دسته بندی ها

تحلیل بازار خریدهای نوروزی؛ چطور توی این فصل بیشترین سود رو ببری؟
فروشینو نیوز | زمان مطالعه ۵ دقیقه
نوروز یکی از پرفروشترین فصلهای خرید توی ایرانه و فروشگاههای اینترنتی میتونن از این فرصت برای چند برابر کردن سودشون استفاده کنن. مردم توی این دوره بهدنبال خرید پوشاک، لوازم آرایشی، خوراکی، هدایا و وسایل خونه هستن و فروشندههایی که بتونن هوشمندانه وارد این موج بشن، سهم بزرگی از بازار رو بهدست میارن. اما چطور میشه از این فرصت بیشترین استفاده رو کرد و سود رو به حداکثر رسوند؟ توی این مقاله الگوی خرید مردم در نوروز رو بررسی میکنیم و استراتژیهای افزایش فروش در این بازه رو یاد میگیریم.
۱. چرا بازار خرید نوروزی اینقدر مهمه؟
نوروز یه فصل خاص برای خرید محسوب میشه، چون مردم به دلایل مختلفی دنبال خرید بیشتر هستن:
- خرید سال نو؛ همه میخوان برای خودشون و خانوادشون لباس، وسایل جدید و حتی خوراکیهای خاص بخرن.
- هدیه دادن؛ بسیاری از افراد برای عزیزانشون هدیه میخرن.
- تجدید دکوراسیون و تغییرات در خانه؛ بازار فروش وسایل دکوری، فرش، لوازم آشپزخانه و اکسسوریهای جدید داغه.
- برنامهریزی برای سفر و تعطیلات؛ تجهیزات سفر، چمدان و لوازم موردنیاز برای مسافرت تقاضای زیادی داره.
اینجا هم فروشگاههای فیزیکی و هم آنلاین وارد رقابت میشن و کسبوکارهایی که برنامهریزی درستی داشته باشن، میتونن از این بازار بهترین استفاده رو ببرن.
۲. چه محصولاتی در نوروز بیشترین فروش رو دارن؟
برای اینکه بیشترین سود رو از فروش نوروزی ببری، باید بدونی چه محصولاتی در این بازه بیشترین تقاضا رو دارن. توی این فصل، محصولات زیر پرطرفدارترن:
۲.۱. پوشاک و اکسسوری
لباس نو یکی از اولین خریدهایی هست که مردم برای نوروز انجام میدن. از مانتو و شلوار گرفته تا کفش و کیف، همهچیز توی این فصل فروش بیشتری داره.
۲.۲. لوازم آرایشی و بهداشتی
محصولات آرایشی مثل کرمهای مراقبت از پوست، لوازم آرایش و عطر و ادکلن جزو پرفروشترین کالاها در نوروز هستن. خیلیها به فکر تغییر ظاهرشون برای سال جدید هستن.
۲.۳. خوراکیهای نوروزی
تنقلات، آجیل، شیرینی، چایهای خاص، قهوه و شکلات توی این فصل تقاضای بالایی دارن، چون همه میخوان سفرهی پذیراییشون رو برای مهمونها پر و متنوع کنن.
۲.۴. لوازم دکوراسیون و خانه
خیلی از خانوادهها برای سال نو تغییراتی توی خونهشون انجام میدن؛ مثل خرید فرش، کوسن، رومیزی، وسایل دکوری، گلدان و حتی وسایل آشپزخانه.
۲.۵. هدایا و بستههای ویژه
هدیه دادن یکی از سنتهای نوروزی هست و مردم بهدنبال کادوهای خاص و شیک میگردن. پکهای هدیه آماده یا محصولات خاصی مثل عطر، کتاب و اکسسوریهای خاص فروش بالایی دارن.
۳. چطور توی این فصل بیشترین سود رو ببری؟
حالا که فهمیدی مردم دنبال چی هستن، وقتشه که بفهمی چطور باید فروشگاهتو برای این دوره آماده کنی و از موج خرید نوروزی بیشترین سود رو ببری.
۳.۱. پیشنهادهای ویژه و تخفیفهای نوروزی بده
مشتریها عاشق تخفیفهای نوروزی هستن و وقتی ببینن یه محصول برای مدت محدودی تخفیف داره، سریعتر خرید میکنن. ایدههایی که میتونی استفاده کنی:
- تخفیفهای پلهای؛ مثلاً "۲۰٪ تخفیف برای خرید بالای ۵۰۰ هزار تومان"
- تخفیف برای خرید دوم؛ مثلاً "۲۰٪ تخفیف روی محصول دوم"
- باندلهای ویژه؛ مثل "پک ویژه نوروز؛ ۳ تا بخر، یکی رایگان ببر"
۳.۲. کمپین تبلیغاتی نوروزی راه بنداز
برای اینکه دیده بشی، باید یه کمپین تبلیغاتی نوروزی اجرا کنی. روشهای تبلیغات مؤثر در این دوره:
- استفاده از تبلیغات در اینستاگرام (استوری، پست، تبلیغات اسپانسری)
- همکاری با اینفلوئنسرها برای معرفی محصولات ویژه نوروز
- اجرای کمپین ایمیلی یا پیامکی با پیشنهادهای ویژه برای مشتریان قدیمی
۳.۳. فروش چندکاناله داشته باش
فقط به سایت یا پیج اینستاگرامت متکی نباش! محصولاتتو روی پلتفرمهایی مثل دیجیکالا، ترب، باسلام و دیوار هم بذار تا بیشتر دیده بشی. با این کار مشتریهایی که اونجا دنبال محصول میگردن هم جذب فروشگاهت میشن.
۳.۴. ارسال سریع و مطمئن داشته باش
مشتریهایی که برای نوروز خرید میکنن، میخوان محصولاتشون زودتر به دستشون برسه. پس اگه بتونی ارسال سریعتر و رهگیری دقیق سفارش رو ارائه بدی، امتیاز بزرگی خواهی داشت. چند نکته مهم:
- همکاری با پیک موتوری برای ارسال سریع توی شهرهای بزرگ
- ارائه گزینههای ارسال فوری و پرداخت درب منزل
- اطلاعرسانی وضعیت سفارش از طریق پیامک برای جلب اعتماد مشتری
فروشینو چی کار میکنه؟ با فروشینو میتونی سفارشاتتو سریعتر مدیریت کنی و پیامکهای اطلاعرسانی خودکار برای مشتریات بفرستی. این باعث میشه تجربه خرید بهتری داشته باشن و فروشگاهت رو به بقیه معرفی کنن.
۳.۵. موجودی محصولاتت رو کنترل کن
یکی از مشکلاتی که خیلی از فروشندهها توی شب عید باهاش مواجه میشن، اینه که موجودی بعضی محصولات تموم میشه و نمیتونن به موقع جایگزین کنن. پس از قبل برنامهریزی کن و مطمئن شو که:
- از محصولات پرفروش به اندازه کافی در انبار داری
- سیستم مدیریت موجودی دقیقی استفاده میکنی تا قبل از اتمام کالا، تأمینکننده رو در جریان بذاری
۳.۶. تجربه خرید مشتری رو بهتر کن
هرچی تجربه خرید مشتری بهتر باشه، احتمال خرید مجددش و معرفی فروشگاهت به دیگران بیشتره. توی این فصل باید روی موارد زیر تمرکز کنی:
- طراحی سایت یا صفحه اینستاگرامت رو نوروزی کن تا حس حال سال نو رو القا کنه.
- گزینههایی مثل بستهبندی کادویی و پیام تبریک سفارشی رو به خدماتت اضافه کن.
- روی پشتیبانی قویتر کار کن و سوالات مشتریها رو سریع جواب بده.
۳.۷. تبلیغات هدفمند برای محصولات پرفروش داشته باش
حالا که میدونی چه محصولاتی بیشتر فروخته میشن، بودجه تبلیغاتتو روی همونا متمرکز کن. مثلاً اگه فروش پوشاک داری، تبلیغات اینستاگرام رو روی استوریهای مربوط به مد و فشن اجرا کن.
جمعبندی؛ چطور توی نوروز سود بیشتری ببری؟
نوروز بهترین فرصته برای افزایش فروش و جذب مشتریهای جدید، اما فقط فروشندههایی موفق میشن که بتونن بهدرستی نیاز مشتری رو درک کنن و تجربه خرید عالی ارائه بدن. برای اینکه از این بازار بیشترین سود رو ببری:
✅ محصولات پرفروش نوروزی رو بشناس و موجودی کافی داشته باش.
✅ تخفیفهای ویژه و پیشنهادهای جذاب ارائه بده.
✅ تبلیغات نوروزی هدفمند اجرا کن.
✅ ارسال سریع و بستهبندی مناسب ارائه بده.
✅ تجربه خرید مشتری رو بهبود بده.
با فروشینو میتونی مدیریت سفارشات، موجودی و پرداختها رو راحتتر انجام بدی و توی نوروز فروش بیشتری داشته باشی.همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.