دسته بندی ها

مدیریت سفارشهای انبوه پس از تبلیغات پربازدید در اینستاگرام
فروش در اینستاگرام | زمان مطالعه 3 دقیقه
اگر تبلیغات اینستاگرامی انجام داده باشی، احتمالاً میدانی که بعضی از کمپینها واقعاً میترکونن و کلی مخاطب جدید را به پیج میکشونن. این وسط اگر تبلیغت واقعاً جذاب و هدفمند باشه، ممکنه یک دفعه با حجمی از سفارشها مواجه بشی. از یک طرف خوشحالی که فروشت قراره کلی بالا بره، از طرف دیگه میترسی بخشی از سفارشها رو فراموش کنی یا محصول ناموجود رو دوباره بفروشی. چطوری میشه از عهده مدیریت این همه سفارش برآمد و نذاری تجربه خوب تبلیغاتت خراب بشه؟ توی این پست میخوایم چند راهکار مهم رو بگیم که کمک میکنه هم هیجان سفارشهای انبوه رو مهار کنی و هم هیچ مشتری ناامید نشه. در آخر هم میبینی فروشینو چطوری میتونه کل این قضیه رو ساده کنه.
1. از قبل آماده باش
قبل از اینکه تبلیغ پربازدید رو منتشر کنی، حتماً یه سری کارها رو انجام بده:
- موجودی محصول رو چک کن: اگر تعداد محدودی داری و احتمال تموم شدن هست، بهتره همین رو هم تو تبلیغ یا در پیج اعلام کنی.
- مشخص کن چقدر میتونی در روز بسته بندی و ارسال کنی: اگه فراتر از توان باشه، مشتری باید بدونه ممکنه ارسال طول بکشه.
- خدمات پس از فروش: شرایط مرجوعی یا تعویض رو مشخص کن. برای افراد زیاد که ناگهان سفارش میدن، ممکنه بخوای قوانین روشنی داشته باشی.
نکته
وقتی تبلیغت گرفت و سفارش زیاد اومد، اگر آمادگی قبلی نداشته باشی، ممکنه سردرگم بشی و مشتری ناامید بره سراغ پیج رقیب.

2. مسیر خرید رو کوتاه و ساده نگه دار
بعد از تبلیغ پربازدید، کلی آدم ممکنه بیان پست یا استوری رو ببینن. اگر بگی "برو دایرکت، شماره کارت بگیر، پول بریز، فیش بفرست..."، نصفشون وسط راه منصرف میشن. باید لینک خریدی داشته باشی که تو استوری یا بیو بذاری و مشتری با یه کلیک سفارش بده.
فروشینو اینجا کار رو آسون میکنه
- لینک خرید اختصاصی: برای هر محصول یا هر تبلیغ، میتونی یه لینک اختصاصی بسازی. مشتری کلیک میکنه، همونجا سفارش و پرداخت. نه فیش، نه انتظار.
- فاکتور حرفهای: بلافاصله بعد از خرید، یه فاکتور براش صادر میشه تا حس کنه خریدش جدی و قابل پیگیریه.
- پیامک اطلاع رسانی: مشتری از لحظه پرداخت تا وقتی کالا ارسال بشه، پیامک میگیره. دیگه نیازی به "کی میفرستی؟" و "وضعیتم چیه؟" نیست.
- مدیریت سفارش و موجودی: تو پنل فروشینو، سفارشهای زیاد در یک نگاه میبینی. نگران قاطیکردنشون یا فروختن محصول ناموجود نیستی.
- ساخت وبسایت فروشگاهی: اگر بخوای یه وبسایت فروشگاهی هم کنارش باشه که مشتریا از اون طریق هم سفارش بدن و اعتمادشون بیشتر بشه، فروشینو این امکان رو برات فراهم میکنه.
مهمترین نکته اینه: مسیر خریدت هرچی سادهتر باشه، بعد از یه تبلیغ پربازدید که کلی مشتری وارد پیج میشن، بالاترین تبدیل به فروش رو خواهی داشت.
3. تقسیمبندی سفارشها و زمان ارسال
گاهی اونقدر سفارش میرسه که نمیتونی همه رو همون روز جمع کنی یا ارسال کنی.
- اولویتبندی:
- مشتریهایی که پرداختشون تکمیل شده رو در ردیف اول بذار.
- اگر مشتری بخش حضوری هم داری، باید حواست باشه موجودی رو یکپارچه مدیریت کنی که چیزی رو که آنلاین فروختهای، به حضوری اشتباهی نفروشی.
- زمان ارسال:
- به مشتری بگو “با توجه به سفارشهای زیاد، ارسال یک تا سه روز طول میکشه.”
- شفافیت، باعث میشه کسی ناراحت نشه.
نکته
اگه از فروشینو استفاده میکنی، سفارشا در یک پنل مرتب نمایش داده میشن؛ میتونی وضعیت هر سفارش رو به "در حال آمادهسازی" یا "ارسال شده" تغییر بدی و پیامک مرتبطش به مشتری بره.

4. پاسخدهی حرفهای به مشتری
از اونجا که تبلیغت باعث حجم مشتریان جدید شده، دایرکت و کامنتهات هم شلوغ میشه. باید طوری برخورد کنی که کسی حس نکنه نادیده گرفته شده یا خیلی دیر جواب گرفته.
- تعیین کن روزی چند بار دایرکت رو چک کنی.
- میتونی از پیام خوشامد اتوماتیک استفاده کنی که بگه "ممنون از پیامت، تا ساعتی دیگه جواب میدیم."
- اگر سوالی تکراری هست، هایلایت یا پست راهنمای خرید درست کن.
فروش زیاد یعنی مخاطبان زیاد. باید آماده باشی بهشون جواب بدی.
5. تحلیل تبلیغات و درسگرفتن
حالا که تبلیغ پربازدید رفته، بعد از چند روز وقتی سفارشها آرومتر شدن، بشین بررسی کن:
- چند نفر پیجت رو دیدن؟ (با Insights اینستاگرام)
- چند سفارش واقعی ثبت شد؟ (تو پنل فروشینو میتونی تعداد سفارش و مبلغ رو ببینی)
- سود کل چقدر بود؟
اگه نتیجه خوب بوده، همون سبک رو تکرار کن یا گسترش بده. اگه نه، باید ببینی آیا محتوا جذاب نبوده، یا پیج تبلیغ درستی انتخاب نکردی، یا مسیر خرید جایی سخت شده بود.
چرا فروشینو بهترین گزینه برای مدیریت سفارشهای انبوه؟
وقتی تبلیغت جواب میده و یکدفعه تعداد سفارشها زیاد میشه، فروشینو بهترین گزینهست چون:
- لینک خرید اختصاصی
مشتری لازم نیست بره دایرکت، پول بریزه، فیش بفرسته. همون جا با یک کلیک کار تموم میشه. - فاکتور حرفهای
مشتری حس میکنه خریدش معتبره؛ اگه سفارش زیاد باشه، زمان پاسخدهی تو رو هم کم میکنه چون سوال "رسید یا نه؟" کمتر پیش مییاد. - پیامک اطلاعرسانی
با حجم زیاد مشتری، تو فرصت نداری دونهدونه بهشون پیام بدی. پیامک به صورت اتوماتیک ارسال میشه. - مدیریت سفارش و موجودی
سفارشا توی یه پنل ثبت میشن و موجودی هم بهروز میشه. در شلوغی سفارش، سردرگم نمیشی. - وبسایت فروشگاهی
اگر بخوای یه وبسایت هم کنارش باشه که اعتبارت بالاتر بره و مشتریا بتونن تو سایت ببینن و خرید کنن، فروشینو این امکان رو هم داره.

جمعبندی
مدیریت سفارشهای انبوه بعد از تبلیغات پربازدید میتونه چالشبرانگیز باشه، اما در عین حال یه فرصت طلاییه که اگه خوب ازش استفاده کنی، فروش و محبوبیت پیج رو کلی بالا میبره. مهمه:
- از قبل آماده باشی (موجودی، زمان ارسال و...)
- مسیر خرید راحت و شفاف باشه (لینک خرید به جای کارت به کارت)
- سفارشا رو تو یه پنل مرتب ثبت کنی
- با مشتریا سریع و مؤدبانه جواب بدی
- بعد از کمپین، نتیجه رو تحلیل کنی
فروشینو تمام این مسیر رو برایت آسون میکنه: پرداخت راحت، فاکتور حرفهای، پیامک اطلاعرسانی، مدیریت سفارش و حتی ساخت وبسایت فروشگاهی. اینطوری وقتی تبلیغت گرفت و مشتریا اومدن، تجربه خریدشون خوب خواهد بود و مطمئن باش بعد از این هم مشتری وفادار پیجت میمونن.
همین حالا اپلیکیشن فروشینو رو دانلود کنید و اولین قدم رو به سوی رشد بردارید! با استفاده از امکانات اون فرآیند فروشتون رو بهینه کنید و فروشتونو افزایش بدید.