دسته بندی ها

۱۰ اشتباه رایج که جلوی رشد فروشگاه اینترنتی رو میگیره
رشد و توسعه کسب و کار | زمان مطالعه 3 دقیقه
تا حالا برات پیش اومده حس کنی فروشت داره درجا میزنه، با اینکه کلی وقت و انرژی گذاشتی و حتی محصولات خوبی داری؟ راستش این مشکل خیلی رایجه و تقریباً همه فروشندهها، مخصوصاً تو فضای آنلاین، یه جایی بهش برخوردن. اما خوبیش اینه که خیلی وقتا علتش نه محصول بد یا قیمت گرون، بلکه یه سری اشتباه کوچیک و بزرگ تو مدیریت فروشگاه و ارتباط با مشتریاس که جلوی رشد رو میگیره.
اینجا میخوام ۱۰ تا از مهمترین اشتباهات رو باهات درمیون بذارم و بعدش هم راهکار هر کدوم رو خیلی واضح بگم. اگه حتی یکیشون رو اصلاح کنی، ممکنه همین ماه فروشت دو برابر شه! پس تا آخرش با من باش.
۱. عکسای بیکیفیت و تکراری
واقعا هنوزم خیلیا فکر میکنن عکس خوب مهم نیست! اما اولین چیزی که کاربر میبینه همینه. عکس تار یا خیلی تکراری از محصولات، نه تنها مشتری رو جذب نمیکنه، بلکه یه حس منفی هم بهش میده که انگار فروشگاهت جدی نیست.
راهحل:
نور مناسب، پسزمینه ساده و زوایای مختلف رو امتحان کن. با یه گوشی معمولی و کمی حوصله میشه عکس حرفهای گرفت. حتی میتونی از اپلیکیشنهای ویرایش رایگان استفاده کنی.
۲. توضیحات ناقص یا کپی
توضیحات محصول، دقیقاً همون چیزیه که قراره شک مشتری رو به یقین تبدیل کنه. اگه فقط چند تا جمله کپی بزنی یا اطلاعات کافی ندی، مشتری راحت رد میشه.
راهحل:
برای هر محصول، یه متن اختصاصی و کامل بنویس. اطلاعات مهم مثل ابعاد، جنس، رنگ، روش استفاده و حتی تجربههای قبلی مشتریها رو اضافه کن.
۳. سرعت پایین سایت یا پیج
سایت کند، دشمن شماره یک فروشگاههای آنلاینه! هیچکس دوست نداره منتظر لود شدن عکس و صفحه بمونه.
راهحل:
عکسها رو بهینه کن، قالب سبک انتخاب کن و تا جای ممکن افزونههای اضافی رو حذف کن. اگه از اینستاگرام میفروشی، سعی کن پستها یا هایلایتهای پیجت سبک باشه و ویدیوها رو کوتاه بذاری.
۴. فرایند خرید پیچیده یا گیجکننده
اگه مشتری از مرحله انتخاب محصول تا پرداخت، با فرمهای عجیب یا مراحل زیاد مواجه بشه، ۹۰ درصد احتمال رها کردن خریدش هست. مخصوصاً اگه تو موبایل باشه.
راهحل:
فرآیند خریدت رو تا حد ممکن ساده و شفاف کن. ثبت سفارش، پرداخت، پیگیری و ارتباط با پشتیبانی باید کاملاً واضح باشه. حتی اگه با دایرکت میفروشی، با یه لینک پرداخت یا فاکتور آنلاین کار رو راحت کن.
۵. بیتوجهی به سوالات و نظرات مشتریها
یه اشتباه خیلی رایج اینه که سوالات یا پیامهای مشتری بیجواب بمونه یا با تاخیر جواب بدی. حتی بعضیا نظرات منفی رو حذف میکنن که این خودش بدتره!
راهحل:
در سریعترین زمان ممکن به سوالا جواب بده و سعی کن حتی به نظرات منفی هم محترمانه و منطقی واکنش نشون بدی. این نشون میده برات مهمن.
۶. قیمتگذاری بدون بررسی بازار
خیلی فروشندهها قیمتا رو یا خیلی پایین میزنن که سودشون از بین میره، یا خیلی بالا که مشتریها سریع رد میشن. هیچکدوم نتیجه خوبی نداره.
راهحل:
حتماً قبل از قیمتگذاری، بازار و رقبا رو بررسی کن. میتونی به مشتری مزیت بدی (مثل ارسال رایگان یا هدیه کوچیک) تا حتی اگه قیمتت برابر رقبا بود، باز جذابیت بیشتری داشته باشی.
۷. نداشتن استراتژی محتوا و تبلیغات
فقط گذاشتن محصول تو سایت یا پیج، باعث فروش نمیشه. باید دیده شی! خیلیا هیچ برنامهای برای پست گذاشتن یا تبلیغات ندارن.
راهحل:
برای هر ماه یه برنامه مشخص برای انتشار محتوا، استوری، ریلز و حتی تبلیغات طراحی کن. از هشتگهای مرتبط و کپشنهای جذاب استفاده کن. تبلیغاتو با هدف انجام بده نه رندومی!
۸. نبود ارتباط موثر با مشتری
این که فقط قبل خرید جواب بدی، اصلاً کافی نیست! باید بعد فروش هم پیگیر مشتری باشی، ازش نظر بپرسی، یا حتی براش کد تخفیف ارسال کنی.
راهحل:
یه بانک اطلاعاتی از مشتریهات داشته باش و براشون پیامک یا ایمیل خوشآمدگویی، اطلاع از ارسال سفارش یا حتی یادآوری خرید مجدد بفرست. این باعث میشه تبدیل به مشتری وفادار بشن.
۹. نادیده گرفتن تجربه کاربری (UX)
اگه سایت یا پیجت گیجکننده باشه، نوشتهها ناخوانا باشه یا کاربر گم بشه، احتمال برگشت مشتری صفر میشه.
راهحل:
همه چیز باید ساده و دم دست باشه. دستهبندیها، جستجو، سبد خرید، دکمه تماس و... همه باید واضح باشه. حتماً سایتت توی موبایل هم به خوبی نمایش داده بشه.
۱۰. فراموش کردن آپدیت و بهبود مداوم
خیلی از فروشندهها بعد یه مدت حس میکنن دیگه همه چی اوکیه و دست از یادگیری و تغییر برمیدارن. اما تو فضای آنلاین، تغییر و پیشرفت همیشه ادامه داره.
راهحل:
دائماً بررسی کن چی جواب داده و چی نه. از ابزارهای آنالیز مثل گوگل آنالیتیکس یا حتی آمار پیج اینستاگرام استفاده کن. از مشتریها بازخورد بگیر و ایدههای جدید رو تست کن.
جمعبندی
شاید اولش فکر کنی اینا چیزای سادهای هستن، اما باور کن تاثیر همین نکات ریز تو رشد فروشگاه آنلاین خیلی زیاده. پس اگه میبینی فروشت رشد نکرده یا حس میکنی یه جای کارت میلنگه، یه بار دیگه این لیست رو مرور کن و ببین کدوم رو باید اصلاح کنی.
هر اشتباهی که برطرف بشه، یه پله به سمت رشد و موفقیت نزدیکتر میشی.
فروشگاهت رو با فروشینو هوشمند کن
حالا که این نکات رو یاد گرفتی، وقتشه مدیریت فروشگاهت رو هم حرفهایتر کنی! فروشینو ابزاریه که دقیقا برای رفع این چالشها ساخته شده. با فروشینو میتونی:
-
خیلی راحت یه وبسایت فروشگاهی شیک و سریع بسازی.
-
محصولاتتو با عکس و توضیح کامل به نمایش بذاری.
-
موجودی رو لحظهای مدیریت کنی و فاکتور آنلاین بسازی.
-
سفارشات و پرداختا رو بدون دردسر و اتوماتیک ثبت و پیگیری کنی.
-
به مشتریها پیامک بدی و تجربه حرفهای بهشون بدی.
خلاصه دیگه لازم نیست نگران مراحل پیچیده باشی یا زمانتو برای کارای تکراری هدر بدی. فروشینو با امکاناتش باعث میشه فروشگاهت یه سر و گردن از رقبا بالاتر باشه و مسیر رشد رو سریعتر طی کنی.
پس همین امروز یه بار به فروشگاهت نگاه بنداز، این اشتباهاتو شناسایی کن و با کمک پلتفرم فروشینو، فروشت رو متحول کن. موفق باشی!