.

جمعبندی
اگه میخوای تخفیفهایی بذاری که واقعاً فروش رو افزایش بدن، باید هدفمند باشن، حس فوریت ایجاد کنن، تبلیغات درست روشون انجام بشه و از تخفیف هوشمندانه استفاده بشه. حتماً عملکرد هر کد رو هم بسنج و مرتب بهینهسازی کن. با استفاده از فروشینو، میتونی همه این کارها رو خیلی راحتتر و منظمتر پیش ببری. پس دیگه وقتشه که یه تخفیف جذاب بذاری و مشتریها رو سورپرایز کنی!
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.