دسته بندی ها

چگونه بهراحتی موجودی فروشگاه آنلاین خود را در لحظه مدیریت کنید؟
ترفندها و آموزش های کاربردی | زمان مطالعه 4 دقیقه
اگه شما هم فروشگاه آنلاین دارید، حتماً براتون پیش اومده که مدیریت لحظهای موجودی محصولات به یه چالش بزرگ تبدیل شده باشه. احتمالاً زیاد پیش اومده که مشتری محصولی رو سفارش داده ولی شما بعداً متوجه شدید موجودیش تموم شده یا تعدادش کمتر از سفارش مشتری بوده. این جور اتفاقا هم مشتری رو ناراضی میکنه و هم اعتبار فروشگاهتون رو پایین میاره.
مدیریت دقیق و لحظهای موجودی، مخصوصاً برای شمایی که توی اینستاگرام یا پلتفرمهای مشابه فروش دارید، خیلی مهمه. ولی خب، بررسی دستی و دائم موجودیها هم خیلی خستهکننده و زمانبره، هم باعث خطا میشه و تمرکزتون رو از کارهای مهمتر مثل بازاریابی و فروش میگیره.
مدیریت موجودی یکی از مهمترین بخشهای هر فروشگاه آنلاینه. اگه نتونی موجودیت رو درست مدیریت کنی، ممکنه مشتریهات ناراضی بشن یا حتی فروشت کم بشه. برای همین مدیریت لحظهای موجودی برای فروشگاههای آنلاین خیلی مهمه.
توی این مقاله قراره بهت خیلی راحت یاد بدیم چطور موجودی فروشگاه آنلاین خودت رو لحظهای مدیریت کنی.
چرا مدیریت موجودی مهمه؟
تصور کن مشتری ازت یه چیزی میخره، ولی بعدش میبینی که اون کالا رو نداری! این قضیه هم مشتری رو ناراحت میکنه هم به اعتبار تو آسیب میزنه. مدیریت موجودی لحظهای باعث میشه:
-
دیگه سفارش اشتباهی نگیری.
-
مشتریهات ازت راضی باشن و بهت اعتماد کنن.
-
هزینهها و ضررهایی که از اشتباهات به وجود میان کمتر بشن.
-
بتونی همیشه محصولات پرطرفدار رو در دسترس داشته باشی.
-
از دست دادن مشتری و اعتبار فروشگاه جلوگیری کنی.
قدم اول: انتخاب یه ابزار ساده
اولین کاری که باید بکنی اینه که یه ابزار خوب برای مدیریت موجودیت انتخاب کنی. یه ابزار خوب باید این قابلیتها رو داشته باشه:
-
بعد از هر فروش، موجودی رو خودکار کم کنه.
-
موجودی محصولات رو لحظهای نشون بده.
-
گزارشهای ساده و کاربردی داشته باشه.
-
به فروشگاه آنلاینت و پیج اینستاگرامت وصل بشه.
یه نمونه خوب برای این کار ابزاری مثل فروشینو هست که مخصوص فروشگاههای آنلاین طراحی شده. استفاده از این ابزار کار مدیریت موجودی رو راحت میکنه و دیگه لازم نیست خودت دستی موجودیها رو کنترل کنی.
قدم دوم: دستهبندی محصولات
برای مدیریت راحتتر موجودی، محصولاتت رو دستهبندی کن. همه مشخصات محصول مثل رنگ، سایز، مدل و قیمت رو به صورت منظم ثبت کن. اینجوری خیلی سریع میتونی چک کنی هر محصول چقدر موجودی داره و راحتتر میتونی تصمیم بگیری که کدوم محصولات رو بیشتر بیاری.
همچنین دستهبندی محصولات بهت کمک میکنه که موقع چیدن محصولات توی انبار یا قفسهها، نظم بیشتری داشته باشی و هر محصول رو سریعتر پیدا کنی.
قدم سوم: اتصال موجودی به سایت و اینستاگرام
ابزار خوبی که انتخاب میکنی باید به سایت و اینستاگرامت وصل باشه. اینجوری به محض فروختن یه محصول، موجودیش خودکار کم میشه و دیگه چیزی که موجود نیست فروخته نمیشه. این باعث میشه دیگه نیازی به چک کردن دستی موجودی نداشته باشی و تمرکزت روی فروش و رشد کسبوکارت باشه.
قدم چهارم: هشدار موجودی کم
سیستم هشداردهی خیلی بهت کمک میکنه. وقتی یه محصول داره تموم میشه، بهت خبر میده تا سریع موجودیش رو پر کنی و فروشت قطع نشه. اینطوری همیشه محصولاتی که مشتریها میخوان رو داری و میتونی مشتریهات رو راضی نگه داری.
قدم پنجم: پیشبینی محصولات موردنیاز
با کمک گزارشهایی که از ابزار مدیریت موجودی میگیری، میتونی بفهمی مشتریها چه محصولاتی رو بیشتر میخرن و همیشه اون محصولات رو موجود کنی. وقتی بتونی پیشبینی کنی چه محصولاتی زودتر تموم میشن، دیگه با مشکل کمبود موجودی مواجه نمیشی.
نکات تکمیلی برای مدیریت بهتر موجودی
-
موجودیت رو همیشه منظم چک کن: روزانه یا هفتگی موجودی رو نگاه کن و آپدیتش کن. اینطوری هیچوقت غافلگیر نمیشی.
-
محصولات قدیمیتر رو زودتر بفروش (روش FIFO): اینطوری از خراب شدن یا قدیمی شدن محصولات جلوگیری میکنی.
-
همه کانالهای فروشت رو یهجا مدیریت کن: اینستاگرام، سایت و اپلیکیشنت همه به هم وصل باشن تا موجودی همیشه یکسان باشه.
-
از ابزارهای تحلیلی برای شناسایی محصولاتی که دیگه فروش ندارن استفاده کن تا موجودی انبارت بهینه بشه.
-
موجودی رو با دقت وارد کن تا خطایی در تعداد محصولات به وجود نیاد.
مزایای مدیریت موجودی به صورت لحظهای
مدیریت موجودی لحظهای کلی مزایا داره که میتونه برای فروشگاهت خیلی مفید باشه:
-
جلوگیری از اشتباه در سفارشها
-
افزایش رضایت و اعتماد مشتریها
-
صرفهجویی در وقت و هزینه
-
کاهش استرس مدیریت فروشگاه
-
افزایش سرعت پاسخگویی به مشتریها
چطور میتونی شروع کنی؟
برای شروع، اول یه ابزار مثل فروشینو انتخاب کن. بعدش محصولاتت رو دستهبندی کن و به ابزار وصل کن. سیستم رو جوری تنظیم کن که خودکار موجودی رو آپدیت کنه و بهت هشدار بده. با این چندتا کار ساده، مدیریت موجودی برات خیلی راحت میشه.
جمعبندی
مدیریت لحظهای موجودی باعث میشه جلوی خیلی از مشکلات گرفته بشه و مشتریهات هم راضیتر باشن. با قدمهایی که گفتیم و یه ابزار ساده مثل فروشینو، خیلی راحت میتونی موجودی فروشگاه آنلاینت رو مدیریت کنی.
همین امروز شروع کن و فروشت رو راحتتر و حرفهایتر کن! با مدیریت درست موجودی، مطمئن باش که کسبوکارت رشد خوبی میکنه و مشتریها همیشه ازت راضی هستن.
فروشینو یه پلتفرم کاربردی برای مدیریت موجودی فروشگاهته که امکانات زیادی مثل آپدیت لحظهای موجودی، هشدار کم شدن موجودی، اتصال به وبسایت و اینستاگرام، گزارشهای کاربردی و پیشبینی نیاز مشتری داره. با این ابزار میتونی خیلی راحت موجودی فروشگاهتو مدیریت کنی، مشتریهات رو راضی نگه داری و فروشت رو به صورت حرفهای افزایش بدی. همین الان شروع کن و فروشگاهتو به یه کسبوکار موفق تبدیل کن!
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.