دسته بندی ها

بهترین روشهای جواب دادن به مشتری در دایرکت اینستاگرام + نمونه پیامهای حرفهای
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 4 دقیقه
اگر یه فروشگاه اینستاگرامی داری، احتمالاً متوجه شدی که دایرکتها یکی از مهمترین بخشهای جذب و حفظ مشتری به حساب میان. نحوه پاسخگویی تو به مشتری میتونه تفاوت بزرگی در میزان فروشت ایجاد کنه. اگه خوب جواب بدی، اعتماد و حس خوبی رو القا میکنی و مشتری احتمالاً خرید میکنه؛ اما اگه سرد یا خیلی کوتاه پاسخ بدی، ممکنه مشتری به راحتی منصرف بشه.
توی این مطلب، بهترین راههای پاسخ دادن به مشتری در دایرکت رو بررسی میکنیم و چند نمونه پیام حرفهای برات آماده کردیم که بدون دردسر بتونی ازشون استفاده کنی. در آخر هم خواهی دید که چطور فروشینو میتونه فرآیند ثبت و تکمیل خرید مشتری رو برات سادهتر و سریعتر بکنه.
۱. به سرعت پاسخ بده
اولین و مهمترین نکته اینه که مشتری نباید مدت زیادی منتظر بمونه.
خیلی وقتها مشتری صبر چندانی نداره؛ اگه سریع جوابشو ندی، میره سراغ پیج رقبا.
مثال پیام کوتاه:
- «سلام، وقتتون بخیر. ممنون از پیامتون، همین حالا درخدمتتون هستم. چطور میتونم کمکتون کنم؟»
این پیام نشون میده که دیدی پیام رو و برای پاسخدهی آمادگی داری.

۲. لحن دوستانه و محترمانه داشته باش
مهمه که نه خیلی خشک باشی نه خیلی خودمونی.
همچنین باید حس قابل اعتماد بودنو منتقل کنی تا مشتری راحتتر درباره خرید تصمیم بگیره.
مثال پیام حرفهای:
- «ممنون از اینکه سراغ ما اومدید. میتونم اطلاعات بیشتری درباره [محصول] در اختیارتون بذارم؟ هر سوالی داشتید، بپرسید. خوشحال میشم راهنماییتون کنم.»
اینجا با کلمههای محترمانه و دوستانه به مشتری حس خوبی القا میکنی که مشتاق کمک هستی.
۳. به جای جواب کوتاه، اطلاعات کامل بده
اگه مشتری درباره جزئیات محصول یا قیمت سوال داره، تنها جواب کوتاه (مثل «دویست هزار تومن») کافی نیست. باید اطلاعاتی بدی که قانعش کنه چرا باید همین حالا بخره.
مثال پاسخ:
- «قیمت این کیف ۳۵۰ هزار تومنه. جنسش چرم طبیعی، کاملاً ضدآب و ساخت دست هنرمندان داخلیه. اگه تردید دارید، میتونم عکسهای بیشتری براتون بفرستم یا ویژگیهای خاصش رو توضیح بدم.»
اینجا مشتری متوجه میشه که در مورد جنس و مزایا و قیمت صحبت کردی و دیگه سوالی براش باقی نمیمونه.
۴. روش خرید رو به سادگی توضیح بده
بعضی مشتریها میپرسن «چطور خرید کنم؟» یا «چطوری پرداخت کنم؟»
اگه روش خرید سخت باشه، احتمالاً خسته میشن و بیخیال خرید میشن.
پس بهتره همه چیز رو شفاف بگی.
مثال پیام:
- «برای خرید میتونید از لینک اختصاصی که براتون میفرستم استفاده کنید. مستقیم وارد صفحه پرداخت میشید و بعد از ثبت سفارش، یه پیامک تأیید هم براتون میاد. اگه سوالی بود، در خدمتم.»

۵. حس فوریت یا پیشنهاد خاص بده تا ترغیب بشه
اگه مشتری کمی دو دله، حس فوریت یا پیشنهاد ویژه میتونه تشویقش کنه خریدش رو نهایی کنه. مثلاً تعداد محدود مونده یا یه تخفیف موقت.
اما یادت باشه توی صحبت هات حقیقی باشی. اگر تخفیف تا آخر امروز هست، واقعاً تا آخر امروز فعال باشه.
مثال پیام:
- «این مدل کفش فقط دو سایز آخرش باقی مونده و دوباره شارژ نمیشه. اگه الان سفارش بدید، تا پایان امروز یه ارسال رایگان هم براتون در نظر میگیرم.»
۶. سیستم پیامک یادآوری یا فاکتور آنلاین داشته باش
خیلی وقتها مشتری میگه «اوکی تا دقایقی دیگه سفارش میدم»، ولی بعد یادش میره یا کلاً منصرف میشه.
اگر فاکتور آنلاین براش بفرستی یا پیامک یادآوری بدی، احتمال برگشتش بالاتر میره.
۷. فروشینو؛ ابزاری برای مدیریت خرید اینستاگرامی
حالا که روشهای پاسخ به مشتری رو یاد گرفتی، ممکنه برات سوال بشه که چطور این همه سفارش رو پیگیری کنم یا لینک خرید چطوری درست کنم؟
اینجاست که فروشینو به کمک میآد و کار رو راحت میکنه:
- لینک خرید اختصاصی: دیگه لازم نیست شماره کارت بدی و منتظر باشی فیش بفرستن. با فروشینو میتونی برای هر محصول لینک اختصاصی خرید درست کنی و براشون توی دایرکت بفرستی. مشتری مستقیم وارد صفحه پرداخت میشه.
- فاکتور آنلاین: وقتی مشتری سفارش داد، فروشینو یه فاکتور حرفهای صادر میکنه که مشخصات کالا و مبلغ رو داره. این فاکتور حس اعتماد ایجاد میکنه.
- پیامک اطلاعرسانی: از لحظه ثبت سفارش تا ارسال کالا، همه چیز به مشتری اطلاع داده میشه که خیالش راحت باشه.
- مدیریت موجودی و سفارش: همه سفارشا رو میتونی توی یه پنل ببینی و موجودی محصولات رو بدون دردسر کم و زیاد کنی. دیگه با دفتر و کاغذ و فیش کارت به کارت درگیر نیستی.
- گزارشهای مالی: آخرش میتونی ببینی کدوم محصول بیشتر فروخته شده، کدوم تبلیغ بهتر جواب داده و سودت چقدره.

نمونه پیامهای حرفهای برای دایرکت
پیام اول خوشآمدگویی و معرفی
«سلام، روزتون بخیر. ممنون از اینکه پیام دادید. خوشحال میشم راهنماییتون کنم تا بهترین انتخاب رو داشته باشید. چه محصولی مد نظرتونه؟»
جواب به مشتری مردد درباره قیمت
«قیمت این کیف ۲۸۰ هزار تومنه. جنس چرم مصنوعی درجه یک داره و طراحی منحصر به فردش رو طراحهای داخلی انجام دادن. اگه بخواید تا امروز سفارش بدید، ارسالش رایگانه. به نظرتون مناسب میآد؟»
توضیح روش خرید
«لینک خرید اختصاصی رو همین الان براتون میفرستم. فقط کافیه روش کلیک کنید، سفارشتون رو ثبت کنید و بعد به صورت آنلاین پرداخت کنید. اگر سوالی داشتید، همینجا بگید، در خدمتتون هستم.»
یادآوری به مشتریی که جواب نداده
«سلام مجدد. دیروز درباره کفش تابستونه سوال کردید. اگه هنوز قصد خرید دارید، بگید تا براتون ثبت کنم. ممکنه موجودیش تا فردا تمام بشه. اگه نظری هم داشتید خوشحال میشم بگید.»
جمعبندی
برای اینکه دایرکتهای اینستاگرامت به فروش منجر بشه:
- سریع و محترمانه جواب بده تا مشتری حس خوبی بگیره.
- اطلاعات کافی و شفاف ارائه بده درباره قیمت، جنس و روش خرید.
- حس فوریت یا تخفیف محدود درست کن که مشتری زودتر تصمیم بگیره.
- از پیامک یادآوری استفاده کن که اگه مشتری نیمهراه رها کرد، دوباره بهش یادآوری کنی.
- در نهایت، با فروشینو میتونی لینک خرید اختصاصی درست کنی، فاکتور آنلاین بفرستی و گزارش فروش بگیری تا همه کارها رو راحت کنی.
اگه از همین الآن شروع کنی و چند نکته مهم رو توی دایرکت رعایت کنی، مطمئن باش فروش اینستاگرامت رشد قابل توجهی خواهد داشت.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.