دسته بندی ها

۵ اشتباه رایج که فروشندههای تازه کار در آنلاینشاپها انجام میدن!
فروشینو نیوز | زمان مطالعه ۵ دقیقه
راهاندازی یه فروشگاه اینترنتی کار هیجانانگیزیه، اما خیلیا بدون شناخت درست از بازار و مدیریت فروش، کارشونو شروع میکنن و توی همون ماههای اول به مشکل میخورن. فکر میکنن که فقط داشتن یه پیج اینستاگرام یا یه سایت کافیه تا فروش بترکونه، اما وقتی با مشکلاتی مثل نبود مشتری، مرجوعی زیاد، نداشتن سود مناسب و تبلیغات ناموفق مواجه میشن، تازه میفهمن که کار از یه جای دیگه میلنگه.
اگه تو هم تازه فروشگاه اینترنتی خودتو راه انداختی، باید بدونی که چه اشتباهاتی باعث شکست کسبوکارای آنلاین میشه تا توی همون دام نیفتی. توی این مقاله، ۵ تا از رایجترین اشتباهاتی که فروشندههای تازهکار انجام میدن رو بررسی میکنیم و یاد میگیریم که چطور ازشون جلوگیری کنیم.
۱. نداشتن استراتژی قیمتگذاری
یکی از رایجترین اشتباهاتی که تازهکارا انجام میدن، تعیین قیمتهای نامناسب برای محصولاتشونه. بعضیا برای اینکه فروششون سریع بالا بره، قیمت رو خیلی پایین میذارن و فکر میکنن که اینجوری مشتری بیشتری جذب میکنن. ولی غافل از اینکه این کار میتونه به ضرر شدیدی منجر بشه.
از طرف دیگه، بعضیها هم قیمتهاشون رو خیلی بالا تعیین میکنن و انتظار دارن مشتریها راحت خرید کنن. اما در دنیای رقابتی فروش آنلاین، اگه قیمت منطقی نباشه، مشتری به سادگی از خرید صرفنظر میکنه و سراغ رقبا میره.
چطور قیمتگذاری درست داشته باشی؟
- تمام هزینهها، از خرید محصول تا ارسال، بستهبندی، تبلیغات و درصد سودت رو در نظر بگیر.
- به قیمت رقبا توجه کن، اما کورکورانه قیمتو پایین نیار!
- تخفیفهای هوشمندانه بده. همیشه تخفیف نذار، چون مشتریا عادت میکنن و منتظر میمونن قیمت پایینتر بیاد.
- سودت رو منطقی تعیین کن. اگه فقط ۵٪ روی هر محصول سود کنی، باید صدها فروش روزانه داشته باشی تا درآمد خوبی داشته باشی.
فروشینو چی کار میکنه؟
با سیستم حسابداری فروشینو، میتونی تمام هزینهها و سودت رو محاسبه کنی و ببینی کدوم محصول برات سودآورتره. اینطوری میتونی یه قیمتگذاری اصولی انجام بدی.
۲. نداشتن سیستم مدیریت سفارشات و ارسال نامنظم
تصور کن یه مشتری ازت خرید کرده ولی بعد از چند روز هنوز سفارشش رو دریافت نکرده و هیچ اطلاعاتی هم بهش ندادی. این مشتری احتمالاً یا خریدشو کنسل میکنه یا بعد از دریافت محصول، دیگه ازت خرید نمیکنه و حتی یه نظر منفی برات ثبت میکنه.
مدیریت ضعیف سفارشات و ارسال دیرهنگام، یکی از اشتباهات رایج فروشندههای تازهکاره. بعضیا فکر میکنن که بهمحض اینکه فروشگاه رو راه بندازن، مشتریا خودشون صبر میکنن، اما در واقع اگه ارسال سریع و مطمئن نداشته باشی، مشتریات به فروشگاههای رقیب میرن.
چطور سفارشات و ارسال رو بهتر مدیریت کنیم؟
- سیستم ثبت و پیگیری سفارش داشته باش. مثلاً از فروشینو استفاده کن که تمام سفارشات رو یکجا مدیریت کنی.
- به مشتری پیامک اطلاعرسانی بده. وقتی مشتری بدونه سفارشش در چه مرحلهایه، خیالش راحتتره.
- با شرکتهای ارسال سریع کار کن. یا حتی برای مشتریای نزدیک، گزینه پیک موتوری داشته باشی.
۳. تولید محتوای ضعیف و توضیحات ناقص برای محصولات
یکی از بزرگترین اشتباهات تازهکارا اینه که فکر میکنن مردم فقط بر اساس یه عکس محصول رو میخرن. اما در واقع، وقتی مشتری توضیحات درستی در مورد محصول نبینه، خرید نمیکنه!
یه توضیح محصول خوب، شامل این موارده:
- مشخصات دقیق (ابعاد، وزن، رنگ، جنس، کاربری و …)
- مزایای محصول و دلیل برتری نسبت به رقبا
- نحوه استفاده و کاربرد
- تصاویر واضح از زوایای مختلف
فروشینو چی کار میکنه؟
با فروشینو، میتونی توی وبسایت فروشگاهیت یه صفحه اختصاصی برای هر محصول درست کنی، عکسهای باکیفیت بذاری و توضیحات کاملی بنویسی که باعث جلب اعتماد مشتری بشه.
۴. تبلیغات نکردن
بعضی فروشندهها فکر میکنن که اگه فقط یه پیج اینستاگرام بزنن یا یه سایت داشته باشن، مشتری خودش از راه میرسه. اما در واقعیت، اگه تبلیغ نکنی، کسی از وجود فروشگاهت باخبر نمیشه!
چطور تبلیغات هدفمند داشته باشی؟
- اینستاگرام مارکتینگ: استوری و پستهای تبلیغاتی بساز و تبلیغات اسپانسری بده.
- گوگل ادز: اگه وبسایت داری، تبلیغات گوگل رو امتحان کن.
- اینفلوئنسر مارکتینگ: با افراد تأثیرگذار همکاری کن تا محصولت رو معرفی کنن.
- تخفیفهای ویژه و کمپینهای تبلیغاتی اجرا کن.
۵. پشتیبانی ضعیف و بیتوجهی به مشتری
مشتری وقتی سؤالی داره، اگه نتونه سریع جوابی بگیره، به احتمال زیاد خرید نمیکنه. فروشندههای تازهکار معمولاً به این موضوع بیتوجه هستن و فقط به ثبت سفارش اهمیت میدن، درحالیکه پشتیبانی و ارتباط مؤثر با مشتری، یکی از فاکتورهای مهم برای افزایش فروش و وفاداری مشتریاست.
چطور پشتیبانی حرفهای داشته باشی؟
- چت آنلاین و پاسخگویی سریع توی دایرکت و واتساپ داشته باش.
- بعد از خرید، پیامک اطلاعرسانی ارسال کن.
- به نظرات و سوالات مشتریا پاسخ بده و مشکلاتشون رو سریع حل کن.
فروشینو چی کار میکنه؟
با فروشینو، میتونی پیامکهای خودکار برای اطلاعرسانی سفارش بفرستی و ارتباط با مشتریاتو بهینه کنی تا اعتمادشون بیشتر بشه.
جمعبندی: چطور این اشتباهات رو نکنیم؟
اگه تازه وارد فروش اینترنتی شدی، باید بدونی که یه سری اشتباهات رایج وجود داره که خیلی از فروشندههای تازهکار انجام میدن و باعث شکستشون میشه. اما تو میتونی از همین اول راه، درست عمل کنی:
قیمتگذاری اصولی انجام بده و سودتو منطقی حساب کن.
مدیریت سفارشات و ارسال سریع داشته باش.
توضیحات کامل برای محصولات بنویس و تصاویر باکیفیت بذار.
تبلیغات هوشمندانه کن تا بیشتر دیده بشی.
پشتیبانی حرفهای داشته باش تا مشتریاتو حفظ کنی.
با فروشینو، میتونی همه این موارد رو بهتر مدیریت کنی و فروشگاه اینترنتی موفقی داشته باشی. همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.