دسته بندی ها

مقایسه درآمد و مدیریت آنلاین شاپ پوشاک با اکسسوری: کدام پرسودتر است؟
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 3 دقیقه
خیلیها وقتی میخوان یه آنلاینشاپ راه بندازن، بین فروش پوشاک و فروش اکسسوری (مثل زیورآلات، کیفوکفش، ساعت و…) مردد میشن. هرکدوم مزایا و چالشهای خودش رو داره. تو این پست میخوام، درآمد و جنبههای مختلف دو بازار پوشاک و اکسسوری رو بررسی کنم؛ از میزان سود و تکرار خرید گرفته تا سبک تبلیغات و مدیریت موجودی. همچنین نشون میدم چطوری یه سیستم مثل فروشینو میتونه در هر دو حوزه کمککننده باشه تا سفارش و پرداخت رو آسون کنی و بتونی تو بازار رقابتی دوام بیاری.
1. تنوع محصولات و سبک مدیریت
1.1 تنوع و سایزبندی در پوشاک
-
وقتی حرف از پوشاک میزنیم، بحث سایز (S, M, L و…) یا مدل (مانتو، تیشرت، شلوار،…) و حتی رنگبندی گسترده مطرحه.
-
از یه طرف تنوع بالا یعنی سلیقههای مختلف رو میتونی جذب کنی، ولی از طرف دیگه مدیریت انبار و موجودی دردسر بیشتری داره.
1.2 تنوع در اکسسوری
-
اکسسوری میتونه شامل کیف، کفش، ساعت، زیورآلات، کمربند و… باشه. معمولاً سایزبندی محدودتری داره (مثلاً فقط سایز بند ساعت یا طول گردنبند)، و رنگبندی به اندازه لباس گسترده نیست.
-
ممکنه هر تیکه اکسسوری ظاهر خاصی داشته باشه، اما در کل میشه گفت مدیریت انبارش نسبت به لباس کمدردسرتره. مثلاً کفش سایزبندی داره ولی اگه بری سراغ زیورآلات، تنوعش بیشتر در طرحه نه سایز.
نتیجه: اگه عاشق تنوع و مد هستی و از درگیری با سایز و رنگ نمیترسی، پوشاک برات جذابه. اگه دوست داری مدیریت سادهتر ولی تنوع ظاهری بالا داشته باشی، اکسسوری ممکنه بهتر باشه.

2. رفتار خریداران و تکرار خرید
2.1 پوشاک
-
خیلی از خانمها و آقایون دوست دارن هر فصل لباس جدید بخرن، یا برای مراسم خاص لباس مخصوص تهیه کنن.
-
خرید لباس بهخصوص برای خانمها جنبه احساسی داره و میتونه زودتر تکرار بشه (مثلاً هر ماه یه تیشرت جدید). ولی مرجوعی هم بالاست چون شاید تو تنشون نپسندن یا سایزشون جور نباشه.
2.2 اکسسوری
-
خرید اکسسوری میتونه مثل یک حرکت تکمیلی باشه. مثلاً اگر مشتری یه لباس خریده، دنبال ست کردن کفش یا گردنبند مناسب هم میگرده.
-
شاید دفعات تکرار خرید اکسسوری کمتر باشه (مثلاً هر چند وقت یه بار ساعت میخرن) ولی گاهی قیمت بالاتر یا خاص بودنش باعث میشه سود خوبی داشته باشه.
-
در زیورآلات (نقره، طلا، بدلیجات)، بعضیا برای تغییر استایل یا هدیه مناسب میخرن. پس هربار که مناسبت داره، احتمال خریدشون بیشتره.
نتیجه: اگه میخوای فروش تکراری و بالاتر داشته باشی، پوشاک شانس خوبی داره (ولی ممکنه مرجوعی هم زیاد باشه). اکسسوری شاید تکرار خریدش کمتر باشه، اما میتونی با عرضه محصولات لوکس یا خاص، سود یکباره بیشتری ببری.
3. میزان سود (حاشیه درآمد)
3.1 پوشاک
-
تنوع بالاست و بعضی کالاها سود خوبی دارن (مثلاً لباس مجلسی زنونه) ولی رقابت هم وحشتناک زیاده.
-
اگه شناس باشی و محصولات خوشکیفیت ارائه بدی، حاشیه سودت بد نیست. اما باید حواست باشه که تبلیغات و جذب مشتری انرژی و پول میخواد.
3.2 اکسسوری
-
بسته به نوع محصول، سود میتونه متفاوت باشه. مثلاً اکسسوریهای لوکس (ساعتهای خاص، زیورآلات برند) میتونه حاشیه سود خوبی داشته باشه.
-
محصولات ساده مثل بدلیجات ارزون گاهی حاشیه سود پایینی دارن ولی امکان فروش تعداد بالا هست.
-
رقابت در برخی حوزههای اکسسوری (مثلاً کفش زنونه) هم شدیده ولی همچنان از لباس کمتری.

4. تبلیغات و جذب مخاطب
4.1 تبلیغ پوشاک
-
عکس مدل پوشاک زنانه یا مردانه میتونه خیلی سریع وایرال بشه. اینستاگرام فضای مناسبی برای مد و لباسه.
-
باید همیشه بهروز باشی و ترندهای فصل رو ارائه بدی. محتوا باید جذاب و با کیفیت عکاسی بالا باشه. تبلیغات هم معمولاً گرون میافته چون رقبا زیادن.
4.2 تبلیغ اکسسوری
-
عکس و ویدیو از محصولات لوکس و کوچک نیاز به عکاسی ماکرو یا خلاق داره تا جزئیات محصول دیده بشه.
-
شاید تو کفش یا کیف هم بشه مثل پوشاک مدل استفاده کرد و ترکیب کرد با استایل، اما در کل داستان کمی سادهتره چون تنوع سایز کمتره.
-
افراد زیادی هستن که فقط برای اکسسوری میگردن و چون یک کالای تکمیلیه، ممکنه راحتتر ترغیب بشن.
نتیجه: پوشاک برای تبلیغ جذابیت بصری داره ولی رقابت بالاست. اکسسوری نیاز به عکاسی دقیق و نمایش جزئیات داره، اما گاهی میتونی با همکاری مد بلاگرها هم خیلی راحت وایرال کنی.
5. چالش مرجوعی و پشتیبانی
5.1 پوشاک
-
بیشترین مرجوعی به خاطر سایز اشتباه یا کیفیت متفاوت از عکس. اگه راهنمای سایز و عکسهای واقعی نذاری، مرجوعی میره بالا.
-
پاسخگویی به سوالات سایز و جنس زمانبره ولی اگه کارت حرفهای باشه، مشتری وفادار میسازی.
5.2 اکسسوری
-
بسته به نوع محصول، مرجوعی شاید کمتر باشه. مگر اینکه جنس فیک یا کیفیت پایین باشه یا سایز کفش یا دستبند نخوره.
-
در مورد زیورآلات، گاهی جنس حساسیت ایجاد میکنه یا کیفیت بدلیجات خوب نیست و برمیگردونن.

6. یکپارچهسازی فروش با فروشینو
چه در پوشاک باشی چه اکسسوری، مهمه که مدیریت سفارشو درست و حرفهای انجام بدی. فروشینو اینجا دستت رو میگیره:
-
لینک خرید اختصاصی
دیگه نیازی به شماره کارت و درخواست فیش نداری. یه لینک خرید به مشتری میدی، مستقیم درگاه پرداخت باز میشه و سفارش ثبت میشه. -
صدور فاکتور آنلاین
مشتری حس میکنه با یه برند حرفهای طرفه. مخصوصاً اگه اکسسوری لوکس یا لباس گرانقیمت باشه، صدور فاکتور نشان از اعتبار دارد. -
مدیریت موجودی
در بازار پوشاک پر از رنگ و سایزه. در اکسسوری هم انواع مدل و سایز کفش یا طول دستبند هست. فروشینو موجودی رو لحظهای آپدیت میکنه. دیگه محصول ناموجود رو دوباره نمیفروشی و مشتری ناراحت نمیشه. -
پیامک اطلاعرسانی
پس از خرید، سریع پیامک میاد «سفارش شما ثبت شد». حس امنیت برای مشتری ایجاد میکنه و مانع پشیمونی میشه. -
وبسایت فروشگاهی
اگه بخوای هم تو اینستا بفروشی هم سایت داشته باشی، با فروشینو میتونی سایتت رو هم بسازی و همه سفارشها رو یهجا کنترل کنی.

نتیجهگیری
پوشاک تنوع و هیجان بالاتری داره، سودش میتونه خوب باشه ولی رقابت بالاست و مرجوعی بیشتر اذیت میکنه. اکسسوری شاید تنوع کمتر در سایز و مدل داشته باشه ولی هر کالایی داستان خودش رو داره، از زیورآلات گرفته تا کفش و کیف. درآمد در بازار لوکس اکسسوری میتونه بالا باشه اما باید کیفیت رو تضمین کنی تا مرجوعی نشه.
در هر دو بازار، یه زیرساخت نرمافزاری منسجم مثل فروشینو خیلی کار رو راحت میکنه. تو لباس زنونه یا مردونه کار کنی یا ساعت و زیورآلات بفروشی، لازم داری پرداخت راحت باشه، سفارشها به هم نریزه و مشتری اعتماد کنه. اینطوری میتونی تو بازار رقابتی آنلاین بمونی و درآمد خوبی بسازی.
در نهایت انتخابت باید بر اساس علاقه خودت، شناخت مخاطب و مهارت در تبلیغات باشه. اما مهمه که بدونی هر چقدر هم ایده جذاب داشته باشی، اگه مدیریت سفارش و پرداخت گیجکننده باشه، خیلیا وسط خرید منصرف میشن. پس با خیال راحت از فروشینو استفاده کن تا دغدغه سفارش و پرداخت بره و تمرکز کنی روی تولید محتوای قشنگ و پیدا کردن مشتریهای وفادار.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.