
ترندهای خرید آنلاین در نوروز امسال؛ چطور فروشگاهت رو واسه موج خرید عید آماده کنی؟
زمان مطالعه ۵ دقیقه
نوروز همیشه یکی از بهترین زماناست تا فروش آنلاینمون رو به اوج برسونیم. از پوشاک و کفش گرفته تا خوراکیها و هدیههای عید، مردم دنبال یه خرید راحت و دلچسب هستن. حالا اگه یه فروشگاه اینترنتی داری یا میخوای راه بندازی، میتونی از این فرصت طلایی استفاده کنی. اما این وسط یه سؤال پیش میاد: کدوم محصولات بیشتر طرفدار دارن؟ و چطور میشه از این ترندها برای بیشترین سود استفاده کرد؟ توی این مقاله، هم ترندهای خرید آنلاین نوروز رو بررسی میکنیم و هم راهکارهایی که میتونی برای بهبود فروشگاهت به کار ببری.
۱. چرا نوروز بهترین زمان واسه خرید آنلاینه؟
هوای تازه سال نو، بوی عیدی و حالوهوای عوض کردن وسایل خونه یا پوشیدن لباس نو، باعث میشه مردم با دست و دلبازی بیشتری خرید کنن. خیلیا ترجیح میدن بهجای زیر و رو کردن بازارهای شلوغ، به صورت آنلاین سفارش بدن و بدون دردسر، دم در خونه تحویل بگیرن. بنابراین، فروشگاههایی که بتونن محصولات جذاب و پیشنهادهای خاص عیدانه ارائه بدن، قطعاً دست پر از این فصل بیرون میان.
۲. محصولات محبوب نوروزی: چیها بهتر میفروشه؟
۲.۱. پوشاک و اکسسوری
خرید لباس نو یکی از رسومات قدیمی عیده. از مانتو و کفش گرفته تا شال و کیف، مردم دنبال تغییر استایل برای سال جدیدن. اگه فروشگاه پوشاک داری، این فصل میتونه بهترین فرصت باشه تا با تخفیفهای نوروزی یا ارائه کلکسیون بهاری، مشتریای بیشتری جذب کنی. همچنین اگه اکسسوریهای مد مثل عینک آفتابی، کیف و جواهرات سبک و روزمره میفروشی، الان زمان خوبیه واسه تبلیغات و پیشنهادهای جذاب.
۲.۲. لوازم دکوری و خونه
خیلی از خانوادهها نزدیک عید تصمیم میگیرن تغییری تو خونهشون بدن. مثلاً فرش و کوسن جدید، گلدونهای دکوری یا وسایل آشپزخونه. پس فروشگاههای آنلاین دکوری هم از این وضعیت استفاده میکنن و کلی تخفیف و پیشنهاد ویژه میذارن. اگه این سبک کالا رو ارائه میدی، عکاسی باکیفیت و توضیحات کاربردی میتونه فروش رو بالا ببره.
۲.۳. خوراکیها و بستههای هدیه
در این روزا، مردم دنبال شیرینیها و خوراکیهای مختلف برای پذیرایی از مهمونهاشون هستن. خشکبار، شکلات، آجیل و دمنوشهای ویژه که هدیه خوبی هم هستن، فروش بالایی دارن. بعضیا بستههای کادویی ترکیبی ارائه میدن که شامل چند قلم خوراکیه و مشتری همون رو یکجا میخره و دغدغه خرید جداگانه نداره.
۲.۴. هدیههای خاص و بستهبندی کادویی
نوروز دوره هدیه دادنه. دوستان و فامیل به هم هدیه میدن و اگه یه فروشگاه اینترنتی بتونه خدمات بستهبندی هدیه یا کارت تبریک رو ارائه بده، کلی فرق ایجاد میکنه. محصولاتی مثل عطر، کتاب، اکسسوری، وسایل کوچک دکوری یا حتی بازیهای رومیزی هم جزء هدیههای محبوبن که با یه بستهبندی خوشگل، تبدیل به یه هدیه بهیادماندنی میشن.
۳. چطور از این ترندها برای بیشتر کردن سودت استفاده کنی؟
۳.۱. پیشنهادهای ویژه و تخفیفهای نوروزی بساز
مشتری عاشق تخفیفه، مخصوصاً اگه حس کنه فرصت محدودی داره. میتونی برای محصولات پرفروش فصل یا پکهای عیدانه، تخفیف بذاری. مثلاً “فروش ویژه ۲۰ درصدی روی همه لباسهای بهاری تا شب عید” یا “شکلات و قهوه نوروزی رو با ۱۵٪ تخفیف بخر”. با این روش، مشتریا رو ترغیب میکنی زودتر خریدشون رو نهایی کنن.
۳.۲. تجربه خرید راحت و سریع ارائه بده
کسی که برای نوروز خرید میکنه، دوست داره هر چی زودتر محصول به دستش برسه و همه چی بیدردسر باشه. پس:
- روشهای ارسال سریع یا پیک موتوری توی شهرهای بزرگ ارائه بده
- ارسال رایگان برای خریدهای بالای یه مبلغ مشخص بذار
- وضعیت سفارش رو با پیامک یا ایمیل به مشتری اطلاع بده که از سفارشش مطمئن بشه
فروشینو چی کار میکنه؟
با فروشینو میتونی سفارشا رو سریع مدیریت کنی، موجودی رو چک کنی و پیامک اطلاعرسانی خودکار بفرستی. این کار باعث افزایش اعتماد مشتری میشه.
۳.۳. موجودی محصولات پرفروش رو بالا نگه دار
این که یه محصول محبوب رو تبلیغ کنی اما ناموجود باشه، بدترین اتفاقه. باید بدونی کدوم محصولات توی نوروز بیشترین تقاضا رو دارن و قبل از شروع اوج خرید، موجودی انبارت رو تامین کنی. آمار فروش سالهای قبل یا بررسی رقبات میتونه کمکت کنه که این رو بهتر تشخیص بدی.
۳.۴. تبلیغات هدفمند نوروزی اجرا کن
فقط گذاشتن یه پست درباره “تخفیف عیدانه” کافی نیست. باید تبلیغاتت رو هدفمند کنی تا به دست مخاطبای مناسب برسه. مثلاً اگه لباس زنونه میفروشی، تبلیغات اینستاگرامی رو طوری تنظیم کن که به خانمهای علاقهمند به مد و فشن نمایش داده بشه. اگه خوراکی ارگانیک داری، میتونی از طریق بلاگرهای حوزه سلامت و آشپزی اینفلوئنسر مارکتینگ راه بندازی.
۴. نکاتی برای افزایش رضایت مشتری در خرید نوروزی
۴.۱. بستهبندی جذاب و همراه با حالوهوای عید
استفاده از تمهای بهاری و رنگهای شاد در بستهبندی باعث میشه مشتری حس کند شما به جزئیات اهمیت میدی. میتونی یه کارت پستال یا یه برچسب “عیدتون مبارک” روی بسته بذاری تا حالوهوای عید رو بیشتر القا کنی.
۴.۲. پشتیبانی قوی و پاسخگویی سریع
در این دوره که ترافیک سفارشا بالاست، مشتریا بیشتر هم سؤالات و نگرانی دارن. اگه بتونی سریع جوابشون رو بدی یا مشکلشون رو حل کنی، اعتمادشون رو صدبرابر میکنی. یه پشتیبانی خوب حتی بعد از تحویل محصول هم لازمه؛ اگه هدیه باشه و نیاز به بستهبندی خاص یا تبریک ویژه داشته باشه، باید بتونن سریع باهات در تماس باشن.
۴.۳. هدیههای کوچیک همراه سفارش
یه حرکت خوب و کمهزینه که خیلی از فروشگاهها هم انجام میدن، گذاشتن یه هدیه کوچیک مثل شکلات، یه کارت تبریک یا حتی یک محصول نمونه توی بسته است. این حرکت علاوه بر خوشحال کردن مشتری، میتونه یه جور تبلیغ هم باشه.
۵. بررسی عملکرد و حسابداری فروش نوروزی
وقتی کمپین نوروزیت تموم میشه، باید ببینی کدوم محصولاتت بهتر فروختن و کدوم کمپین تبلیغاتی برات بازدهی بیشتری داشته. بدون حسابرسی و بررسی فروش، نمیتونی استراتژی سال بعدت رو بهبود بدی.
- محاسبه سود خالص: هزینههای تبلیغات، ارسال، بستهبندی و تخفیفها رو جمع بزن و ببین چقدر برات باقی مونده.
- تحلیل محبوبترین محصولات: اونایی که فروششون بیشتر بوده، در آینده هم میتونی روشون مانور بدی یا حتی تو فصلهای دیگه هم تبلیغ کنی.
- بررسی ریتارگتینگ: ببین چه تعدادی از خریداران قدیمی دوباره خرید کردن یا چه تعداد مشتری جدید جلب کردی.
- بهینهسازی برای سال بعد: تجربههایی که کسب کردی رو برای نوروز بعدی یادداشت کن.
فروشینو چی کار میکنه؟
با حسابداری فروشینو، میتونی درآمد و هزینههای تبلیغاتیات رو کنار هم ببینی و ببینی کدوم محصول و کمپین سود بیشتری برات داشته.
جمعبندی
نوروز فرصتی طلاییه برای افزایش فروش و جذب مشتریهای جدید. مردم آماده خریدن و تو اگه هوشمند عمل کنی، میتونی سهم خوبی از این بازار بگیری. محصولاتی مثل پوشاک و اکسسوریهای بهاری، لوازم دکوری خونه، خوراکیهای ویژه عید و بستههای هدیه جذاب، بیشترین تقاضا رو دارن. برای موفقیت بیشتر، تبلیغات هدفمند نوروزی، مدیریت سفارش و ارسال سریع، بستهبندی شیک و هدیههای کوچک رو فراموش نکن.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.