دسته بندی ها

تأثیر فرهنگ خرید نوروزی روی فروش آنلاین
دیجیتال مارکتینگ | زمان مطالعه ۵ دقیقه
عید نوروز توی فرهنگ ما یه جایگاه خیلی خاص داره. انگار با اومدن بهار و عوض شدن حالوهوای طبیعت، خودمون هم دوست داریم یه سری تغییرات داشته باشیم. خرید عید واسه خیلیامون تبدیل شده به یه رسم قدیمی که نهتنها لذت شخصی داره، بلکه روحیهمونو هم تازه میکنه. مخصوصاً تو روزای آخر اسفند، یه هیجان عجیب همه جا رو میگیره و مردم دنبال لباس نو، کفش نو، خوراکی و حتی وسایل تزیینی میگردن. همین حس نوجویی و تمایل به تغییر، از گذشته تو خونمونه و باعث میشه هر سال دم عید، بازار جنبوجوش بیشتری داشته باشه.
حالا فکر کن این شلوغی و خرید تو بازار سنتی، کمکم داره میاد سمت فضای آنلاین. مردم دیگه مثل قبل دوست ندارن ساعتها تو ترافیک و شلوغی بازار وقت تلف کنن. با چند تا کلیک ساده تو خونه میتونن سفارش بدن و دم در تحویل بگیرن. اینطوری خرید نوروزی یه شکل دیگهای پیدا کرده و فروش آنلاین رو هم حسابی برده بالا.
تغییر نگاه مردم به خرید آنلاین عید
تا چند سال پیش، شاید کمتر کسی راضی بود لباس عید یا حتی آجیل و شیرینیشو آنلاین سفارش بده. اما الآن که اعتماد مردم به کسبوکارای اینترنتی بیشتر شده، حتی بزرگترا و اونایی که قبلاً به خرید اینترنتی بدبین بودن هم راحت میان سراغ سفارش آنلاین. فرهنگ خرید نوروزی بهمرور از بازارای شلوغ داره میره به سمت گوشیهای موبایل. اولاً دیگه وقت و انرژی کمتری صرف خرید میشه، ثانیاً تنوع محصولات بیشتره، و از همه مهمتر اینکه فروشگاههای اینترنتی جشنوارههای تخفیف عید میذارن که خیلی جذاب و وسوسهکنندهست.
تنوع بالا و رقابت بین فروشگاههای آنلاین
با رشد خرید اینترنتی، فروشگاههای آنلاین هم سعی میکنن کیفیت خدماتشون رو ارتقا بدن. وقتی دم عید میشه، رقابت بینشون بالاست و همه دنبال گرفتن سهم بیشتری از بازار هستن. این رقابت کلاً به نفع مشتری تموم میشه، چون قیمتها ممکنه بهتر بشه، تنوع محصولات بالاتر بره و خدماتی مثل ارسال سریع یا بستهبندیهای مخصوص عید ارائه بشه. هر فروشگاه آنلاینی برای جلب توجه مخاطب، ایدههای مختلفی رو امتحان میکنه؛ از طراحی بنر و پوستر نوروزی گرفته تا کد تخفیف چندروزه. تو این شلوغی، اعتمادسازی هم خیلی مهمه؛ مردم باید مطمئن باشن جنسی که میگیرن، کیفیت داره و بهموقع میرسه.
تأثیر هدیه دادن در فرهنگ خرید نوروزی
یکی دیگه از دلایل مهم رونق بازار آنلاین دم عید، بحث هدیه دادنه. قبلاً بیشتر مردم فقط لباس و خوراکی میخریدن، اما الآن هدیههای مختلف هم وارد لیست خرید نوروزی شده. فروشگاههای اینترنتی با درست کردن پکهای هدیه یا بستههای کادویی، کار مشتری رو راحت میکنن. فقط کافیه یه کلیک بزنی و هم هدیه بخری، هم بستهبندی قشنگی دریافت کنی. پیدا کردن چنین پکهایی تو بازار فیزیکی ممکنه سخت باشه یا کلی وقت ببره، ولی آنلاین همهچی دم دستته.
چالشهای خرید آنلاین در نوروز
البته مشکلاتی هم وجود داره. خیلیا هنوز به خرید اینترنتی اعتماد کافی ندارن و میترسن جنس به دستشون نرسه یا با عکس فرق داشته باشه. واسه همین گاهی ترجیح میدن برن بازار و حضوری خرید کنن. اما با امنتر شدن سیستمهای پرداخت آنلاین، قانون برگشت کالا تو بعضی فروشگاهها و همینطور سختتر شدن نظارت رو کسبوکارای اینترنتی، کمکم این ترس داره از بین میره. اگه فروشگاهی خدمات پس از فروش خوب و شرایط منصفانه داشته باشه، میتونه خیلی راحت اعتماد مشتری رو جلب کنه.
کمبود وقت خریداران دم عید
از طرفی، دم عید همه عجله دارن و قراره کلی چیز مختلف بخرن. شاید نتونن برای هرکدوم حضوری برن بازار. اینترنتی خرید کردن برای این افراد یه موهبت بزرگه؛ مخصوصاً با وجود پیجهای اینستاگرامی که محصولات عیدانه میفروشن و گاهی اوقات تنوعشون بیشتر از یه مرکز خرید فیزیکیه. مثلاً ممکنه بخوای خونهتو برای عید یه حالوهوای جدید بدی. میتونی خیلی راحت چند تا فروشگاه آنلاینو ببینی و بهترین وسایل دکوری رو سفارش بدی، بدون اینکه تو شلوغی خیابونها علاف بشی.
نقش خرید آنلاین عیدانه در رشد کسبوکارهای کوچک
جالبه بدونی این رونق خرید آنلاین چقدر به نفع کسبوکارای کوچیک و خانگیه. فرض کن یه مغازه کوچیک ته یه پاساژ هر سال فروشش کم بود، اما حالا یه پیج یا سایت راه انداخته و محصولات خاصشو با چند تا عکس جذاب میفروشه. ممکنه یهدفعه فروشش چند برابر بشه. اونایی هم که صنایعدستی یا دستساز تولید میکنن، دم عید خیلی مورد توجه قرار میگیرن، چون مردم دنبال چیزای خاص و یونیک برای تزیین خونه یا هدیه دادن هستن.
اهمیت برنامهریزی برای فروش بالا در نوروز
طبیعیه که وقتی فروش بالا میره، باید از قبل برنامهریزی کنی که جوابگوی سفارشهای زیاد باشی. تأمین موجودی محصولات، آماده بودن نیروهای ارسال، تبلیغات بهموقع و پاسخگویی سریع به مشتری، همگی لازمه تا بتونی بهترین استفاده رو از بازار نوروزی ببری. اگه یه جایی تو این زنجیره مشکل پیش بیاد، مشتری ممکنه ناراضی بشه و فروشت رو از دست بدی. پس اگه میخوای فروش آنلاین عیدیت رو به اوج برسونی، باید همه موارد رو یهجوری مدیریت کنی که کارا روون پیش بره.
فروشینو؛ مدیریت راحت سفارشهای عید
حالا اگه میخوای تو این بازار شلوغ نوروزی، بدون استرس سفارش بگیری و همهچی رو منظم جلو ببری، «فروشینو» میتونه همون دستیار عالی باشه. لینک پرداخت اختصاصی به مشتری میدی که دیگه دردسر کارت به کارت و فیش جعلی نداشته باشی، فاکتور آنلاین آماده ارسال میشه که مشتری حس کنه از یه برند حرفهای خرید میکنه، موجودی محصولات لحظهای چک میشه تا محصول تمومشده رو نفروشی، و همه سفارشا رو توی یه پنل مرتب میبینی. حتی پیامک اطلاعرسانی برای مشتری میره که بدونه سفارشش کجاست. با این روش، توی عید هم فروش بیشتری داری، هم اعصابت آرومه و خودتم میتونی از تعطیلات و حسوحال بهاری لذت ببری.
سخن پایانی
خلاصه اینکه فرهنگ خرید نوروزی، دیگه فقط به بازارای شلوغ و گشتوگذار حضوری خلاصه نمیشه. با تغییر سبک زندگی و گسترش اعتماد به خرید اینترنتی، خیلیا ترجیح میدن زمان کمتری رو تو خیابونا بگذرونن و خریدشونو با چند تا کلیک انجام بدن. این جریان یه فرصت فوقالعاده برای فروشگاههای آنلاینه که تو رقابت تنگاتنگ عید، خوش بدرخشن و مشتریهای بیشتری جذب کنن.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.