دسته بندی ها

انلاین شاپ لوازم بهداشتی از راه اندازی تا کسب اولین درامد
راه اندازی و مدیریت کسب و کار | زمان مطالعه 3 دقیقه
شاید همین حالا داری توی ذهن خودت میگی «لوازم بهداشتی انقدر تنوع داره، چطور باید شروع کنم؟ چند تا محصول باید بخرم؟ مجوز لازمه یا نه؟» نگران نباش. توی این پست قدم به قدم بررسی میکنیم چطوری میشه یه آنلاینشاپ لوازم بهداشتی راه انداخت، از سرمایه اولیه گرفته تا ترفندهای بازاریابی. آخرش هم میبینی که چرا یه سیستم مثل فروشینو میتونه کلِ مدیریت سفارش و پرداخت رو برات آسون کنه.
1. چرا بازار لوازم بهداشتی؟
نیاز همیشگی
واقعاً کی میتونه از شامپو، صابون، کرم دست و صورت، مسواک و خمیردندان بینیاز باشه؟ لوازم بهداشتی همیشه تقاضا داره.
تنوع بالا
از محصولات روزمره گرفته تا محصولات تخصصی مثل کرم ضدچروک یا تونرهای مراقبت پوستی، تنوع در این بازار همیشگیه. این یعنی میتونی سبد متنوعی بچینی تا سلیقههای مختلف رو پوشش بدی.
رشد آگاهی مردم درباره مراقبت
این روزا همه به دنبال محصول سالم، ارگانیک یا برندهای جدید هستن. پس یه بازار روبهرشد محسوب میشه و اگه حرفهای کار کنی، میتونی سود خوبی بگیری.

2. سرمایه اولیه چقدر میخواد؟
بسته به اینکه بخوای با چند محصول شروع کنی، سرمایه میتونه متغیر باشه. اما میشه گفت با رقم ۲ تا ۵ میلیون تومان هم میتونی چند مدل شامپو، صابون، کرم پایه و چند قلم محصول ساده بخری و استارت بزنی. اگه تنوع بیشتری بخوای یا برندهای گرون انتخاب کنی، سرمایه بالاتر میره. همچنین میتونی به صورت سفارشی (همکاری در فروش) کار کنی که سرمایه نقدی کمتری لازم داره:
خرید عمده یا خرید کم تعداد
-
اگر عمده بخری، حاشیه سود بهتره ولی باید موجودی زیادی بگیری.
-
اگه کم بخری، ممکنه قیمت واحد کمی بالاتر بره ولی ریسک انبارداری و خواب پول کمتره.
همکاری با تأمینکننده
-
بعضی تأمینکنندهها هستن که اجازه میدن بدون اینکه کل انبار رو بخری، سفارشو مستقیماً از طرف تو ارسال کنن.
-
این طوری سرمایهات صرف خرید زیاد نمیشه.
3. مجوز و مسائل بهداشتی
برخی لوازم بهداشتی نیاز به مجوزهای سازمان غذا و دارو داره. اگه محصول خارجی وارد میکنی یا محصول آرایشی-بهداشتی خاص میفروشی، بهتره با مقررات آشنا باشی. البته خیلی از فروشگاههای کوچیک با فروش محصولات تاییدشده برندهای معتبر، مشکل زیادی ندارن. اما توصیه میشه همیشه اطلاعات محصول راجع به تاریخ انقضا و اصالت کالا رو شفاف بنویسی.

4. انتخاب محصولات پرفروش
۴.۱ محصولات روزمره
شامپو، صابون، خمیردندان، کرم دست و صورت از اون چیزاییه که تکرار خریدش زیاده. اگه بتونی برندهای خوبی داشته باشی، مشتری دوباره برمیگرده.
۴.۲ محصولات تخصصی یا نیش
کرمهای ضدجوش، ماسکهای صورت خاص، محصولات ارگانیک، یا گیاهی. حاشیه سود ممکنه بالاتر باشه و مشتری خاص داره. باید تبلیغات تخصصیتر هم بکنی.
۴.۳ محصولات مکمل
اگر برای شوینده مو محصول داری، میتونی ماسک مو یا سرم مو هم کنارش پیشنهاد بدی. این کار هم سبد خرید مشتری رو بزرگتر میکنه، هم حس راهنمایی خوب میده.
5. بازاریابی و تبلیغات
۵.۱ تولید محتوای آموزشی
خیلی از مردم نمیدونن چطوری باید از ماسک صورت استفاده کنن یا چرا فلان شوینده برای پوست چرب خوبه. اگه محتوای آموزشی بسازی، مخاطب اعتماد میکنه که واقعاً بهداشتی و مراقبتی بلدی.
۵.۲ همکاری با اینفلوئنسرهای زیبایی یا مامانبلاگرها
اینفلوئنسرهای حوزه زیبایی زیادن. اگه بودجهٔ کم داری، میتونی با میکرواینفلوئنسرها همکاری کنی که هزینهشون کمتره ولی مخاطب هدفمند دارن.
۵.۳ استفاده از ریلز
ویدیوهای «قبل و بعد» استفاده از یک محصول، یا نمایش بافت یک کرم و حسش روی پوست، میتونه در چند ثانیه مخاطب رو مجذوب کنه. این محتوا وایرال شدنش راحتتره.
۵.۴ تخفیفهای دورهای یا پک های بهداشتی
مثلاً یه پکیج شامپو، ماسک مو و روغن مو بذار که اگه باهم بخرن ارزونتر باشه. مردم حس میکنن خرید باارزش بیشتری دارن.
6. بستهبندی و ارسال
لوازم بهداشتی معمولاً بستهبندی جذاب دارن، ولی باید مراقب تاریخ انقضا و آسیبندیدن محصول باشی. پیشنهاد میشه رو بسته قید کنی «محصول شکننده نیست ولی در معرض گرمای شدید یا نور خورشید قرار نگیرد».
۶.۱ بستهبندی شیک
دو تا فاکتور مهمه: محافظت از محصول و زیبایی ظاهری برای مشتری. یه کارت تشکر هم روش بذاری حس خوبی القا میکنه.
۶.۲ شرکتهای پستی یا پیک
باید راهی برای ارسال پیدا کنی که بهصرفه و سریع باشه. مشتریهای محصولات بهداشتی شاید روزها منتظر نمونن. سعی کن پیکهای آنلاینی مثل الوپیک یا اسنپباکس هم داشته باشی برای ارسال شهری سریع.

7. استفاده از فروشینو: مدیریت راحت سفارش و پرداخت
حالا مشکل بعدی: «چطوری سفارش ثبت کنم، چطوری پول رو بگیرم و فاکتور بدم؟» فروشینو رو برای همین میخوایم:
-
لینک خرید اختصاصی
دیگه نیاز به شماره کارت نداری. مشتری مستقیم از طریق لینکی خریدی که میفرستی، توی درگاه امن پرداخت میکنه. -
صدور فاکتور آنلاین
لوازم بهداشتی گاهی گرونقیمته، فاکتور آنلاین باعث میشه مشتری مطمئن باشه از یه فروشگاه حرفهای خریده. -
مدیریت موجودی
اگر انواع شامپو و کرم تو انبار داری، فروشینو لحظهای نشون میده چقدر از هر محصول باقی مونده. از فروش کالای ناموجود جلوگیری میشه و مشتری خشمگین نمیشه. -
پیامک اطلاعرسانی
به محض ثبت خرید، یه پیامک برای مشتری میره. حس خوبی داره که بدونه سفارشش ثبت شده. -
وبسایت فروشگاهی
اگه دوست داری فراتر از اینستاگرام باشی، فروشینو امکان ساخت وب سایت هم میده تا محصولاتت رو یهجا درج کنی و فروش رو مرتب جلو ببری.

8. سود و درآمد احتمالی چطوره؟
-
حاشیه سود: بسته به اینکه از کجا تأمین کنی (مستقیم از تولیدکننده یا واردکننده)، حاشیه سود از ۱۵ تا ۵۰ درصد متفاوته. محصولات خارجی معروف گرونن ولی رقابت بالاست؛ محصولات داخلی ارزونترن ولی میتونی با تبلیغات مناسب بفروشی و سود بدی هم نداری.
-
تکرار خرید: معمولاً کرمها، شامپوها و شویندهها تموم میشه و مشتری دوباره خرید میکنه. این تکرار یعنی درآمد پایدارتری نسبت به محصولاتی که سالی یه بار میخرن.
9. چالشهای احتمالی
-
مرجوعی به خاطر حساسیت پوستی یا نارضایتی
باید حواست باشه محصولی که میدی تأییدیه و کیفیت داشته باشه. اطلاعات ترکیبات رو واضح بنویسی. -
مجوزها
اگه محصول رسمی میفروشی، باید مطمئن باشی برچسب اصالت یا مجوز بهداشت داره. اگه محصول دستساز درست میکنی، باید مراقب باشی مشکلی برای پوست افراد پیش نیاد. -
تاریخ انقضا
لوازم بهداشتی تاریخ دارن؛ مراقب باش اجناس تاریخگذشته رو به اشتباه نفروشی وگرنه اعتبارت خدشهدار میشه.
10. جمعبندی
راهاندازی یه آنلاینشاپ لوازم بهداشتی در نگاه اول شاید ریسک نشون بده (مثلاً تاریخ انقضا یا حساسیت)، ولی اگر کیفیت محصولات و اطلاعات درست رو ارائه بدی، میتونی درآمد خوبی بسازی. بازاره لوازم بهداشتی پرمخاطبه، چون همه از شامپو، صابون یا کرم روزانه استفاده میکنن. اگه یه سیستم منسجم مثل فروشینو داشته باشی که لینک پرداخت اختصاصی و صدور فاکتور آنلاین بده، مشتری راحت خرید میکنه و حاشیه خطا پایین میاد. مدیریت موجودی هم تکلیف انبارتو مشخص میکنه و پیامک اطلاعرسانی بعد از خرید حس اطمینان میده.
در کل، بازار لوازم بهداشتی خوبه چون محصولاتش مصرفیه و مشتریت احتمالاً دوباره برمیگرده. با یه سرمایه محدود میشه شروع کنی؛ یه کم خرید عمده یا همکاری در فروش. بعدش محتوا بسازی، اینفلوئنسرها رو درگیر کنی یا روشهای ساده تبلیغاتی داشته باشی. اگه کیفیت کارت بالا باشه، بوی موفقیتت رو هم خودت حس میکنی، هم مشتریا.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.