foroushino-logo
foroushino-title
صفحه اصلیدانلوددرباره ماوبلاگ

تماس با فروشینو

07191007878

دانلود فروشینو

ارتباط با ما

07191007878
[email protected]

دسترسی سریع

  • خانه
  • دانلود
  • درباره ما
  • وبلاگ

دانلود

شما میتوانید با کلیک بر روی دکمه زیر فروشینو را دانلود کنید.دانلود فروشینو
foroushinoتمامی حقوق برای فروشینو محفوظ است | 1403
logo-samandehi
enamad

دسته بندی ها

فروشینو نیوز
مطالب آموزشی
دیجیتال مارکتینگ
فروش در اینستاگرام
رشد و توسعه کسب و کار
ترفندها و آموزش های کاربردی
راهکارهای افزایش فروش آنلاین
راه اندازی و مدیریت کسب و کار

دریافت اپلیکیشن فروشینو برای تمامی پلتفرم ها

همین حالا فروشت رو اتوماتیک کن!

دسته بندی ها

رشد و توسعه کسب و کار
ترفندها و آموزش های کاربردی
راهکارهای افزایش فروش آنلاین
بهترین روش‌های ارسال برای فروشگاه اینترنتی

بهترین روش‌های ارسال برای فروشگاه اینترنتی

رشد و توسعه کسب و کار | زمان مطالعه ۵ دقیقه

نویسنده: زهرا قاسمی1403-11-10

این روزا خرید اینترنتی دیگه یه چیز عجیب‌غریب نیست و اکثرمون دست‌کم یه بار از فروشگاه‌های اینترنتی خرید کردیم. اما وقتی صحبت از فروشگاه اینترنتی می‌شه، یه موضوع خیلی مهم میاد وسط: چجوری کالا رو به دست مشتری برسونیم؟
اگه تجربه‌ی خرید اینترنتی داشته باشین، می‌دونین که به‌عنوان یه فروشنده‌ی اینترنتی، خیلی مهمه که روشی درست و حسابی برای ارسال کالا انتخاب کنین. توی این مقاله می‌خوام روش‌های مختلف ارسال رو براتون توضیح بدم و مزایا و معایب هر کدوم رو هم بگم. اینجوری می‌تونین بهترین تصمیم رو برای فروشگاه خودتون بگیرین و رضایت مشتریاتون رو هم حسابی بالا ببرین.

۱. چرا روش ارسال کالا این‌قدر مهمه؟

  1. رضایت مشتری:
    اگه محصولی که مشتری سفارش داده، سریع و سالم به دستش برسه، احتمال اینکه ازتون دوباره خرید کنه یا دوستاشو معرفی کنه، خیلی بیشتره. اما اگه تأخیر پیش بیاد یا بسته توی راه خراب بشه، مشتری ممکنه کلاً بی‌خیال خرید اینترنتی از فروشگاه شما بشه.

  2. صرفه‌جویی در هزینه‌ها:
    روش ارسال خوب، می‌تونه هزینه‌های فروشگاه رو بیاره پایین. بعضی فروشگاه‌ها ممکنه با پست دولتی یا یه شرکت خصوصی قرارداد ببندن و تخفیف عمده بگیرن. اینطوری هزینه‌ی نهایی حمل‌ونقل کم‌تر می‌شه. از اون طرف اگه روش اشتباهی انتخاب کنین، شاید مجبور شین هزینه‌های اضافی بدین و حتی سودتونو از دست بدین.

  3. رقابت با بقیه فروشگاه‌ها:
    بازار فروشگاه‌های اینترنتی پر از رقیبه. یکی از چیزایی که باعث می‌شه مشتری سراغ شما بیاد، سرعت و نحوه‌ی تحویل سفارشه. اگه روش‌های تحویل جذاب و متنوع داشته باشین، یه قدم از رقباتون جلو می‌زنین.

۲. روش‌های مختلف ارسال کالا

۱. پست دولتی (شرکت پست ایران)

قدیمی‌ترین و شاید شناخته‌شده‌ترین روش ارسال کالا همینه. با شرکت پست می‌تونین بسته‌تونو به هر جای ایران بفرستین. پوششش تقریباً همه‌جارو شامل می‌شه و هزینه‌هاشم نسبتاً اقتصادیه.

  • مزایا: دسترسی به تمام نقاط کشور، هزینه‌ی مناسب، آشنایی همه مردم با این سیستم.
  • معایب: گاهی دیر رسیدن بسته‌ها، بعضی وقتا پیگیری نه‌چندان دقیق مرسوله، پیچیدگی‌های اداری.

اگه تازه فروشگاه اینترنتی راه انداختین و سرمایه‌ی زیادی ندارین، این روش براتون می‌تونه مناسب باشه. ضمن اینکه برای شهرای دورافتاده هم جواب می‌ده.

۲. شرکت‌های خصوصی پست سریع

اگه مشتریا عجله داشته باشن یا کالایی که می‌فروشین گرون‌قیمته و باید با احتیاط بیشتری جابه‌جا شه، شرکت‌های خصوصی مثل تیپاکس، چاپار، ماهکس و... گزینه‌های خیلی خوبی هستن.

  • مزایا: زمان تحویل کمتر، سامانه‌ی رهگیری قوی‌تر، خدمات درب‌به‌درب.
  • معایب: هزینه‌ی بیشتر از پست دولتی، لزوم عقد قرارداد یا داشتن حجم سفارش مناسب برای گرفتن تخفیف.

فروشگاه‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا معمولاً با این شرکتا همکاری دارن و مشتری‌ها هم می‌تونن بسته‌هاشون رو راحت‌تر رهگیری کنن.

۳. پیک موتوری درون‌شهری

اگه فروشگاهتون روی مشتریای یه شهر خاص تمرکز داره، مخصوصاً شهرای بزرگی مثل تهران، اصفهان، مشهد و...، پیک موتوری یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای تحویل سفارشه.

  • مزایا: تحویل فوری (حتی چندساعته)، امکان پرداخت در محل، مناسب برای بسته‌های کوچیک و سبک.
  • معایب: محدودیت در حمل کالاهای بزرگ و سنگین، نوسانات قیمتی بسته به ترافیک یا مسافت.

این روش برای رستوران‌ها یا فروشنده‌هایی که محصولات فاسدشدنی دارن، خیلی کار راه‌اندازه.


ارسال کالا با پست یا پیک

۳. چه عواملی تو انتخاب روش ارسال تاثیر داره؟

  1. نوع محصول:
    کالای شکستنی، غذا یا دارو که فاسد می‌شه، کالاهای گران‌قیمت، هر کدوم نیاز دارن با روش خاصی ارسال شن. مثلاً کالاهای گرون بهتره با بیمه‌ی حمل‌ونقل ارسال بشه یا خوراکی‌ها باید تو یه بازه‌ی زمانی کوتاه برسه دست مشتری.

  2. محدوده‌ی جغرافیایی مشتری‌ها:
    اگه کل ایران رو پوشش می‌دین، باید روشی انتخاب کنین که بتونه به شهرای مختلف خدمات بده. اما اگه فقط تمرکزتون روی یه شهره، پیک موتوری یا ناوگان اختصاصی شاید بهتر باشه.

  3. سرعت تحویل:
    بعضیا می‌خوان سفارششون رو همون روز یا فرداش تحویل بگیرن و حاضرن هزینه‌ی بیشتری هم بدن. بعضی مشتریا هم چنان عجله ندارن و دنبال ارسال ارزون‌تری هستن. پس بهتره تو فروشگاهتون گزینه‌های مختلفی رو بذارین تا مشتری خودش انتخاب کنه.

  4. هزینه‌ی ارسال و بودجه فروشگاه:
    اگه سرمایه‌ی زیادی ندارین یا تازه کارید، شاید بهتر باشه با پست یا شرکتای خصوصی قرارداد بسته و سرویس ساده‌تری ارائه بدین. اگه فروش بالایی دارین و پول کافی تو جیبتون هست، می‌تونین دنبال ناوگان اختصاصی یا همکاری گسترده‌تر با شرکتای لجستیکی باشین تا خدمات بهتری ارائه بدین.

۴. بسته‌بندی و آماده‌سازی سفارش چطوری باشه؟

  1. بسته‌بندی محکم و ایمن:
    هر چقدر بسته‌بندیتون باکیفیت‌تر باشه، احتمال آسیب دیدن کالا کمتره. از کارتن‌های ضخیم، نایلون‌های حباب‌دار، چسب باکیفیت و پُرکننده (مثل کاغذ خوردشده یا فوم) استفاده کنین. همچنین اگه کالا شکستنیه، روش با برچسب مشخص کنین.

  2. اطلاعات روی بسته:
    حتماً آدرس فرستنده و گیرنده، شماره تماس، کد رهگیری و هرچی لازمه روی بسته بنویسین یا بچسبونین. اگه کالایی شرایط خاصی داره (مثلاً «حساس به ضربه» یا «شکستنی») هم برچسب مخصوصش رو بزنید.

  3. مدیریت انبار:
    اگه انبار شلوغ دارین، حتماً سعی کنین از یه سیستم انبار داری هوشمند استفاده کنید. این‌جوری سفارشات زودتر و راحت‌تر آماده می‌شه و اشتباه کمتری رخ می‌ده. هم‌چنین مطمئن شید موجودی سایت با موجودی واقعی انبارتون هماهنگه تا مشتری چیزی رو سفارش نده که تموم شده باشه.

۵. مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری هزینه ارسال

  1. ارسال رایگان:
    بعضی فروشگاه‌ها می‌گن «اگه مبلغ خرید بالای یه عدد مشخص باشه، ارسال رایگانه». این روش مشتری رو تشویق می‌کنه که بیشتر خرید کنه. ولی باید حواستون باشه که هزینه‌ی ارسال مجانی از جیبتون نره و سودتون رو منفی نکنه. گاهی هزینه‌ی ارسال رو روی قیمت محصول می‌کشن تا در عمل، مشتری هزینه‌ی پنهان رو پرداخت کنه.

  2. هزینه‌ی ثابت:
    تو این حالت، بدون توجه به وزن یا حجم کالا، هزینه‌ی یکسانی برای ارسال می‌گیرین. مثلاً می‌گین هر سفارشی یه مبلغ مشخص هزینه‌ی ارسال داره. البته این روش برای فروشگاه‌هایی که تنوع کالای زیادی ندارن یا وزن و سایز کالاهاشون خیلی متفاوت نیست، مناسب‌تره.

  3. محاسبه‌ی هزینه بر اساس وزن یا مقصد:
    بعضی فروشگاه‌ها (به‌خصوص اونا که با پست یا تیپاکس قرارداد دارن) سیستمشون جوریه که مشتری با وارد کردن وزن یا آدرس، هزینه‌ی دقیق پست رو می‌بینه. این شاید منصفانه‌تر باشه، اما کمی پیچیده‌تره و ممکنه مشتریای عجول رو خسته کنه.

۶. امکان رهگیری سفارش

هیچ‌کس دوست نداره ندونه بسته‌اش کجاست. اگه سیستمی داشته باشین که مشتری بتونه به‌صورت اینترنتی یا از راه پیامک بسته‌اشو دنبال کنه، حس اعتمادش به شما بیشتر می‌شه.

  • اگه با پست دولتی کار می‌کنین، کد رهگیری بدین تا مشتری بتونه از سایت پست وضعیت بسته‌اشو ببینه.
  • اگه با شرکت خصوصی همکاری می‌کنین، معمولاً خودشون سامانه‌ی رهگیری دارن. کافیه کد رهگیری رو در اختیار مشتری بذارین.
  • اگه ناوگان اختصاصی دارین، می‌تونین با فرستادن پیامک‌هایی مثل «سفارش شما تحویل پیک شد» یا «سفارش شما تا یک ساعت دیگه می‌رسه» مشتری رو در جریان بذارین.

این کار هم باعث رضایت بیشتر مشتری می‌شه، هم از تماس‌های مکرر برای «بسته‌ی من کجاست؟» جلوگیری می‌کنه.

۷. پایش و بهبود مستمر

روش ارسال کالایی که امروز انتخاب می‌کنین، شاید یه سال دیگه براتون مناسب نباشه. چون حجم سفارشات، نیاز مشتری‌ها یا حتی شرایط اقتصادی می‌تونه تغییر کنه. بهتره هر چند وقت یه‌بار عملکرد روش‌های ارسال رو چک کنین:

  • میانگین زمان تحویل: چقدر طول می‌کشه بسته از شما به دست مشتری برسه؟
  • درصد مرسولات آسیب‌دیده: چند تا بسته توی راه خراب می‌شه؟
  • هزینه‌ی متوسط ارسال: با توجه به تعداد سفارشات و مبلغی که از مشتری می‌گیرین، آیا ضرر یا سودی دارین؟
  • بازخورد مشتری: مشتریا در نظرات یا پشتیبانی چی می‌گن؟ راضی‌ان یا شاکی؟

با بررسی اینا می‌تونین تصمیم بگیرین که شرکت حمل‌ونقل رو عوض کنین یا ناوگان اختصاصی بگیرین یا حتی سیاست قیمت‌گذاری ارسال رو تغییر بدین. بازار و سلیقه‌ی مشتری همواره در حال تغییره و باید خودتونو با شرایط جدید وفق بدین.

۸. انتخاب روش‌های ارسال مختلف در فروشینو

اگه می‌خواین یه فروشگاه اینترنتی داشته باشین که بتونه نیازهای مختلف مشتریارو از نظر روش ارسال برآورده کنه، فروشینو با امکاناتی که داره کمکتون می‌کنه تا انتخاب‌های گوناگون رو در اختیار خریداران بذارین. تو فروشینو می‌تونین بسته به سلیقه‌ی خودتون و نوع کالاهایی که می‌فروشین، چند روش ارسال رو فعال کنین تا مشتریا موقع خرید، راحت بتونن یکی رو انتخاب کنن.

  1. با فروشینو می‌تونین هر تغییری که تو مرحله‌ی آماده‌سازی و ارسال رخ می‌ده، به اطلاع مشتری برسونید.
  2. مشتریا می‌تونن از بین روش‌های مختلف ارسال که شما تعریف کردین (مثلاً پست دولتی یا شرکت خصوصی) یکی رو انتخاب کنن و هزینه‌ی نهایی رو همون موقع ببینن.
  3. ارسال پیامک‌های مرحله‌ای در فروشینو کمک می‌کنه تا خریدار بدونه سفارشش کی بسته‌بندی شده و چه زمانی تحویل پیک یا شرکت حمل‌ونقل می‌شه.
  4. با فعال کردن گزینه‌های متنوع ارسال در پنل فروشینو، رضایت مشتریا رو بالا ببرین و خیال خودتونم از بابت مدیریت راحت سفارش‌ها راحت کنین.


    انتخاب روش های ارسال مختلف با فروشینو

 جمع‌بندی پایانی

همیشه یادتون باشه که بسته‌بندی حرفه‌ای و ایمن، رهگیری راحت مرسوله، پشتیبانی قوی، و داشتن یه سیاست شفاف برای مرجوعی کالا، همگی کمک می‌کنن تجربه‌ی خرید مشتری‌ها عالی بشه و دفعه‌ی بعدم بیان سراغ شما. مهمه که بعد از مدتی عملکرد روش‌های ارسال و کیفیتشون رو زیر ذره‌بین بذارین و اگه لازم شد، تغییر ایجاد کنین. بازار عوض می‌شه، ذائقه‌ی مشتریا عوض می‌شه و روش‌های تازه‌ای میان؛ شما هم باید همگام با این تغییرات پیش برین.

در نهایت، مشتری دنبال تجربه‌ی خریدی راحته: دوست داره سفارش آسون ثبت کنه، سریع تحویل بگیره و مطمئن باشه اگه مشکلی پیش اومد، دستش به جایی بنده. اگه بتونین این حس رو بهش بدین، هم رضایتش رو جلب کردین، هم خودتون یه قدم جلو افتادین. پس روی بخش ارسال کالا وقت و انرژی بذارین و مطمئن باشین که این سرمایه‌گذاری، تو بلندمدت برگشت خوبی براتون داره.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.

پیشنهادهای فروشینو

صفر تا صد پیج کاری اینستاگرام
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 3 دقیقه
صفر تا صد پیج کاری اینستاگرام
نویسنده: وحید حیدری1403-10-05
صفر تا صد راه‌ اندازی آنلاین شاپ
رشد و توسعه کسب و کار | زمان مطالعه ۸ دقیقه
صفر تا صد راه‌ اندازی آنلاین شاپ
نویسنده: زهرا قاسمی1403-09-21
جملات طلایی برای جذب مشتری در اینستاگرام
ترفندها و آموزش های کاربردی | زمان مطالعه ۷ دقیقه
جملات طلایی برای جذب مشتری در اینستاگرام
نویسنده: وحید حیدری1403-10-03
صفر تا صد پیج کاری اینستاگرام
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 3 دقیقه
صفر تا صد پیج کاری اینستاگرام
نویسنده: وحید حیدری1403-10-05
صفر تا صد راه‌ اندازی آنلاین شاپ
رشد و توسعه کسب و کار | زمان مطالعه ۸ دقیقه
صفر تا صد راه‌ اندازی آنلاین شاپ
نویسنده: زهرا قاسمی1403-09-21
جملات طلایی برای جذب مشتری در اینستاگرام
ترفندها و آموزش های کاربردی | زمان مطالعه ۷ دقیقه
جملات طلایی برای جذب مشتری در اینستاگرام
نویسنده: وحید حیدری1403-10-03